My CNC Rev. II

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: My CNC Rev. II

Bericht door benkr »

Ik zou naar JVE in Eindhoven gaan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Sven »

Nou, ff doorbouwen, als de kleine er is dan is het gedaan met je leven zoals je het kent. (Maar er komt een boel moois voor in de plaats)
Gefeliciteerd!

Suggestie:
Gebruik geen open ladderconstructie maar zorg dat je op een of andere manier een doos maakt van zowel de brug als het bed, al is het maar met een plaatje alu van 1 mm aan weerszijden.
Dat scheelt veel stijfheid.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Bjornski1976 »

Voor mijn nieuwe portaal frees machine heb ik een 2.2kW VFD van control technics. Een VFD die werkt maar waaraan wel nog een
motor moet worden gesloten. Nu zijn er diverse water of luchtgekoelde motoren waarvan ik denk dat lucht gekoeld, vierkant en
met 7200 type lagers voor mijn situatie het meest geschikt zal zijn maar....

De motoren, spindles zijn er in diversen vermogens te koop. Zelf denk ik dat meer dan 2.2kW overkill is omdat het vermogen van
de VFD ook niet meer kan leveren. Dus max 2.2kW is voor mij de grens en omdat ik niet meteen de bank wil stuk slaan zou 800W
of 1.5kW ook voldoen?

Ik freesde voornamelijk hout en een ietsie pietsie aluminium met een een Bosch 800W frees bij 24k rpm. Dat wil ik weer gaan doen
maar ook meer aluminium. Wat zou een goede keuze motor / vermogen zijn?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: My CNC Rev. II

Bericht door benkr »

Ik zou kiezen voor een 2,2kW motor, al dan niet water gekoeld.
Een 800W of 1,5kW zou ook best kunnen maar die hebben meteen een veel kleinere opname, de 2,2kW heeft (als je de goede kiest) een ER20 spantang, dat betekent dat je alles tot 12 mm kunt inspannen. De 800W zeker en de meeste 1,5kW motoren hebben een ER11 spantang, sommige 1,5kW motoren hebben een ER16 opname. Hier op het forum roepen mensen die ze gebruiken dat de vierkante lucht gekoelde motoren een wat beter geluid produceren ik heb er zelf geen ervaring mee.

Portje wil op zijn machine de motor kunnen uitwisselen tussen 2 posities, dit om ook flink vóór het bed dingen te kunnen frezen, daarom heeft hij bewust gekozen (op mijn advies, want ik moet het maken) voor een ronde motor. De houder van die motor kun je stabiel op een vaste plaats monteren en de motor plaatsen zonder deze daarna uit te hoeven lijnen, als de houder goed staat kan dat niet fout. Met een vierkante motor gaat die truuk niet zo eenvoudig op.

Een zwaardere motor heeft als voordeel dat die ook bij wat lagere toerentallen nog wat vermogen heeft terwijl b.v. die 2,2kW motor beneden de 8000 rpm dit beslist niet heeft, maar dat ligt mede aan de instelling van de VFD want ook daar kun je met wat instellingen onderin wel wat meer power er uit laten komen hoewel ik zelf daar nog nooit de behoefte aan heb gehad. Maar als je b.v. staal wil gaan frezen dan zal het misschien wel nodig zijn.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: My CNC Rev. II

Bericht door vip1980 »

ik heb zelfs een 3,5 KW met ER20.....lekker veel vermogen bij de lagere toerentallen....en gewoon op de 220 volt ( VFD)

https://www.aliexpress.com/item/4000006997609.html

nog niet mee gewerkt, aangezien machine nog in de aanbouw is... :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Kjelt »

vip1980 schreef: 13 feb 2020 14:01 ik heb zelfs een 3,5 KW met ER20.....lekker veel vermogen bij de lagere toerentallen....en gewoon op de 220 volt ( VFD)
Hoe heb je die aangesloten dan want in de advertentie staat 4kW VDF / stroom: 18A
Dat zou in Belgie met 20A automaten wel goed gaan maar in Nl met 16A automaten gaat er om hangen , of ga je een eigen onderverdeler maken ?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: My CNC Rev. II

Bericht door benkr »

Niets aan de hand denk ik.
Die stroom trek je alleen maar als je dat vermogen er ook uit haalt en dat zal eigenlijk nooit gebeuren.
Voordat het zo ver is zal je machine aan de wandel gaan en zal de hele aluminium constructie zo hard kreunen dat je alles al lang heb uitgeschakeld.
Maar de motor zal inderdaad onderin wel wat meer power hebben, maar ook een 2,2kW motor kun je daar nog wel wat oppeppen als je dat wilt.
Ben daar alleen erg voorzichtig mee, door die parameter heeft o.a. hobbycnc23 zijn motor helemaal opgerookt.
Overigens zal een 16A automaat bij 18A (kortstondig) ook helemaal niet uitschakelen, dat gebeurd pas na vele minuten, zelfs tientallen minuten denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Kjelt »

Klopt, de inschakelstroompiek kan wel een probleem geven maar dat zien ze dan wel weer.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Bjornski1976 »

Vandaag de tijd gevonden om het e.e.a. te doen in de schuur en ons pa was in de buurt met wat spulletjes.
Hierbij een impressie van het e.e.a..
19929
Van de week eens een doos bouten en ringen halen om het frame a.s. weekend in elkaar te draaien. Vandaag
kwam het er niet van en moest eerst de stofzuiger gerepareerd worden wat veel tijd koste. Maar goed, het
geld wat bespaard is gebleven voor een nieuwe kan nu weer aan een spindle motor worden uitgegeven :mrgreen:

Ik kreeg van de week nog een ingeving om op de portaalstaander aan beide zijde TR8 soindeltje te zetten
met nema17 motortjes. Dit om een foam cutter te maken. Spulletjes hiervoor heb ik nog wel liggen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Bjornski1976 »

20423

Druk met van alles en nog wat maar vandaag toch eindelijk weer wat boutjes en moertjes kunnen vast draaien.

De brug zit erop en de z-as beweegt mooi heen en weer. Morgen weer verder maar och wat gaat de tijd snel of ik wordt ouder en langzaam 🤗

Iedereen fijne paas dagen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: My CNC Rev. II

Bericht door Bjornski1976 »

20464

Weer een stapje verder.

Kogelomloop spindels gemonteerd en de motors. De z-as op de moer behuizing gemonteerd en in lijn gezet, uitlijning komt nog.

De 3D printer maakt flink wat draaiuren voor profiel deksels 8080. De 6030 afdekplaatjes ga ik zo nog in cad zetten.

De z-as loopt mooi onder de verlichting door, meer mazzel Dan wijsheid😉
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie