Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door benkr »

Het laatste ding, de lagerhouder, ziet er veel minder strak uit dan het voorgaande ding.
Dit lijkt wel geknipt of gestanst, maar niet gefreesd, of op verkeerde snelheid gewerkt of met de verkeerde frees of zoiets denk ik dan.
Nu zijn er best wel verschillen tussen het ene materiaal en het andere, evenals tussen de ene frees en de andere, maar ga eerst eens zorgen dat je een consequente kwaliteit kunt frezen, ik vind de verschillen wel heel erg groot.

Ik had vandaag soortgelijke ervaringen met het zagen van aluminium, een stuk plat van 200mm breed en 15mm dik wat 6082 zou moeten zijn liet continu de zaag vollopen, ook met smeren werd het niet beter.
Daarna een stuk echte toolingplate (die via het forum werd verkocht), daar perfecte zaagsnedes en geen enkele tand die vol loopt.
Maar beide frezen best wel goed moet ik zeggen, hoewel ik datgene wat van dat plat materiaal afkomt wel goed moet smeren anders loopt ook daar de frees vol, dus dat zal wel geen 6082 zijn denk ik dan.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Klopt, de afwerking is niet mooi. Dit materiaal is echt verschrikkelijk. Moet 6082 zijn maar het voelt absoluut niet zo. De meeste freesjes smelten alleen dit alu en zitten na een seconde al vol. De foto maakt het ook erger. Deze freesjes zijn ook niet de goede keus, maar wel wat wat ik heb nu

Het lager raakt rondom en de schaduw rand op de foto lijkt veel erger dan dat het is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Kars-cnc »

Als de frees steeds volloopt en koelen niet helpt (spiritus, bio-ethanol, WD40, whatever) zou je eens een flink lager toerental en voeding kunnen proberen. Er wordt beweerd dat je bij aluminium hoge snijsnelheden moet aanhouden om een mooi oppervlak te krijgen. In theorie vast wel waar en ideaal in een productie omgeving maar mijn persoonlijk ervaring, zowel met draaien als frezen, is dat aluminium van een lagere snijsnelheid nooit minder mooi wordt (in tegenstelling tot sommige staal soorten) het duurt alleen langer...

Wel lijkt jou oppervlakte ruwheid wel een beetje op een resonantie effect. Dat vraagt misschien andere maatregelen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik zit met een klein dilemma: Het bed wel of niet upgraden van de MFD plaat naar alu profiel met T sloten. De MDF plaat vervormd iets en kan niet tegen vloeistof, alu wel. Het probleem wat ik heb is dat de schroeven in de MDF plaat 20mm door kunnen steken waardoor de lengte erg kan variëren. Hierdoor zijn alle dikte materiaal met een paar lengtes schroeven prima vast te zetten. Met het T slot profiel kan dat niet en moet je aan de bovenkant gaan variëren met bv vleugelmoeren boven de klem. Het grote nadeel daarvan is dat ze erg ver boven de klem uitsteken en dan zitten ze afzuiging edg in de weg. Nu kan ik op bepaalde punten de onderkant van de T slot doorboren zodat daar de bout ook weer door kan steken, maar dan verlies je de flexibiliteit van de T slot weer. Hier kan je ook sleuven in frezen zodat je veel meer ruimte hebt maar dan word het bed profiel nog weer zwakker.

Wat zouden jullie doen? Sleuven lijkt me de handigste optie maar dan het alu profiel (12016) vast zetten via bouten door de T slot of juist op andere plekken in het profiel? Er liggen 5 balken 20x20 onder waar het bed profiel op wordt vastgezet.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door javanree »

Maak fatsoenlijke T-sleuven, een hele zwik passende moeren voor in de sleuven en zaag gewoon een helemoel draadeind aan stukjes. Ik heb het tot nu toe oplopend met 10mm maar ik overweeg inmiddels ook met tussenmaten van 5mm oplopend te gaan werken. En dan aan de bovenkant carrosserrieringen / kikkerplaten / grote strippen als klemmiddel , standaard moeren met ringen of eventueel 'flange nuts' gebruiken om de boel aan te halen. Voor kortere lengtes gebruik ik standaard inbusbouten, die hebben het voordeel dat moer tov draadeind niet kan meedraaien. Voor graveren en licht freeswerk in de meeste materialen kun je zo voldoende kracht zetten.

Als alternatief als het echt vlak moet eventueel laagbolkopflensschroef met binnenzeskant (ISO 7380-2) nemen op lengte, dan kun je zonder ringen werken. Die zijn er oplopend met 5mm tot zo'n 40-60mm lengte.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik heb 6 alu klemmen gemaakt. Deze zijn sterker en dunner dan de houten klemmen, en lijken een stuk beter.

Afbeelding

Ik wou ook de 3mm rechte 2 snijders proberen met hout en heb 6 trappetjes gemaakt uit 15mm multiplex. De snijders doen het geweldig en gaan met 8000 toeren op 600mm/min door het hout in stappen van 1.5mm diep. De afwerking is geweldig strak en glad en de frees blijft heerlijk koel. Mooie combi, kan nog meer doen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kwam met de afzuiging niet uit met de hoogte. Deze moest platter en omdat ik toch al een andere wou maken deze dus eens gemaakt. De flappen worden niet naar binnen gezogen maar stof wordt een cm of 2 rond de zuigmond prima opgezogen. De flappen zijn van mat krimpkous gemaakt en geven klein beetje zicht op de frees. Deze nieuwe zuigmond is ruim 10mm dunner.

Afbeelding
Plaats reactie