Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Rob1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2019 17:54
Locatie: Leidschendam

Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rob1978 »

Ik ben een absolute beginneling die gefascineerd is geraakt door CNC. Ik ben van plan om mij als zij-instromer te laten omscholen van
ambtenaar bij een gemeente tot CNC-operator :)

Ik heb om te beginnen een CNC portaalfrees gebouwd van aluminium met een printje van PlanetCNC usb mk3.
Ik gebruik TB6600 controllers. De X-as en de Y-as (zowel links als rechts) zijn voorzien van kogelomloopspindels (ballscrew)
De ontwerpsoftware die ik gebruik is Fusion360. De motoren zijn 4 NEMA23 stappenmotoren.

Het probleem:
Wanneer ik een vierkant van laten we zeggen 30mm uit wil frezen in hout dan krijg ik een rechthoek.
Hij is 5mm breder op de x-as. Een cirkel wordt ovaal. Dit lijkt mij een beetje veel voor backlash(?)

Ik heb de het hele apparaat gecontroleerd om te kijken of het probleem zich voordoet in de constructie, maar ik het
het idee dat dit allemaal goed in elkaar zit. Hij is ook haaks. In de brug-as zit een heel klein beetje speling, maar ik moet redelijk wat kracht
zetten om er beweging in te krijgen.

Waar moet ik beginnen met zoeken naar een oplossing voor dit probleem? Ik hoor het wel als je meer info nodig hebt.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, dat kan aan heel veel dingen liggen, maar laten we bij de basis beginnen.
Als je de machine een verplaatsing opgeeft voor b.v. de X-as van 200mm, wat is dan de verplaatsing werkelijk?
Probeer dit over een zo groot mogelijke afstand, hoe groter de afstand, hoe minder eventuele meetfouten een rol spelen.
Doe hetzelfde voor de Y-as en eventueel ook voor de Z-as.
Het zou kunnen dat er ergens iets los zit, maar dan is het waarschijnlijk niet echt reproduceerbaar, maar vooral askoppelingen hebben van de onhebbelijkheid om een beetje los te gaan zitten waardoor de motor t.o.v. de as (KO spindel) wat kan verdraaien. Je merkt dit voor door verschillen bij begingen van links naar rechts t.o.v. bewegingen van rechts naar links, en idem voor de voor - achter en omhoog - omlaag beweging.
Het kan ook nog zijn dat je voeding te licht is en dat zodra er meerdere motoren tegelijk moeten bewegen er ergens stappenverlies optreedt, of dat van een van de assen de acceleratie tijd of de snelheid te kritisch staat ingesteld.
Bij mijn machine had ik in het begin tegen de winter problemen doordat dan de hele machine flink kouder was en de leibaanolie wat dikker was, ik had dus gewoon wat meer wrijving dan in de zomer.
Op de laatste CNC zonedag had een medeforum lid zijn machine meegebracht omdat ook hij een probleem had met maatafwijking in zijn machine, dat bleek uiteindelijk heel simpel te liggen aan flex in het freesje, een dikkere / kortere frees er in en het probleem was grotendeels weg.

Wellicht kun je in je profiel ook aangeven waar je machine woont, wellicht woon ik op loopafstand van je (of een ander medeforumlid) en is een nieuwe en vreemde blik op de machine wel een hele snelle weg naar een oplossing.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door Grafjan »

Is het altijd 5 mm?? Of wordt de afwijking groter naar mate het werkstuk groter wordt . Btw ik ben cnc frezer en zou best ambtenaar willen worden, kunnen we ruilen? 😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Rob1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2019 17:54
Locatie: Leidschendam

Re: Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rob1978 »

Het is alweer opgelost! Het bleek inderdaad te liggen aan de steps per unit waarde (verplaatsing) die niet goed stond. Ik had op alle assen dezelfde waarde ingevoerd en had mij niet gerealiseerd dat de waarde natuurlijk voor alle assen anders is. Ik heb het nu met 1 millimeter afwijking een rond gat in plaats van een ovaal. Nu die 1 millimeter nog wegwerken en fine tunen.

Dank voor de hulp.

@grafjan: ruilen lijkt mij een prima deal. Je komt dan in ieder geval niet meer moe thuis ;)
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door benkr »

Nou, ik ben 44 jaar ambtenaar geweest, vooral de laatste jaren was ik blij dat ik echt iets te doen had, de dagen gaan anders wel heel lang duren.
Gelukkig had ik nog hobbywerk genoeg, dat vult de tijd aardig goed moet ik zeggen.
Maar het zijn wel werelden van verschil, een baas die centjes moet verdienen aan jou, of eentje waar je op de eerste plaats niets verkeerd mag doen en beslist alle regeltjes goed moet volgen. Van beide word je moe, van de ene lichamelijk en van de andere van het zoeken naar de juiste regeltjes.
Rob1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2019 17:54
Locatie: Leidschendam

Re: Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door Rob1978 »

Ik ben zelf 12 jaar ambtenaar en heb ook geen drukke stressvolle baan. Dagen duren inderdaad soms lang. Ik ervaar zelf dat ik er weinig voldoening uit haal. Vandaar dat ik overweeg om mij te laten omscholen.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Probleem met afmetingen zelfbouw portaalfrees

Bericht door Johnny p »

Dag Rob,

vraag, hoe groot is dat rond gat? waarbij je dan 1 mm afwijking hebt?
Wat is jou spoed van de spindels x/y?
Is dat gat glad rond, geen verspringingen?
welke freesdiameter heb je ingespannen?

Mvg John
Plaats reactie