Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik zou als ik het opnieuw zou moeten doen denk ik of een torsiebox maken of wat makkelijker en zuiverder is een 25mm toolingplate gebruiken , die bij iemand met een grote zuivere cnc machine van gaten voorzien om de profielen op vast te zetten. Dat is eigenlijk de basis van die 2.5 cnc machine uit Duitsland. Kost wel wat en weegt heel veel maarvdan is je basis al super.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Als het alleen om massa gaat zou ik uitneembare beton blokken er tussen gieten. Voor massa demping de profielen vullen en als het nog beter moet alles in het beton gieten.

Wat is de reden waarom je twee profielen op elkaar zet? Is het niet stijver te krijgen om ze op de dwarsliggers te monteren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Wat is de reden waarom je twee profielen op elkaar zet? Is het niet stijver te krijgen om ze op de dwarsliggers te monteren.
Voor 2 op elkaar heb ik gekozen om wat hoogte te krijgen. Op de dwarsliggers monteren kan natuurlijk ook. Of dit meer stijfheid gaat geven weet ik ook niet. Alleen het zijaanzicht is dan niet zo mooi. (Maar daar zou dan weer een plaatje tegenaan kunnen)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Johan,

Die 80 x 80 profielen liggen bij Teunissen in Eindhoven nog best wel een aantal, kosten 3 Euro/kg. Bouwt lekker goedkoop dan. En bij JVE heb ik eveneens deze week nog 40 x 40mm profiel gehaald, ook hij had nog andere maten liggen, zoals 40 x 80 en nog meer maar weet ik niet meer omdat ik daar geen interesse in had, eveneens 3 Euro/kg. En voor b.v. KO spindels en rails met karretjes moet je ook bij JVE zijn, ruim voldoende keus, ik brak mijn nek nog bijna over rails met karren van ik denk 30 of 35 mm breed maar dat is wel erg veel van het goede, hij heeft ook kleinere zoals 15 en 20 mm.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 09 jan 2020 22:35 Johan,

Die 80 x 80 profielen liggen bij Teunissen in Eindhoven nog best wel een aantal, kosten 3 Euro/kg. Bouwt lekker goedkoop dan. En bij JVE heb ik eveneens deze week nog 40 x 40mm profiel gehaald, ook hij had nog andere maten liggen, zoals 40 x 80 en nog meer maar weet ik niet meer omdat ik daar geen interesse in had, eveneens 3 Euro/kg. En voor b.v. KO spindels en rails met karretjes moet je ook bij JVE zijn, ruim voldoende keus, ik brak mijn nek nog bijna over rails met karren van ik denk 30 of 35 mm breed maar dat is wel erg veel van het goede, hij heeft ook kleinere zoals 15 en 20 mm.
Dank voor de tip Ben. Ik was al voornemens om die kant een keer uit te gaan. Heb een "principe" afspraak met Geert om een keer te gaan shoppen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een aantal topics hier nog eens grondig doorgelezen en ga het basisframe vullen met SAKRETE Krimparme gietmortel GM5
Lijkt me een goede en goedkope oplossing om een stevig en massief frame te krijgen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Bedoel je dat je hiermee je profielen vol gaat gieten.
Is dit zo een verbetering kwa stevigheid.
Ik ben eindelijk ook weer zover om mijn machine eens af te maken en zie dit ook wel zitten.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door K.J. »

Ballegooijen schreef: 11 jan 2020 11:20 Ik heb een aantal topics hier nog eens grondig doorgelezen en ga het basisframe vullen met SAKRETE Krimparme gietmortel GM5
Lijkt me een goede en goedkope oplossing om een stevig en massief frame te krijgen.
Ben benieuwd of je waarneembare verbetering verneemt en waarin.

Ook ik overweeg om mijn machine te vullen, maar ben er nog niet overuit welke verbetering het oplevert.

Maar mocht je gaan vullen dan volg ik het graag, om de kunst af te kijken.
Vul je de profielen of de ruimte er tussen zoals je eerst overwoog of allebei?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ben benieuwd of je waarneembare verbetering verneemt en waarin.

Ook ik overweeg om mijn machine te vullen, maar ben er nog niet overuit welke verbetering het oplevert.

Maar mocht je gaan vullen dan volg ik het graag, om de kunst af te kijken.
Vul je de profielen of de ruimte er tussen zoals je eerst overwoog of allebei?
Welke verbetering ik ga waarnemen is voor mij ook de grote vraag. Het is meer "het gevoel" wat zegt een zware basis te maken.
Ik wil alleen de ruimte tussen de profielen vullen maar wel met ankers in het profiel geschroefd. De binnenkant van het profiel wil ik laten voor wat het is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Het begin is gemaakt. Bezig om een onderstel te maken. Houten balken van 122x45 met lipverbinding in elkaar gelijmd.

19805

In de midden komt er nog een extra verstevigingsbalk tussen tegen het doorzakken.
Er komen poten onder van Douglas 90x90 mm Die moeten nog even glad geschaafd worden en dan kunnen ze er onder.

19806

Onder de poten komen wielen met verstelbare voet. De wielen heb ik nodig om de machine tijdens de bouw te kunnen verplaatsen. Als hij klaar is en op z'n plek staat kun je de poten uitdraaien en staat hij op vaste poten met de wielen omhoog.

19807

Op de bovenkant wil ik dan een plaat multiplex lijmen en schroeven en de aluminium profielen van de basis wil ik dan vastschroeven op de multiplex plaat. Vervolgens wil ik de vakken die er dan zijn tussen de profielen volgieten met gietmortel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik snap dat jouw achtergrond "hout" is en daarom deze keuze maakt, maar ik zelf zou dat onderstel nu juist van b.v. 80 x 80 aluminium extrusie profielen maken, lekker stijf en snel te maken, niks lijmen en laten drogen, boren - tappen - schroeven en klaar is Johan weer.
Voorwaarde is wel dat je goed haaks en recht kunt zagen maar dat is bij hout niet anders, hoewel de lijm daar natuurlijk wel wat hulp biedt.

Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik snap dat jouw achtergrond "hout" is en daarom deze keuze maakt,
Ben, ik heb bewust voor hout gekozen omdat het onderstel ook de acceleratiekrachten op moet kunnen vangen en absorberen. Hout is daar heel goed voor geschikt volgens mij. Dit in tegenstelling tot het machineframe welk natuurlijk wel heel stijf moet zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Is dat douglas hout Johan? En het zijn wel heel erg mooie zwenkwielen, waar heb je die gevonden?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

hobbycnc23 schreef: 23 jan 2020 10:05 Is dat douglas hout Johan? En het zijn wel heel erg mooie zwenkwielen, waar heb je die gevonden?
De zijkanten zijn gewoon vuren maar de poten zijn idd Douglas
De zwenkwielen komen uit China. Zijn hier ook wel te koop o.a. bij https://www.stelvoetvoordeel.nl/home.php
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie