Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

QupiX schreef: 25 jan 2020 18:01 Ik ben behoorlijk onder de indruk van de manier waarop je je eigen ontwerp in zo'n korte tijd verbetert! Mooi gebruik van verschillende technieken en materialen, en het resultaat mag er (in ieder geval op het oog) zeker wezen! Ga zo door:)
Bedankt :) Het is erg leerzaam om te zien waar de beperkingen zitten door het te voelen. Ervaren bouwers hadden die al voorspeld maar ik leer graag zelf. Zolang het allemaal aanpasbaar is maakt dat weinig uit. Het valt me vooral op hoe buigzaam de spindel motor plaat is. Dat valt me erg tegen. Dat geeft wel aan dat HPL niet voldoet en dat alu echt een verbetering moet zijn. Toch is HPL vergeleken met PLA weer een grote verbetering. Ik ga eens een paar platen 6mm alu bestellen.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door QupiX »

Ik denk dat dat deels te maken heeft met het feit dat je een grote hap uit je plaat hebt gehaald, maar inderdaad ook door de geringe stijfheid van HPL. Wat je zou kunnen doen is een koker maken van HPL waar je je spindel in zet. Of, als een koker te overdreven is, twee schoren op de plaat. Volgens mij heeft (of had) Sven dat ook gedaan bij de bouw van zijn nieuwe machine. Op die manier kun je zelfs van iets minder stevig materiaal toch nog een goede stevige constructie maken.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

QupiX schreef: 25 jan 2020 18:36 Ik denk dat dat deels te maken heeft met het feit dat je een grote hap uit je plaat hebt gehaald, maar inderdaad ook door de geringe stijfheid van HPL. Wat je zou kunnen doen is een koker maken van HPL waar je je spindel in zet. Of, als een koker te overdreven is, twee schoren op de plaat. Volgens mij heeft (of had) Sven dat ook gedaan bij de bouw van zijn nieuwe machine. Op die manier kun je zelfs van iets minder stevig materiaal toch nog een goede stevige constructie maken.
Klopt, maar dan moet het ontwerp weer anders. Dit is zo heerlijk compact met aardig wat Z vrijheid (100mm).

Ik was benieuwd naar de stel nauwkeurigheid en heb de X as getest via de probe functie. Niet helemaal een goede meting maar deze maakt de gemeten fout groter in het ergste geval. Ik wil straks PCB's gaan frezen en dan ook voor fijn SMD werk. Banen van 100um breed moeten mogelijk zijn dus ik was benieuwd.... ik kom onder de 20um uit , rond de 15um. Dat wil zeggen, proben zo langzaam mogelijk tot de plaat geraakt wordt, dan 50mm er af bewegen en 49.98mm ernaartoe bewegen en de probe heeft geen contact. 20um ernaar toe en hij heeft weer contact. Als ik probe en 10um eraf beweeg houdt hij altijd contact maar bij 20um nooit. Nu schiet hij iets door bij het proben maar dat zal minimaal zijn. PCB's frezen zal niet veel weerstand opleveren dus dat moet wel goed gaan.

Afbeelding
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Ik wil de 2 platen in de kop van alu gaan maken dus ik heb even gekeken naar opties:

Alumuniumopmaat.nl
6mm 1050A
5mm 6060

Salomons metalen
6mm 6082

Er zit weinig verschil tussen 1050A en 6060 behalve in de hardheid (48 en 70), en harder freest beter. De 6060 hebben ze alleen in staf en daarom beperkte maken. 6mm is er wel, tot 100mm breed. 5mm tot 150mm. Qua prijs maakt het niet heel veel verschil. Salomons bied 6082 aan en dat is op alle vlakken beter en heeft een hardheid van 89. Helaas is dat 3x zo duur..... Ga ik dat merken? Wellicht tijdens het frezen, maar in de kop zelf? Lijkt me wat overkill.

Wat adviseren jullie? Ander adres? Ander type alu?

Edit: de elasticiteitsmodulus van alle 3 soort is gelijk (69) dus daar ga ik geen verschil in merken, want die waarde is hoofdzakelijk belangrijk uiteindelijk toch? Tov van HPL (10-16) ga ik er dan flink op vooruit.

Edit2: Of toch carbon..... dat zit tussen alu en staal in qua sterkte, maar vreet wat vreesjes...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door javanree »

Er worden regelmatig reststukken toolingplate aangeboden op het forum ; even zoeken en desnoods een PB doen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

javanree schreef: 27 jan 2020 15:47 Er worden regelmatig reststukken toolingplate aangeboden op het forum ; even zoeken en desnoods een PB doen.
Bedankt voor de tip. Ik zie al 6082 plaat staan van 5mm voor heel wat betere prijzen.....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door DaBit »

5mm is wel dun. Zou je niet beter 10-15mm nemen? Anders kun je straks weer aan de slag voor poging 4.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Denk je? Dat lijkt me echt overkill... Toch?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door FSSF »

Tadango schreef: 27 jan 2020 14:51 Ik wil de 2 platen in de kop van alu gaan maken dus ik heb even gekeken naar opties:

Alumuniumopmaat.nl
6mm 1050A
5mm 6060

Salomons metalen
6mm 6082

Er zit weinig verschil tussen 1050A en 6060 behalve in de hardheid (48 en 70), en harder freest beter. De 6060 hebben ze alleen in staf en daarom beperkte maken. 6mm is er wel, tot 100mm breed. 5mm tot 150mm. Qua prijs maakt het niet heel veel verschil. Salomons bied 6082 aan en dat is op alle vlakken beter en heeft een hardheid van 89. Helaas is dat 3x zo duur..... Ga ik dat merken? Wellicht tijdens het frezen, maar in de kop zelf? Lijkt me wat overkill.

Wat adviseren jullie? Ander adres? Ander type alu?

Edit: de elasticiteitsmodulus van alle 3 soort is gelijk (69) dus daar ga ik geen verschil in merken, want die waarde is hoofdzakelijk belangrijk uiteindelijk toch? Tov van HPL (10-16) ga ik er dan flink op vooruit.

Edit2: Of toch carbon..... dat zit tussen alu en staal in qua sterkte, maar vreet wat vreesjes...
Spul van aluopmaat is eigenlijk allemaal troep wat betreft verspaanbaarheid. Ik heb er ook aardig wat van gebruikt maar lekker frezen en draaien doet het allemaal niet. Zo ver op op de specs van de materialen ingaan is leuk als het om gaat om wat te leren, qua prestaties op je machine zal het allemaal niks uitmaken.
Jouw machine ziet er netjes gebouwd uit maar de constructie is natuurlijk lang niet alles. Het upgraden zie ik hierbij voornamelijk als een uitdaging en hobby, wil je een machientje dat echt een beetje werk kan verrichten dan loop je met deze machine al snel tegen de limiet aan. Nu weet ik als geen ander dat de bouw van het machientje zelf ook het grootste deel van de hobby kan zijn dus wat dat betreft zeg ik lekker door gaan 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er werden een poosje geleden ergens in het hoge noorden toolingplate 10mm aangeboden. Was toen een prijs akkefietje over, maar nog steeds heel betaalbaar. Waren reststukken van 250x500 mm ongeveer.
Maar op marktplaats kom je wel vaker reststukken tegen.
Welke dikte je moet gebruiken hangt van het onderdeel af, en wat je er mee wilt. Ik zat ook eerder aan 10mm te denken, maar misschien is met de juiste opbouw 8 ook voldoende.

Salomons is een prima leverancier, en leveren ook stukken, maar daar is de prijs dan ook naar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

Als ik zie hoe 6mm HPL het doet en dat ALU zeker 5x zo stijf zal zijn kom ik met 6mm alu al een heel eind in de buurt. 8 of 10mm zal zeker net even beter zijn, maar het hoeft ook niet sterker dan de rest van de machine. Het blijft een simpel hobby project en zal nooit in de buurt komen van een goede machine, maar waar de beperkingen duidelijk zijn (zichtbare flex) wil ik dat toch proberen weg te nemen.

Ik heb ook een aantal metaalbewerking bedrijven in de buurt gevraagd maar verwacht niet veel reactie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je even een plaatje maken met wat je totaal aan oppervlak nodig heb, wat kleine stukjes slingeren her en der wel rond bij diverse mensen denk ik.
En afhankelijk van het onderdeel en de uitvoering zal 6mm voor jouw misschien wel voldoen, alleen is dat uit de verte wel moeilijk in te schatten.
Het hoeft ook geen toolingplate te zijn, als het maar een harde kwaliteit aluminium is. (toolingplate is alleen soms wat mooier vlak)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Tadango »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2020 08:37 Misschien moet je even een plaatje maken met wat je totaal aan oppervlak nodig heb, wat kleine stukjes slingeren her en der wel rond bij diverse mensen denk ik.
En afhankelijk van het onderdeel en de uitvoering zal 6mm voor jouw misschien wel voldoen, alleen is dat uit de verte wel moeilijk in te schatten.
Het hoeft ook geen toolingplate te zijn, als het maar een harde kwaliteit aluminium is. (toolingplate is alleen soms wat mooier vlak)
Het belangrijkste is een stuk van 100x130mm, 6, 8 of 10 mm dik. Daarnaast heb ik een stuk van 100x50mm nodig en als laatste (minder belangrijk) 200x105mm. Als dikte is alles op 6mm getekend nu maar 5 tot 10mm is geen probleem om aan te passen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eigen ontwerp compacte CNC frees (budget)

Bericht door Kars-cnc »

Kijk anders eens bij: http://www.aluminiumshop.nl/aluminium/p ... i_r82hKiMo daar kun je 6082 platstaf bestellen in behoorlijk wat maten.

Verder heb ik nog wel een plaatje 10mm toolingplate staan zoals een tijdje geleden op het forum aangeboden werd. Ik had er 5 gekocht maar die staan er nog net zo 8) Dus met alle plezier mag je er eentje overnemen. De afmeting is ongeveer 500mm x 250mm en het materiaal is 5083 volgens mij. Stuur maar een PB als je interesse hebt.
Plaats reactie