Plasma CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Hermanus
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2019 22:31
Locatie: IJsselstein (Utrecht)

Plasma CNC

Bericht door Hermanus »

Voor de langere termijn ben ik van plan een CNC te bouwen waar ik uiteindelijk een plasma op installeer. Ik zet er geen begin / einddatum bij maar volgens mij is dat hier een bekend fenomeen.

Ik zit nu te kijken welke geleiding ik het beste kan kiezen. Ik wil een systeem ontwerpen wat tegen een spatje water en vuil kan. Ik wil de geleiding dus zo afschermen dat deze net onder het 'tafelblad' zit. Er zitten weinig plasma mensen op dit forum maar het principe van de geleiding, de aansturing blijft hetzelfde.

Ik denk te gaan voor:
- een kokerprofiel op lagers of,
- lineaire geleiders met wagentjes,

Wat ik belangrijk vind is dat ik de boel eerst in een formaat bouw (1 x 1.5 meter) welke ik momenteel kwijt kan en deze later verleng zowel in de X als in de Y as (lengte en breedte nog niet vast maar wel richting de 1.5 x ruime 2 meter).

Ik vraag me af: heeft iemand ervaring met meerdere lineaire geleiders achter elkaar. Met andere woorden: kan ik de lineaire geleiders later zo uitbreiden door nu een 1 meter lange te kopen+installeren en deze later uitbreid met 1 meter extra. Deze verlenging monteer ik dan direct ernaast. Of geeft dit teveel narigheid? Met tandheugels is dat namelijk wel mogelijk (als men het op de juiste manier doet), welke ik ook wil gaan gebruiken.
Het klinkt logisch dat 1 geheel altijd het beste is. Ben toch benieuwd naar de ervaringen van anderen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma CNC

Bericht door benkr »

Lineaire geleiders met wagentjes kun je best achter elkaar monteren, mits de raakvlakken maar goed vlak geslepen zijn zodat er vrijwel geen overgang voelbaar is.
Met wat fantasie is er best wel een simpele opstelling te maken om die kopse kanten mooi vlak te slijpen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Plasma CNC

Bericht door Kjelt »

>1,5m zie ik toch vaak tandheugels gebruikt worden ipv lineaire geleidingen ivm oscilleren van de KO spindel.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma CNC

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 13 jan 2020 14:42 >1,5m zie ik toch vaak tandheugels gebruikt worden ipv lineaire geleidingen ivm oscilleren van de KO spindel.
Kjelt, je bedoeld denk ik dat lange KO spindels een probleem worden bij redelijke snelheden en grotere lengtes, daar hebben de lineaire geleidingen niets mee te maken, die zorgen er alleen voor dat het portaal soepel kan bewegen, ook bij hoge snelheden.
Wil je snel over een grotere lengte dan pak 'm beet anderhalve meter dan gaat een draaiende KO spindel slingeren, je kunt dat oplossen met tandheugels of tandriemen, of, en dat zou ik doen, met zgn. aangedreven moeren op een stilstaande en star gemonteerde KO spindel.
Tandriemen geven vaak wat veringseffecten, tandheugels hebben makkelijk speling (hoeft niet maar kost dan wel wat moeite) terwijl een aangedreven moer relatief eenvoudig zelf te maken is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Plasma CNC

Bericht door Kjelt »

Ben: je hebt gelijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Plasma CNC

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 13 jan 2020 16:35 tandheugels hebben makkelijk speling (hoeft niet maar kost dan wel wat moeite) .....
Kan ook prima zonder speling hoor..... kost alleen wat meer als goedkope rommel ;-)
Hermanus
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2019 22:31
Locatie: IJsselstein (Utrecht)

Re: Plasma CNC

Bericht door Hermanus »

Dank voor jullie reactie. Goed om te horen dat het mogelijk is.
andrefc101 schreef: 13 jan 2020 18:23
benkr schreef: 13 jan 2020 16:35 tandheugels hebben makkelijk speling (hoeft niet maar kost dan wel wat moeite) .....
Kan ook prima zonder speling hoor..... kost alleen wat meer als goedkope rommel ;-)
Zie momenteel niet heel veel 'goedkope' tandheugels, bij Ali iets van 30 a 35 euro per meter, bij een Nederlandse handelaar 45 euro per meter.
Wat is de normale prijs voor een redelijk goede tandheugels?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma CNC

Bericht door benkr »

De tandlat (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) is niet het probleem, het gaat om de manier van het op spanning houden van het tandwiel wat er in loopt, daar zijn verschillende methoden voor, goedkope, goede, maar ook slechte. Ik heb er hier wel eens iets over gelezen en voorbeelden gezien, er zijn denk ik forumleden die hier best flink ervaring mee hebben, laat die maar iets roepen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma CNC

Bericht door kawarider »

Daar heb ik idd last van op mijn plasma. Motor moet verend tegen de tandheugel gedrukt worden. Niet te hard, niet te zacht. Damen heeft er oplossing voor, prijzig.
Hermanus
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2019 22:31
Locatie: IJsselstein (Utrecht)

Re: Plasma CNC

Bericht door Hermanus »

Voor mij in de praktijk nog nieuw dit maar ik heb op dit forum en internet gezocht op "cnc backlash" (speling). Het staat er vol mee. Bekend erg probleem en met een anti-backlash is dat te verhelpen / tot een minimum te beperken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een lange tafel? wat voor een aandrijving is dan aan te raden? Zo'n kogelomloopspindel is voor de lange tafels niet aan te raden. Vandaar dat ik op tandheugel-systeem kwam. Hoor het graag.

Daarnaast zou ik graag in contact komen met mensen die een plasma cmc hebben gemaakt. Ben benieuwd naar hun creaties.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma CNC

Bericht door kawarider »

Je bent welkom in Drongelen
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Plasma CNC

Bericht door Bjornski1976 »

Je ziet de geleiding op veel machines hoger liggen in tegenstelling tot jouw idee. Wellicht iets om nog verder te onderzoeken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Hermanus
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2019 22:31
Locatie: IJsselstein (Utrecht)

Re: Plasma CNC

Bericht door Hermanus »

Bedankt voor alle reacties. kawarider, bedankt voor de uitnodiging. Ik zal eens kijken of dat een keer uitkomt!
Ik ga me zeker nog wel aan het kijken naar verschillende oplossingen. Het blijft leuk ernaar te kijken maar op een gegeven moment gaat het toch echt kriebelen en ga ik toch knopen doorhakken. Wie weet verander ik nog van gedachten hoor. Zeker als men mij bepaalde dingen afraad.

Hier zit ik (onderanderen) nog over te twijfelen:

Geleiders van de X-as aan de zijkanten van het werkblad:
19797

Geleiders van de X-as onder het werkblad:
19796
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma CNC

Bericht door kawarider »

Martin,
Qua motoren, ga voor closed loop steppers van Leadshine of Liguan. Nema 23 is vaak genoeg.

Welke plaatdikte? 3mm of meer en je kunt het af met Proma 150, dunner dan is Neuron echt wel wat. Is wel lastiger installeren maar echt wel goed. Proma kan met bijna elke, Neuron zit je aan mach3 of beter UCCNC. Laatste heeft actief forum waar ook Neuron aanwezig is. Neuron stuurt zelf de z as, bij UCCNC krijg je scherm waar alles geintegreerd is. Helemaal top. Scheelt wel bijna 1000 euro tov Proma. En ja, dan is er Linux. Ik zou het graag nog eens proberen.

Snijbron? Kwaliteit, en dan kom je al snel bij Hypertherm of iets dergelijks. Vergeet Chinashit, dan gaat alles op tilt.

Geleidingen? Heel veel mogelijk, kwalitatief als financieel.

Overbrengingen komen later wel.
Plaats reactie