Twee stappen motoren op een as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Twee stappen motoren op een as

Bericht door Diks »

Hoi ik ben gregor
Ik ben van plan om een cnc plasma snij tafel te bouwen
Nema23 425 Oz-in motor
TB6600 stappenmotor driver
Met kogel omloop spindel
Mach3
Snij bereik is 1000x500 mm
de y as is 1000 mm
Zou dan de y as met 1 motor kunnen of moet het met 2
En zo ja kan je twee motoren met regel kaart de zelfde y as geven
Of twee motoren op 1 regelkaart
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Twee stappen motoren op een as

Bericht door benkr »

Een motor moet ruim voldoende zijn, ik zou veel eerder geld uitgeven voor een degelijke driver, bij voorkeur van Leadshine, al dan niet closed loop (maar dan moet de motor dat ook zijn).
Een plasmasnijder heeft bijna geen massa te verplaatsen, en al zeker geen tegenkrachten van een frees die in materiaal staat te hakken.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Twee stappen motoren op een as

Bericht door Swets »

ik heb op mijn x-as aan 2 kanten een spindel, en dus 2 motoren.... maar ik heb ze beide op de zelfde pulsen staan.... maar wel allebij een eigen driver....

en zo heb ik het al jaren.... en gaat goed....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Twee stappen motoren op een as

Bericht door BlueGTT »

Y as zou ik wel dubbel uitvoeren, of je moet je gantry/brug en geleidingen sterker/zwaarder uit gaan voeren. Als de gantry schrankt kost het de motor veel meer moeite.
Nu komt het met 500mm waarschijnlijk wel uit, mijn Ooznest OX van 1000mm breed heeft echt een 2e aandrijving op de Y as nodig, anders krijg je bij diagonale snijbewegingen echt problemen met het feit dat de aangedreven kant voorloopt op de niet aangedreven kant. Qua kosten maakt het vrij weinig uit, het constructief verzwaren van de brug en zijn geleidingen is niet veel goedkoper als een 2e stepper en driver (dat hoeven echt geen superkrachtige steppers en drivers te zijn, de krachten zijn met plasmasnijden totaal anders als bij frezen (bij frezen wil je kracht hebben om de frees door het materiaal te duwen, bij plasma is acceleratie belangrijker, als de geleidingen goed zijn kun je de hele gantry met 1 vinger vooruit duwen, dus qua kracht heb je niet veel nodig.

Met de meeste controllers kun je 1 as slaven, dat zou dan de Y as worden, de 2e stepper/driver neemt dan de snelheden/aansturing van de Y as over (mits zo ingesteld in Mach3)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Twee stappen motoren op een as

Bericht door Bjornski1976 »

Een kogel omloop spindel van 1000mm kan met een motor worden aangedreven mits de diameter niet te gek groot wordt gekozen (12 a 16mm) en uitgaande van een motor van 2 a 3 NM.

Wat zijn de criteria voor de machine, welke snelheid, acceleratie etc.. wil je hebben? Op basis hiervan bepaal je de spoed van de spindels (tandheugels of ketting) en motoren.

Uit je verhaal begrijp ik min of meer dat er twee X-geleidingen komen van minstens 500mm met daaroverheen de Y-as van 1000mm of is dit andersom.

Het is niet zo zeer de massa die je in beweging wilt brengen maar hoe snel dit moet.

Voor stappen motoren geld neem goede motoren en drivers. Tweedehands is altijd een optie om de kosten laag te houden.

Als je al een plan of schets hebt van de machine zijn we benieuwd.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie