Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag het probleempje met de fan van de VFD ook op kunnen lossen. Een relaisje tussen de uitgang 1 van Eding er tussen gezet en voila.. het werkt!!
Benkr, bedankt voor je hulp !!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Mijn nieuwe machine heb ik nu een poosje in gebruik maar ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Op de een of andere manier doet hij ongecontroleerde dingen. Het lijkt op stappenverlies oid. Nu moet ik nog op onderzoek uit waar het probleem vandaan komt maar mijn onderbuikgevoel twijfelt aan de motoren. Ik heb niets om dat te staven maar het is het gevoel.
Mijn eerste vraag is dus wie er deze https://www.sorotec.de/shop/JMC-Closed- ... -7510.html motoren ook gebruikt en welke ervaringen jullie er mee hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Ik ken hier niemand met deze motoren behalve jij. Aangezien je de machine net hebt opgebouwd kan ik mij je onderbuikgevoel voorstellen, maar ik zou het eerst in de mechanische hoek zoeken. Zijn de askoppelingen allemaal aangedraaid, de moeren die de KO's opsluiten in lagerhouders, de lagerhouders, zitten deze goed vast en wat voor lagers zitten er in die blokken. En hoe heb je de draadeinden in deze motoren gemonteerd? heb je de uiteinden toevallig vertind? Is het 1 as of zijn het alle assen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Het mechanische deel ga ik nog een keer helemaal nalopen. Daar zou natuurlijk ook best iets los/mis kunnen zijn. Wat ik al zei, het is een onderbuikgevoel en dus nergens op gebaseerd. De aansluitdraden zijn niet vertint. Maar zouden er meer mensen zijn die problemen met deze motoren zouden hebben dan duwt het mij wellicht in de goede richting.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Is het 1 of zijn het alle assen? Wat is het probleem waardoor je concludeert dat het niet goed is?

Ik heb erg goede ervaringen met de JMC servo's. (geen idee van de steppers maar ik verwacht dat ze dezelfde kwaliteit hebben).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door DaBit »

Naast mechanisch kan het ook zoiets simpels zijn als polariteit van de stap-puls verkeerd, pulslengte niet lang genoeg, niet genoeg dode tijd tussen step en dir, enzovoorts.

Maar 'doet hij ongecontroleerde dingen' is zodanig vaag dat er eigenlijk niks zinnigs op te zeggen is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Maar 'doet hij ongecontroleerde dingen' is zodanig vaag dat er eigenlijk niks zinnigs op te zeggen is.
Ja, ik moet eerst een goede analyse maken maar een klein voorbeeld: Ik graveer een tekst en dan heeft bij 1 letter (T) het bovenstreepje opeens een sprongetje er in. Als ik dan 2 of 3 keer graveer blijft het sprongetje er in zitten. Lijkt dus of er een stappenverlies is geweest in de eerste keer. Ook als ik de afmetingen van een werkstuk controleer zie ik verschil in de lengte en de breedte. De lengte (Y) zou dan te kort zijn. Ik kan natuurlijk meer stappen toevoegen maar dan klopt de theoretische berekening niet meer.
Laatst moest ik onderdeeltjes maken van ongeveer 5x3 mm met een gaatje aan de rand. Dit gaatje kreeg ik dus niet op de juiste plaats en zat steeds aan de buitenrand.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door DaBit »

Toch niet zelden blijkt het een askoppeling te zijn met teveel speling, een motoras die op z'n klemboutje een paar graden kan draaien en dat meestal niet doet tenzij de samenloop der omstandigheden gunstig is, een Chinees vastlagerblokje waar de lagers in de boring kunnen schuiven, dat soort dingen. Dat zou ik eerst allemaal eens nalopen, de kans dat het zoiets lulligs is is groter dan een elektrisch probleem.

Daarna zou ik, mits niks gevonden, de lengte van de stap-pulsen eens flink groter zetten evenals de dode tijd voor- en na een directiewisseling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 06 dec 2020 13:12 Ik graveer een tekst en dan heeft bij 1 letter (T) het bovenstreepje opeens een sprongetje er in. Als ik dan 2 of 3 keer graveer blijft het sprongetje er in zitten. Lijkt dus of er een stappenverlies is geweest in de eerste keer.
Nee, als er alleen de 1e keer stapverlies is geweest, zou de 2e gang verschoven moeten zitten tov het 1e stuk tekst voor het sprongetje.
Als ie de 2e gang precies hetzelfde doet zou het wel erg toevallig zijn dat ie stapverlies op hetzelfde punt heeft.
Zou het geen backlash kunnen zijn. (en dat kan een los schroefje op een platte kant zijn )

Doet ie de volgende keer diezelfde tekst ook de T weer met dat sprongetje?
Kun je de gravure even 30 graden gedraaid uitvoeren op de machine (iets met G68 waarschijnlijk), wat doet die T dan? (alleen wanneer het repeteerbaar is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik vraag me toch een beetje af of Bart helderziende is??
Vandaag op onderzoek uit geweest en waarschijnlijk het probleem gevonden. Maar eigenlijk durf ik niet goed te vertellen wat ik heb gevonden :oops: :oops:
Ik ben bij het afstellen en inregelen van de machine vergeten om het KO blok vast te zetten. Ik heb waarschijnlijk gedacht dat ik nog wat meer moest stellen en toen dat niet nodig was vergeten om het blok goed vast te zetten :oops: :oops:
Afijn, voorlopig weer opgelost met dank aan allen die met me hebben meegedacht!!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Mooie machine geworden hoor :) zie overigens wel een bekend concept bij dat bed zeg ;) benieuwd waar je dat concept vandaan hebt gheghe.
Wat ik nog wel van je zou willen weten is waarom je er voor gekozen hebt om eerst de volle plaat te monteren en die daarna pas door te frezen. Je had ook de stroken eerst kunnen zagen en dan in 1 gang op volle diepte op maat frezen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Ps. Dat frezen kan nog wel veul rapper hoor ;)
Hier een voorbeeldje van mijn machine en dn heb jij ook nog een veel dikkere spindle.
3mm diepte (dacht ik) 8mm 2snijder 13.500rpm en 2,5-3 meter per minuut.

https://youtu.be/HxYrScceqB4
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Ballegooijen schreef: 07 dec 2020 20:02 Ik vraag me toch een beetje af of Bart helderziende is??
Vandaag op onderzoek uit geweest en waarschijnlijk het probleem gevonden. Maar eigenlijk durf ik niet goed te vertellen wat ik heb gevonden :oops: :oops:
Ik ben bij het afstellen en inregelen van de machine vergeten om het KO blok vast te zetten. Ik heb waarschijnlijk gedacht dat ik nog wat meer moest stellen en toen dat niet nodig was vergeten om het blok goed vast te zetten :oops: :oops:
Afijn, voorlopig weer opgelost met dank aan allen die met me hebben meegedacht!!!
Nee. Niet helderziend, we beginnen je gewoon een beetje te kennen Johan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

hrscharft schreef: 10 dec 2020 12:23 Mooie machine geworden hoor :) zie overigens wel een bekend concept bij dat bed zeg ;) benieuwd waar je dat concept vandaan hebt gheghe.
Wat ik nog wel van je zou willen weten is waarom je er voor gekozen hebt om eerst de volle plaat te monteren en die daarna pas door te frezen. Je had ook de stroken eerst kunnen zagen en dan in 1 gang op volle diepte op maat frezen.
Ja, dat had ook gekund. Maar ik was te lui om de zaagmachine in stelling te brengen :lol: En het was een een mooie gelegenheid om de machine te testen.
Ps. Dat frezen kan nog wel veul rapper hoor ;)
Ja, later ben ik ook rapper gegaan maar dit waren de eerste baantjes voor de machine, en dan blijf je toch een beetje voorzichtig.
Nee. Niet helderziend, we beginnen je gewoon een beetje te kennen Johan.
Oh, is dat het. Dan moet ik een beetje op gaan passen :P :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie