De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door andrefc101 »

Ben je nu blij met de constructie van je Z-as?
Kan iemand mij nu eens een voorbeeld laten zien van een professionele machine waar de geleiding zo gemonteerd zit?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik ga dus voor T-slot, en wel op de manier die Ballegooijen laat zien. Slim idee!!

Zouden jullie ook nog naar de andere vragen willen kijken die ik heb gesteld, of zijn deze te makkelijk.... Zelf heb ik namelijk het idee dat een tafel van wat houten balken veel goedkoper is dan van aluminium profielen. Hoewel aluminium profielen misschien ook wel te verkrijgen zijn voor 3 euro de kilo...

Groeten,

tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

@Andrefc101,

Ik zie dat ook onlangs weer een discussie hierover was. Als de wagens aan het bewegende deel zitten dan heb je een constante (tevens maximale) lengte die op buiging wordt belast. De plaat op Y wordt als de spindel hoog staat ook wat ongelukkiger belast. Als alles dik genoeg is, dan maakt het niet uit en kan je kiezen.....

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door WillyH »

TomAndKobus schreef: 29 mar 2020 15:02 Hallo allemaal,

Ik ga dus voor T-slot, en wel op de manier die Ballegooijen laat zien. Slim idee!!

Zouden jullie ook nog naar de andere vragen willen kijken die ik heb gesteld, of zijn deze te makkelijk.... Zelf heb ik namelijk het idee dat een tafel van wat houten balken veel goedkoper is dan van aluminium profielen. Hoewel aluminium profielen misschien ook wel te verkrijgen zijn voor 3 euro de kilo...

Groeten,

tom.
Mooie oplossing, maar let op, een 20 mm tooling plate én een 12 mm tooling plate kosten ook wel wat, zo kom je dicht aan de kant-en-klare prijs van een 20 mm T-groeven plaat. En helaas is een T-groeffrees ook niet goedkoop, pakweg 100 euro's als je kiest om zelf een 20 mm te voozien van t-groeven.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Het mooie is, er is geen T-sleuf frees voor nodig. Je freest in de 20mm dikke plaat een rechthoekige brede sleuf en je dekt deze gedeeltelijk af met een strip aan weerskanten. Dit vormt dan de T sleuf.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Ballegooijen »

Dit is het onderstel voor mijn nieuwe portaalfrees.

19898
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hoi Ballegooijen,

Ziet er goed uit, ik wist niet dat je voor je nieuwe machine een houtenframe gebruikt. Als hier verder geen problemen aan kleven, dan doe ik dat ook. Ik heb nog wat flinke balken liggen, dan kan ik hiermee aan de slag.
Groet, Tom,.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 29 mar 2020 14:11 Ben je nu blij met de constructie van je Z-as?
Kan iemand mij nu eens een voorbeeld laten zien van een professionele machine waar de geleiding zo gemonteerd zit?
Andre, als het goed is is het goed, maar er zijn echt genoeg voorbeelden.
Maar jij gelooft het niet en wilt voorbeelden.
20254202552025620257
Je hebt gewoon meer speelruimte met je slag, en je aanlegvlak is altijd zo laag mogelijk.
Ook bij een blokgeleiding zit het zo, eigenlijk is dat niets anders.

Sorry voor de vervuiling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mar 2020 16:13Sorry voor de vervuiling.
Geeft niet hoor....
..... en bij een VM dan? Of maakt het dan ineens niet meer uit?

20258

20229
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

@Ballegooijen,

Zie plaatje hieronder. De bovenste T-slot plaat is de plaat die gekocht kan worden bij vacuumtisch. De plaat eronder is zoals jij voorstelt hem te maken. De onderste plaat is dan wel veel steviger dan de plaat van vacuumtisch. De plaat van vacuumtisch is intotaal 20mm hoog, de zelf te maken plaat is 20mm dik met een 8mm diepe groef en 12mm strippen erboven op.
Heb je bewust de zelfgemaakte plaat robuuster gemaakt? Is dit ook wat je bedoelde?

20259

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Bij een vmc is de hefboom tussen je frees en je werkstuk een stuk kleiner, omdat de krachten niet via een brug lopen. Bij een vmc is dit gewoon de meest stijve optie. Professionele houtbewerkingsmachines (biesse/smc) zijn doorgaans niet gemaakt om een z beweging van 250mm plus te hebben. En de krachten voor het frezen van een stuk hout zijn kleiner dan wanneer je een blok staal te lijf gaat.

Over onze machine André; Natuurlijk is er ook een factor dimensionering. Als je een 4 cm dikke gietijzeren plaat met stilstaande 30mm rails en bewegende wagens voor de z afzet tegenover een 15mm alu plaatje met 15mm lineaire geleiders met stilstaande wagens en bewegende rail, is de uitkomst vermoedelijk duidelijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 29 mar 2020 16:52Als je een 4 cm dikke gietijzeren plaat met stilstaande 30mm rails en bewegende wagens voor de z afzet tegenover een 15mm alu plaatje met 15mm lineaire geleiders met stilstaande wagens en bewegende rail, is de uitkomst vermoedelijk duidelijk.
Dat snap ik allemaal wel, maar als je dat 15mm plaatje wat steviger maakt, hoef je later ook niet te janken dat de boel zwabbert.... En dan krijg je het verhaal gewicht natuurlijk, maar weegt niet op tegen die slappe zooi..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Ballegooijen »

Heb je bewust de zelfgemaakte plaat robuuster gemaakt? Is dit ook wat je bedoelde?
Dat is precies wat ik bedoelde. Heb bewust voor stevigheid gekozen. Voordeel is ook dat als je een foutje maakt en in je bed terecht komt hoef je niet een hele plaat te vervangen maar kun je een of meerdere bovenstrippen vervangen en je hebt weer een nieuw bed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 29 mar 2020 16:30
hugo stoutjesdijk schreef: 29 mar 2020 16:13Sorry voor de vervuiling.
Geeft niet hoor....
..... en bij een VM dan? Of maakt het dan ineens niet meer uit?

20258
Op deze opmerking zat ik te wachten.
Hier heb je niet het nadeel van de vrije doorlaat van de portaal. Je geleidingen lopen zo’n beetje door tot op de tafel.
Het maakt dus alles uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie