Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door karangetang »

Toch is het een goed advies door de aanzuiging ontstaat er een soort draaiende werveling. wanneer de spaanders door de frees tegen de "wind" in worden gelanceerd wil het niet lekker werken.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Eerste poging van het afzuig mondje..... Die haren zijn echt een ramp. Het is wel gelukt, maar begin niet over hoe het eruit ziet..... Het knipt ook voor geen meter......
Afbeelding
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Het past... zit vrij aardig. Nu hopen dat de afsluigslang er snel is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door DaBit »

Nou, die prints zijn toch heel aardig gelukt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hfjbuis »

Zo'n borsteltje kun je (deels) maken van een (oude) borstel van de stofzuiger. Die van mijn Miele stofzuiger heeft mooie zachte haren en is ook los verkrijgbaar.

Functioneel en toch mooi ontwerp met een nauwkeurigheid die ik niet verwacht had!
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Eeh... bedankt. Ik ga een 2e ontwerp maken wat veel eenvoudiger wordt. Borstels zijn niet nodig (een mm boven het werkstuk is ook een goede afdichting nog), alleen iets wat meegeeft als je het werkstuk raakt, of een braam, of een schroef oid. Dat kan net zo goed een rubber randje zijn. Een binnenband bv welke 10mm onder de ring uit steekt. Dat geeft ook wel mee en is 1000x eenvoudiger om te bevestigen ;) Ook moet er een 2e steun bovenin komen om de buis te ondersteunen. De enkele steun is niet sterk genoeg.

Print is gemaakt in PETG wat vrij sterk is maar het print minder mooi.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hfjbuis »

Tadango schreef: 07 feb 2020 10:20 Een binnenband bv welke 10mm onder de ring uit steekt.
Dan kan het ook een stukje kripkous zijn, b.v de soort met van binnen een lijm laagje!
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

hfjbuis schreef: 07 feb 2020 10:27
Tadango schreef: 07 feb 2020 10:20 Een binnenband bv welke 10mm onder de ring uit steekt.
Dan kan het ook een stukje kripkous zijn, b.v de soort met van binnen een lijm laagje!
Kan, maar is niet zo stevig als rubber band lijkt me. Rubber band erom en op een paar punten een drupje CA zit ook eenvoudig vast zonder verwarming.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hfjbuis »

Tadango schreef: 07 feb 2020 10:28 Kan, maar is niet zo stevig als rubber band lijkt me
Klopt, ik dacht dat je met "rubber band" een binnenband van een fiets of iets dergelijk bedoelde.
Als je de rubberband dan van een krimpkous voorziet heb je een stevige naadloze afdichting!
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

hfjbuis schreef: 07 feb 2020 10:40
Tadango schreef: 07 feb 2020 10:28 Kan, maar is niet zo stevig als rubber band lijkt me
Klopt, ik dacht dat je met "rubber band" een binnenband van een fiets of iets dergelijk bedoelde.
Als je de rubberband dan van een krimpkous voorziet heb je een stevige naadloze afdichting!
Dat bedoel ik ook. Van deze band snij je een reep van 20mm af waarvan 10mm strak om de kop valt. Of je dat met rubber of krimpkous doet maakt weinig uit waarbij de rubber band duurzamer zal zijn. Krimpkous met lijm lijkt me ook niet handig gezien deze smeltlijm heeft en daardoor vervormt het uitstekende deel.

Ik heb wel genoeg soorten krimpkous liggen om hiermee komend weekend wat te knutselen. De afzuigslang moet er ook zo zijn en dan zal ik daar even een adapter voor maken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door andrefc101 »

Tadango schreef: 07 feb 2020 10:20Een binnenband bv welke 10mm onder de ring uit steekt. Dat geeft ook wel mee en is 1000x eenvoudiger om te bevestigen ;)
En dan zorgen dat iedere frees bij het wisselen even ver uitsteekt zeker?
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

andrefc101 schreef: 07 feb 2020 16:31
Tadango schreef: 07 feb 2020 10:20Een binnenband bv welke 10mm onder de ring uit steekt. Dat geeft ook wel mee en is 1000x eenvoudiger om te bevestigen ;)
En dan zorgen dat iedere frees bij het wisselen even ver uitsteekt zeker?
Nee want de frees kop beweegt onafhankelijk van de afzuiging. De kop mag er ook best een eindje boven steken met een lange frees / boor.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hoeby »

Tadango schreef: 07 feb 2020 10:20Een binnenband bv welke 10mm onder de ring uit steekt. Dat geeft ook wel mee en is 1000x eenvoudiger om te bevestigen ;)
Ik heb een soortgelijk afzuiging gemaakt. Als afdichting heb ik een doorzichtige placemat bij de action gehaald. Hier een strook van geknipt en rondom de afzuiging vastgeschroefd. Dan met de schaar flapjes geknipt, zodat het flexibel is zoals een borstel.

Het doorzichtige helpt om te zien wat er bij de frees gebeurt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door andrefc101 »

Tadango schreef: 07 feb 2020 16:35Nee want de frees kop beweegt onafhankelijk van de afzuiging. De kop mag er ook best een eindje boven steken met een lange frees / boor.
Waar zet je die afzuiging dan aan vast zodat de hoogte altijd goed is?
Plaats reactie