Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door benkr »

CNCnoob schreef: 27 mar 2020 09:06 Staat alles wat JVE in huis heeft online of zijn er ook nog 'verborgen' schatten te vinden? ;-)
Ik zal hen alvast contacteren om eens te polsen.
Die website van JVE is echt geen afspiegeling van wat die man allemaal verzameld heeft in zijn leven, het is echt onvoorstelbaar wat daar allemaal ligt.
Je moet Jan wel kennen om echt rond te mogen kijken, de eerste keren dat ik er kwam ben ik maar in een klein stukje van zijn domein geweest, nu weet ik bepaalde dingen beter liggen dan hij zelf, ondanks dat ik er helemaal niet zo heel vaak kom.
Je vindt daar dingen onder andere dingen en daar weer onder nog andere dingen, en hoekjes waar de laatste jaren helemaal niemand meer is geweest.
Gelukkig zoeken wij meestal wat grotere dingen, die steken nog al gauw ergens uit of liggen in het zicht, maar het blijft daar ontdekken en graven.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door benkr »

CNCnoob schreef: 25 mar 2020 20:09
Het concept is gebaseerd op een bewegend bed waarbij ik een aluminium T-slot plaat als machine bed zou gebruiken.
https://www.vakuumtisch.de/T-slot-plate-5030
Op zich ben ik wel meer fan van een stalen T-slot plaat maar het prijsverschil is voor mij te groot op dit moment.
Als je zo'n T-slot plaat wilt gaan gebruiken dan zou ik er wel nog wat versteviging onder maken, zo los is het in de richting haaks op de T-slots best wel slapjes.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

@Sven @andrefc101
Bedankt voor de discussie omtrent de Z-as heren. Duidelijk iets waar ik nog verder over moet nadenken!

@ benkr
Geweldig dat zo'n plaatsen als JVE bestaan! Nu wel wat lastig met de Corona affaire natuurlijk.
Voor de T-slot plaat dacht ik met relatief beperkte ondersteuning te beginnen vermits deze achteraf nog goed bereikbaar is om te verbeteren.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Iemand ervaring met onderstaande shop?

https://www.dold-mechatronik.de/

Lijken wel interessante opties aan te bieden omtrent geleidingen en KO spindels (en eventueel nog andere zaken).

@benkr
Niet dat ik je advies van JVE niet serieus neem, wordt zeker geapprecieerd!
Enkel kan ik met niks verder zolang ik niet weet welke geleidingen en KO spindels ik ga gebruiken.
En hoe het er momenteel met de Corona miserie naar uitziet zal het nog een hele tijd duren voor ik bij JVE kan geraken.
Bovenstaande site heeft ook fijne documentatie wat ook altijd mooi meegenomen is.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Na wederom een aantal iteraties heb ik eindelijk een nieuwe versie klaar.

20421
20420
20419
20418

Met nieuwe wagentjes heb ik de Z-geleidingen nu op het bewegend deel gekregen.
Voor de rest voornamelijk wat pruts en oriëntatiewerk met hier en daar nog een verbetering voor de stijfheid.
Ik begin er stilaan tevreden over te geraken maar verbeteringen zullen er altijd mogelijk zijn. :lol:
Feedback steeds welkom!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Eindelijk wat tijd gevonden om eens een statusupdate te geven:

Vlakplaat:
Had wat oppervlakkig vliegroest dat intussen verwijderd is.
Hierdoor werden de schraapmarkeringen zichtbaar en bleek het oppervlak nog in best degelijke staat te zijn.

21370
21368
21367

De meeste bevestigingsgaten zitten nu ook in de vlakplaat en ik heb een eerste keer de geleidingen gemonteerd:

21369

Geleidingen:
Zoals hierboven aangegeven heb ik intussen ook de geleidingen in mijn bezit.
Ik ben hiervoor uiteindelijk bij Markus terechtgekomen. (https://www.markusmechparts.nl/)
Een uitspraak over de kwaliteit van de geleidingen kan ik (nog) niet doen (daar heb ik te weinig ervaring voor).
De afhandeling en bijkomende informatie van Markus is wel zeker aan te raden!

21365
21366

KOS:
De KOS heb ik bij BST Automation gekocht.
Ik verwacht hier niet de beste kwaliteit maar budgetair leek mij dit momenteel de beste oplossing.

21364

Alu extrusie:
Het aluminium extrusie profiel voor de brug heb ik bij SMT Montagetechnik gekocht.
Afhandeling ging op zich vlot maar over de levering was er geen communicatie.
Een aantal dagen na betaling kwam het pakket plots toe.

21363

Momenteel ben ik bezig met het onderstel en de ondersteuning voor de brug.
Intussen ga ik ook wat geslepen platen bestellen bij Abrams Premium Steel om de machine verder te kunnen opbouwen.
Hopelijk kan ik binnenkort nog een update geven (als de tijd het toelaat ;-) )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door serum »

Die brug moet je nameten/vlakken. Mijn brug zat ruim 0,5mm in. Getordeerd, krom.. eigenschap van aluminium profiel. (Wat niet bedoeld is voor precisie machinebouw).

Zet je geleiders vlak op die brug met je vlakplaat als referentie, niet met het aluminium als referentie. En doe dat vanuit twee hoeken. Je kan wat spelen met de arm van je meetstatief om te kijken of je na het aantrekken van je lineaire rails op de brug je rails niet tordeert.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door Markus »

Iemand ervaring met onderstaande shop?
Dolde is een van de beste die ik ken, toen ik nog in Duitsland zat met mijn bedrijf was hij een geduchte concurent. Tegenwoordig, nu ik niet meer dat soort spul nieuw verkoop, koop ik zelf bij hem voor de machines die ik bouw.

Overigens in deze closeup foto van rails (rood omcirkeld)

21371

zijn dat geen deukjes maar vet resten. Ik kan dat op afstand gokken omdat als dat deukjes waren geweest, we ze niet verkocht zouden hebben. Dat betekend niet dat rails en wagens geen krassen of andere kleine beschadigingen mogen hebben. Dat mag, maar mogelijke krassen/beschadigingen mogen niet op plekken zitten die de functie van de geleidingen aantast. Ze mogen dus niet op loopvlakken zitten en als ze op bevestigingsvlakken zitten mogen ze geen invloed hebben op vlakheid.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door TomAndKobus »

Wat Serum zegt ondervind ik nu. Het is heel lastig om geleidingen op een aluminium profiel te monteren als het profiel niet vlak is. Ik gebruik een machine waterpas 0.02mm/m maar heel goed lukt het niet. Ik probeer met aluminiumfolie te shimmen. Veel succes.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

@Serum: Bedankt voor de feedback. Was me al bewust van de slechte vlakheid van dergelijke profielen. Het profiel heeft intussen al op de freesbank gelegen om enkele referentievlakken te maken. Het idee is nu om een geslepen plaat op het profiel te verlijmen met epoxy (De geslepen plaat op een vlaktafel leggen, epoxy erop en vervolgens het profiel erop). Na uitharden het geheel op de freesbank om alle gaten voor de geleidingen te maken en ook nog gaten om de plaat vast te bouten aan het profiel. Op die manier dient de epoxy enkel als vulmiddel en niet om de plaat vast te houden. Het hele idee om een vlaktafel als basis te gebruiken is ook ontstaan om een gemeenschappelijke referentie te hebben voor zoveel mogelijk onderdelen.

@Markus: Wat in detail te zien is op de foto zijn inderdaad vetresten en geen deukjes (oef! :lol: ). Nogmaals bedankt voor de vlotte afhandeling en alle extra info!

@TomAndKobus: Bedankt, ook veel succes gewenst!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Nog even een korte update:

Afgelopen zomer redelijk veel tijd doorgebracht aan de lintzaag, freesmachine, kolomboor, bankschroef, etc. met het maken van onderdelen voor de machine.
Ook ik begin het stilaan beu te zijn om draad te tappen :lol:
Ik heb geen afbeeldingen van elk stuk apart maar hier toch een onvolledig overzicht van het ruwe materiaal:
21690
De afgewerkte onderdelen zullen tijdens het monteren wel eens in beeld komen.
Intussen is het onderstel klaar en staat de vlakplaat erop:
21691
Verder ook een werktafel gemaakt en begint de werkhoek stilaan ingericht te geraken:
21692
De bedoeling is om de komende weken de mechanische delen verder te monteren en het elektrische gedeelte te beginnen uitzoeken.
Het gaat allemaal niet echt snel maar ik heb er plezier in!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Afgelopen weekend de Y-as (inclusief tafel) gemonteerd:
21731
21732
Het niet kunnen laten om deze al even te laten bewegen met de boormachine, beste moment van de week! 8)
Normaal zal ik volgend weekend de brug met X-as monteren. Hopelijk past alles even goed en gaat het uitlijnen even vlot!
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (hopelijk niet de laatste!)

Bericht door CNCnoob »

Intussen staat de X-as er ook op:

21770

21771

21772

21773

Er zal nog een heleboel uitlijning aan te pas komen maar dit lijkt me handiger eens ik de assen kan aansturen.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Mijn eerste portaalfrees (gietijzer/staal/aluminium)

Bericht door CNCnoob »

Dringend tijd voor een nieuwe update vermits binnenkort (hopelijk) de eerste spanen in het rond gaan vliegen!
Eerst ben ik verder gegaan met de assemblage en montage van de Z-as:
23073
Vervolgens heb ik mij verdiept in het bouwen van de elektrische kast.
Om alles grondig te kunnen testen heb ik eerst een testbord gemaakt:
23072
Ik heb het allemaal relatief eenvoudig gehouden (ben geen expert in die dingen) dus hopelijk zal alles voldoen aan de verwachtingen.
Eens alles naar behoren werkte ben ik met de inbouw in de kast begonnen:
23068
23070
23071
Vervolgens de kast en de bekabeling op de machine gezet om al eens een eerste keer te joggen:
23069
Daarna heb ik ook nog de homing sensoren, kabelgoten en spindel voorzien:
23067
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de softwarekant om hopelijk volgend weekend de eerste lijntjes te frezen.
Ik ga sowieso met hout beginnen in de hoop dat dit wat vergevingsgezind is voor mijn beginnersfouten.
Verder moeten de motoren nog afgeregeld worden en kan ik de machine beginnen uitbreiden met stukken die hij zelf maakt 8)
Plaats reactie