T-slot moeren

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

T-slot moeren

Bericht door Bjornski1976 »

Zaterdag ontving ik eindeljjk de eerste bestelling op de deurmat met T-slot moeren 4040 M8. Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn 2de machine met 8080 profielen.

Nu is het geval dat ze net te hoog zijn en dat er aan de onderkant een millimetertje vanaf moet.

Ik kan de vijl erop zetten of tegen de slijpsteen zetten maar ben benieuwd wat jullie suggesties zijn. Ik heb er z'n 160 die bewerkt moeten worden.

Zelf dacht ik er aan om ze op een magneet plaat te leggen en er een slijpsteen over the laten gaan. Helaas heb ik geen magneetplaat en een slijpsteen, wie o wie.

Suggesties zijn welkom
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: T-slot moeren

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou de moer ff op een bout draaien en tegen de schuurband houden. Is ff een klusje maar je moet wat ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: T-slot moeren

Bericht door Bjornski1976 »

Ook een schuurband heb ik niet maar ben wel bereid om er voor te gaan staan. Als ik ze bij jou tegen de schuurband mag zetten makem we er een leuke dag van ;)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: T-slot moeren

Bericht door benkr »

Je mag ze ook bij mij af komen frezen, zo gepiept, maar wel 160 keer zo gepiept dan en dat is dus een berg werk.
En meer dan eentje tegelijk inklemmen is geen succes denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: T-slot moeren

Bericht door Kjelt »

Ik zou een alu plaatje nemen , tien gaatjes er in en er daar er tien op vast draaien en dan de plaat inklemmen en met slijptol er overheen aaien.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: T-slot moeren

Bericht door Portje »

Ik moest dat ook eens een keer doen,
bandschuur op de kolomboor en de vrouw het laten doen.
prima vlak en de vrouw schik
https://ibb.co/TW1jGRy
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: T-slot moeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ipv. schuurband kun je ze dus ook met ingedraaid stukje draadeind in de draaibank afdraaien.


Met de kolomboor boven de schuurband is ook leuke, vooral als je de boormachine ook nog eens langzaam laat draaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: T-slot moeren

Bericht door Tadango »

Of een paar juiste kopen? Ik snap dat iedereen graag met machines wil spelen, maar als je de "verkeerde" hebt kan je ook gewoon de juiste kopen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: T-slot moeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tadango schreef: 04 feb 2020 08:38 Of een paar juiste kopen? Ik snap dat iedereen graag met machines wil spelen, maar als je de "verkeerde" hebt kan je ook gewoon de juiste kopen :mrgreen:
Misschien is dat 'spelen' wel het doel. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: T-slot moeren

Bericht door Kjelt »

Tadango schreef: 04 feb 2020 08:38 Of een paar juiste kopen? Ik snap dat iedereen graag met machines wil spelen, maar als je de "verkeerde" hebt kan je ook gewoon de juiste kopen :mrgreen:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet afgaan op de tekening op de website en als die in de buurt komt is het maar gokken.
Ik had verleden week hetzelfde probleem maar dan dat mijn t-nuts te kort waren :oops:
Iets lastiger om er metaal bij te plakken dan er af te halen.

Het grote probleem is dat er tig soorten en merken profielen zijn met tig verschillende t-nuts.
En bij de t-nuts zijn er ook grote prijs verschillen, ik ken ze met klem-kogellagerballetje er in voor € 0,21 incl BTW per stuk, ik ken ze ook van over de 1,50 per stuk.
Als je er 50 of 100 nodig hebt is dat ook best een groot verschil, tel daar nog de verzendkosten a 25 euro uit het buitenland bij op en je snapt dat je niet bij 4 firmas gaat bestellen en de andere 3 klikoot ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: T-slot moeren

Bericht door Ballegooijen »

Bjornski1976 schreef: 03 feb 2020 22:55 Ook een schuurband heb ik niet maar ben wel bereid om er voor te gaan staan. Als ik ze bij jou tegen de schuurband mag zetten makem we er een leuke dag van ;)
Dat is geen probleem hoor. Geef maar een gil.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: T-slot moeren

Bericht door kawarider »

Bjornski, in Drongelen ben je ook welkom als dat dichterbij is. Geef maar seintje.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: T-slot moeren

Bericht door Grafjan »

Ik heb een klein draaibankje, daar gaat het denk ik ook wel op.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: T-slot moeren

Bericht door Bjornski1976 »

Bedankt voor de reacties.

Ik kan bij mijn grote vriend (ons pa) op de zaak wat laten doen. Dit gaat helemaal goed komen. Daar hebben ze een bandschuurmachine staan en mag op de hobby avond gebruikt worden.

Ik zal binnenkort mijn plannen voor de 2de machine hier uit de doeken doen en er regelmatig verslag uitbrengen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie