Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Floppy »

Tadango schreef: 29 jan 2020 09:22 Ik heb 6x100mm alu platstaf 6082 besteld omdat het wel zo praktisch is voor wat ik nu direct nodig heb. Ook al lukt het de frees niet kan ik het eenvoudig met een decoupeerzaag pas maken voor de voorste plaat (het zwakste punt).
Bedenk je wel dat platstaf helemaal niet zo plat is. Ik heb wel eens platstaf besteld en daar moest van beide kanten 1 mm afgefreesd worden om het vlak te krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 27 jan 2020 17:10 5mm is wel dun. Zou je niet beter 10-15mm nemen? Anders kun je straks weer aan de slag voor poging 4.
Hier wordt al aangegeven dat het beter is om een andere keuze te maken, ik denk dat 10 of 15 mm toolingplate wat hier regelmatig wordt aangeboden een hele goede keuze is, maar het is aan de TS om de keuze te maken. In mijn beleving komt hij daar vanzelf uit, inderdaad bij poging 4.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

benkr schreef: 30 jan 2020 17:45
DaBit schreef: 27 jan 2020 17:10 5mm is wel dun. Zou je niet beter 10-15mm nemen? Anders kun je straks weer aan de slag voor poging 4.
Hier wordt al aangegeven dat het beter is om een andere keuze te maken, ik denk dat 10 of 15 mm toolingplate wat hier regelmatig wordt aangeboden een hele goede keuze is, maar het is aan de TS om de keuze te maken. In mijn beleving komt hij daar vanzelf uit, inderdaad bij poging 4.
Hehe wellicht. Dikker materiaal buigt minder, dat besef ik goed maar het heeft ook geen zin om de voorste plaat zo veel beter te maken dan de rest van de machine, maar het moet zeker geen beperking zijn. Mijn gevoel (zeker niet altijd een betrouwbare) zegt dat 7mm alu al genoeg is om de overige beperkingen duidelijk te maken, en daar gaat het nu vooral om. Zo niet dan leer ik weer en dat is net zo belangrijk. Ik wil niet eigenwijs zijn maar wel graag leren, en dat doe ik altijd graag door zelf de beperkingen te ervaren. Meteen 15-20mm erop knallen kan ook maar dat is niet leerzaam. Hopelijk heb ik morgen een mooi stuk 7mm dik, en anders staat op marktplaats ook 8 en 10 edg. Ik heb net freesjes met 12mm snijlengte binnen dus tot 12mm dik is een optie (technisch gezien dan).
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Kars-cnc »

Tadango schreef: 30 jan 2020 18:16
... Zo niet dan leer ik weer en dat is net zo belangrijk. Ik wil niet eigenwijs zijn maar wel graag leren, en dat doe ik altijd graag door zelf de beperkingen te ervaren. Meteen 15-20mm erop knallen kan ook maar dat is niet leerzaam. Hopelijk heb ik morgen een mooi stuk 7mm dik....
Inderdaad, door te proberen leer je het meest!

Ik dacht overigens dat je zei 6mm platstaf te hebben besteld? In ieder geval is het een flinke verbetering t.o.v. 6mm Trespa. 6 of 7 mm aluminium laat zich met een goede decoupeerzaag en een beetje geduld nog prima op maat maken. Bij meer dan 10mm wordt dat toch wel een uitdaging.

De 6 x 100 mm platstaf die ik van de "Aluminiumshop.nl" heb is best mooi vlak. Voor een motorplaat zoals op de foto hoef je dat echt niet te gaan vlakken. Maar goed, de ene levering is de andere niet. We horen graag hoe het verder gaat...
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ja dat is besteld maar morgen haal ik hopelijk ook wat :) Alu heb je nooit teveel....
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door benkr »

Ja, inderdaad is het zelf ervaren de beste leerschool.
En eigenwijs zijn mag ook best, ik spreek uit eigen ervaring, ik ben ook begonnen met trapeziumspindels en ondersteunde geleidingen.
Ik ben b.v. best een hele tijd bezig geweest om een spelingsvrije trapeziummoer te maken, op een bepaald moment was ik dat helemaal beu en ben ik overgestapt op KO spindels. Daar ben ik toen mee gaan experimenteren om aangedreven moeren te maken, dat is gelukt, ik heb ze liggen, hebben perfect gewerkt, maar ik heb ze nooit echt op een machine gebruikt. Ik denk wel dat ik dat toch nog een keer wel ga doen, is verder een perfecte manier van een portaal aandrijven.

Ga vooral zo door, best wel knap om vanuit het niets een werkende machine te maken.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Mooi stukje opgehaald. Hard materiaal (bodem plaat van trailers, tegen krassen) zou 6082 moeten zijn. Ik zal het eens meten en wegen vanavond.

Afbeelding
benkr schreef: 30 jan 2020 19:06 Ja, inderdaad is het zelf ervaren de beste leerschool.
En eigenwijs zijn mag ook best, ik spreek uit eigen ervaring, ik ben ook begonnen met trapeziumspindels en ondersteunde geleidingen.
Ik ben b.v. best een hele tijd bezig geweest om een spelingsvrije trapeziummoer te maken, op een bepaald moment was ik dat helemaal beu en ben ik overgestapt op KO spindels. Daar ben ik toen mee gaan experimenteren om aangedreven moeren te maken, dat is gelukt, ik heb ze liggen, hebben perfect gewerkt, maar ik heb ze nooit echt op een machine gebruikt. Ik denk wel dat ik dat toch nog een keer wel ga doen, is verder een perfecte manier van een portaal aandrijven.

Ga vooral zo door, best wel knap om vanuit het niets een werkende machine te maken.
Ja, die moeren zijn een leuke uitdaging. Verbaasd ben ik ook dat zo'n geprint nylon moertje zo geweldig goed werkt. Indien de marges goed zijn loopt dit soepel, stil en speling vrij en toch kan het een paar 100N aan zonder problemen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Een vriend van me was verspaander geweest en wou graag langskomen als ik alu geen frezen. Samen hebben we eens geprobeerd wat de machine met alu kan. Ik had een doosje met 10 stuks 2mm 1F carbide freesjes binnen dus voordat die op zijn moeten we toch een heel eind komen :) Eerst als test een gat in de motor steun geprobeerd:

Afbeelding

Ziet er nog goed uit, maar duurt wel lang.... tja, 1F en beperkt toerental dus dan maar wachten. Programma voor de test gemaakt en de rest van de steun gefreesd. Prima bruikbaar resultaat :)

Afbeelding

Vijltje er bij langs, even over een vlakke plaat met schuurpapier en klaar. Morgen de motor steun monteren en dat wat echt nodige tijdelijke upgrades: Lucht voor het wegblazen van de spanen en een afzuiging voor het opzuigen van de spanen. Eens kijken wat voor bruikbaar materiaal ik bij de bouwmarkt kan vinden hiervoor.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hfjbuis »

Oogt goed en beter dan met de hand gezaagd en geboord!
Minder snelheid is meer tijd voor koffie en voorbereiding voor de volgende klus.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door karangetang »

Ik lees met enorme bewondering mee !
Kan je ons iets vertellen over hoe je de spindelmotor aanstuurd ? Ik vind dat een mooi concept
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

karangetang schreef: 01 feb 2020 11:49 Ik lees met enorme bewondering mee !
Kan je ons iets vertellen over hoe je de spindelmotor aanstuurd ? Ik vind dat een mooi concept
Dat is een simpele RC motor (uit een oude helikopter) met een RC regelaar. Hiervoor heb ik een PWM adapter gemaakt zodat de regelaar van 0 tot 100% lineair wordt aangestuurd. Met de huidige voeding moet dit 600W kunnen leveren.

Momenteel heb ik een andere overbrenging op de motor en draai nu 19.000 toeren. Dat gaat een stuk beter met die freesjes en 300 mm/min klinkt geweldig goed met 1mm diep. Dat gaat dan 4x zo snel.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik heb de nieuwe alu motorplaat gemonteerd en meteen ook een 36T pulley om meer toeren in de kop te krijgen. Deze combinatie levert 19.000 toeren op en trilt ook veel minder dan de HPL plaat. De kleine freesjes vinden meer toeren heerlijk dus gelijk de spindel plaat gemaakt als test. Aardig geslaagd :) De plaat ook meteen maar even gemonteerd en man dat voelt een stuk stijver. De maatvoering van de spindel plaat klopt heel aardig al, 0.04mm afwijking maximaal. Dat wordt met de nieuw alu spindel plaat nog beter :)

Nieuw motor plaat:
Afbeelding

Nieuwe spindel plaat, alleen met de stofzuiger er langs geweest:
Afbeelding

En de nieuwe plaat gemonteerd. Er zit ook een lucht toevoer op op spanen uit de groeven te blazen maar bij 4mm diep doet dit niet veel meer. Er moet een 2e op onder een hoek van 90 graden. Daar gaan we eens overna denken
Afbeelding

Owja, die kleine carbide freesjes zijn haast niet in te korten. Veel te hard. Even in een machine klem, tikje met de hamer en ze zijn korter :)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door andrefc101 »

Tadango schreef: 01 feb 2020 15:28Owja, die kleine carbide freesjes zijn haast niet in te korten. Veel te hard. Even in een machine klem, tikje met de hamer en ze zijn korter :)
En krom ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door benkr »

Krom zal wel meevallen, daar zijn ze te hard voor, maar of ze dan nog frezen vraag ik me toch echt af, tenzij je alleen de zijkant gebruikt, maar waarom zou je ze dan korter maken.
Plaats reactie