Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Sven »

Ballegooijen schreef: 10 dec 2020 13:03 Ja, later ben ik ook rapper gegaan
Ben je dan een drillrapper of een millrapper?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door remon_v »

Gave machine!
Voor mijn te bouwen portaalfeesmachine heb ik nu ongeveer een vergelijkbaar ontwerp gemaakt, alleen mijn brug is iets minder hoog.
Ben je tevreden over de stijfheid van je machine, of zou je achteraf toch voor iets anders kiezen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

remon_v schreef: 04 mei 2021 10:19 Gave machine!
Voor mijn te bouwen portaalfeesmachine heb ik nu ongeveer een vergelijkbaar ontwerp gemaakt, alleen mijn brug is iets minder hoog.
Ben je tevreden over de stijfheid van je machine, of zou je achteraf toch voor iets anders kiezen?
Met de stijfheid ben ik best tevreden. Kan ook niet veel bedenken wat ik anders had moeten doen. Die hoogte ben ik wel heel blij mee want ik heb nu een spindel er op zitten met een BT30 ATC en die houders kosten best veel ruimte. Ook als je met een 4e as gaat werken dan heb je die hoogte echt wel nodig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 04 mei 2021 10:42 Met de stijfheid ben ik best tevreden.
Die hoogte ben ik wel heel blij mee want ik heb nu een spindel er op zitten met een BT30 ATC en die houders kosten best veel ruimte.
Dat blijft altijd de moeilijke afweging Z-hoogte versus stijfheid.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door remon_v »

Ballegooijen schreef: 04 mei 2021 10:42 Met de stijfheid ben ik best tevreden. Kan ook niet veel bedenken wat ik anders had moeten doen. Die hoogte ben ik wel heel blij mee want ik heb nu een spindel er op zitten met een BT30 ATC en die houders kosten best veel ruimte. Ook als je met een 4e as gaat werken dan heb je die hoogte echt wel nodig.
Mooi om te horen dat je tevreden bent met de stijfheid en je machine!
Kjelt schreef: 04 mei 2021 11:38 Dat blijft altijd de moeilijke afweging Z-hoogte versus stijfheid.
Ja vind ik ook een lastige, ik zal waarschijnlijk veel hout bewerken... daar heb je (meestal) niet heel veel hoogte voor nodig. Zet ik er een machineklem op en een blok aluminium... wil ik graag wel de mogelijkheid hebben om te kunnen frezen. En zeker een 4-as... dan heb je helemaal hoogte nodig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Bij hout frezen heb je ook niet zoveel stijfheid nodig als bij aluminium frezen, dus ook daar valt het verkeerd.
Eigenlijk is de conclusie (voor mezelf dan) dat voor aluminium frezen heb je stijfheid nodig maar niet zoveel oppervlakte als een portaalfrees en bij hout heb je niet veel minder hoogte en stijfheid nodig en juist wel meer oppervlakte.
Eigenlijk vragen deze materialen om twee aparte toegewijde machines.
Maar ja daar heb je dan als partikulier weer vaak niet de ruimte voor.
Dus wordt het een compromis waarbij je voor jezelf moet afwegen met wat voor machine je 80% van de werkstukken goed kunt doen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 04 mei 2021 11:58 Bij hout frezen heb je ook niet zoveel stijfheid nodig als bij aluminium frezen, dus ook daar valt het verkeerd.
Eigenlijk is de conclusie (voor mezelf dan) dat voor aluminium frezen heb je stijfheid nodig maar niet zoveel oppervlakte als een portaalfrees en bij hout heb je niet veel minder hoogte en stijfheid nodig en juist wel meer oppervlakte.
Eigenlijk vragen deze materialen om twee aparte toegewijde machines.
Maar ja daar heb je dan als partikulier weer vaak niet de ruimte voor.
Dus wordt het een compromis waarbij je voor jezelf moet afwegen met wat voor machine je 80% van de werkstukken goed kunt doen.
Juist, een portaalfreesmachine voor hout en 1 met een vaste hoge brug voor aluminium... maar zoveel ruimte en geld heb ik inderdaad niet helaas.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 04 mei 2021 12:02 Juist, een portaalfreesmachine voor hout en 1 met een vaste hoge brug voor aluminium... maar zoveel ruimte en geld heb ik inderdaad niet helaas.
Het is erg jammer dat het niet mogelijk is om de brug in twee versies met twee spindels te bouwen en dan gemakkelijk als een "multitool" kunt omschakelen tussen de twee, dat zou echt ideaal zijn :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 04 mei 2021 11:58 Eigenlijk vragen deze materialen om twee aparte toegewijde machines.
Heb jij twee voorbeelden van zulke “specifieke” machines? Maakt me nieuwsgierig! Ik zie niet waarom ik op mijn machine niet beide materialen kan verspanen…..
Heb er zelfs al staalplaat op bewerkt. Niet dat je dan nu moet willen…..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Dat blijft altijd de moeilijke afweging Z-hoogte versus stijfheid.
Ja, dat klopt. Ik heb daarom voor mijn zijpanelen voor 30mm alu gekozen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Dat blijft altijd de moeilijke afweging Z-hoogte versus stijfheid.
Ja, dat klopt. Ik heb daarom voor mijn zijpanelen voor 30mm alu gekozen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

remon_v schreef: 04 mei 2021 12:02
Kjelt schreef: 04 mei 2021 11:58 Bij hout frezen heb je ook niet zoveel stijfheid nodig als bij aluminium frezen, dus ook daar valt het verkeerd.
Eigenlijk is de conclusie (voor mezelf dan) dat voor aluminium frezen heb je stijfheid nodig maar niet zoveel oppervlakte als een portaalfrees en bij hout heb je niet veel minder hoogte en stijfheid nodig en juist wel meer oppervlakte.
Eigenlijk vragen deze materialen om twee aparte toegewijde machines.
Maar ja daar heb je dan als partikulier weer vaak niet de ruimte voor.
Dus wordt het een compromis waarbij je voor jezelf moet afwegen met wat voor machine je 80% van de werkstukken goed kunt doen.
Juist, een portaalfreesmachine voor hout en 1 met een vaste hoge brug voor aluminium... maar zoveel ruimte en geld heb ik inderdaad niet helaas.
Bestond er maar een ontwerp dat je het bed in hoogte kon verstellen en die wat stijver opgebouwd was dan de opensource. :mrgreen:
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door remon_v »

serum schreef: 04 mei 2021 14:30 Bestond er maar een ontwerp dat je het bed in hoogte kon verstellen en die wat stijver opgebouwd was dan de opensource. :mrgreen:
Jaja ik weet het! Ik moest inderdaad aan jouw ontwerp denken...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 04 mei 2021 14:03 Heb jij twee voorbeelden van zulke “specifieke” machines? Maakt me nieuwsgierig! Ik zie niet waarom ik op mijn machine niet beide materialen kan verspanen…..
Precies de twee type machines die jij hebt Andre, een portaalfrees en een kolomfrees en dan een hobbiebudget van <7k€ , dus portaal met alu profielen gebouwd en de kolomfrees van staal gebouwd.
De portaalfrees voor grote oppervlaktes waarbij de brug "relatief" minder sterk is uitgevoerd dan bij een kolomfrees.
Nou heb jij een erg zware stalen portaalfrees die zijn mannetje wel kan staan maar dan resteert de vraag waarom heb je die kolomfrees nog gebouwd ? ;-)
22412
Plaats reactie