De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Draaien doen de motoren nog niet, ze willen wel op positie blijven.
Tot nu toe heel erg bedankt Kjelt en Serum :!: . Sorry dat ik niet eerder erbij nadacht dat ik de machine moest resetten als ik de enable kabels eruit had gehaald. Dan waren we een stuk sneller op dit punt gekomen.

Ik denk dat het nu laat genoeg is. Ik stop ermee en ga morgen kijken waarom de motoren nog niet willen draaien.

Groeten,
Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Ik zie alleen maar een weerstand in het alarm signaal in de handleiding van JMC. verder niet.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

En het alarmsignaal heeft zijn eigen 5V van eding
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

op blz 1 van de manual staat dat pulse voltage op 24V kan als er een weerstand van 3K tot 5K wordt gebruikt.

https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... 3_Soro.pdf
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Da's een sorotec handleiding, niet van JMC zelf. Alle handleidingen die met geintegreerde steppers/servo's van JMC zelf zijn staat dit niet. (daar staat alleen de weerstand bij de alm aansluiting) De handleiding van de IHSV60-30-40-48 kan ik niet vinden.

Feit is dat je 1,5V meet op de ena met aangesloten weerstand.

Ook in deze handleiding heeft sorotec het over dezelfde riedel als in de 400w uitvoering, maar in de JMC handleiding staat dit ook niet voor dit model.

Als je ze daar vandaan hebt, bel ze dan even, zijn erg bereidwillige mensen.

https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... 3_Soro.pdf
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Serum. Ik heb de motoren niet van Sorotec maar van jmc zelf via AliExpress. Ik zal morgen ook in hun de documentatie kijken. Een misschien mailen.
Groeten Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

Serum: voor 5V heb je geen weerstand nodig dan loopt er +/- 10mA door de optocoupler.
Bij alle optocouplers moet je bij hogere spanningen er voor zorgen dat er niet veel meer dan die 10mA loopt. Vandaar de weerstand.

TOK: Voor je iets opblaast:
Check eerst even de tip van Ceasar uit het andere topic, als dit lastige connectoren zijn kan het goed zijn dat je draadeinde geen goed contact maakt.

Ander idee: de 24V voeding die je gebruikt voor de motordriver is dat dezelfde als voor de Eding print, oftewel hangen de min of 0V aansluitingen wel aan elkaar ?
Anders zweeft je Eding 0 tov de 24V en werkt het niet ;-)

Verder heb ik zelf geen jmc servo wel jmc stappenmotor kan het daar morgen ook even checken.
Als je de multimeter in de dc stroomstand zet en tussen de weerstand en de optocoupler zet en de min kant met een draadje aan de 0 van de 24V voeding dan zou er ongeveer 8 a 10mA moeten lopen.

PSU+24 v--- R3.9k -----MM DCI in MM DCI out ---- ENA+
PSU 0 ---- ENA-
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

FEEST!!!! Het werkt

Ik heb de stuursignalen nu op de 5V aangesloten van Eding. En alles doet het nu. Ze bekrachtigen en ze draaien. Wat precies de reden was om 24V te gebruiken met een weerstand, dat weet ik niet meer, maar dit werkt, mits de stroom voor de pul, dir en enable maar niet groter wordt dan 500mA. En volgens mij blijft die stroom zeer laag. De sensoren laten de motoren stoppen, dat is dus ook goed.

Nu alle aansluitingen netjes fatsoeneren.

Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door serum »

Had je de massa van de 24V wel op de eding controller aangesloten? als het een troost is, ik werk ook op 5 of 12v zonder weerstandjes.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Ja, de massa was aangesloten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door Kjelt »

De enigste reden was dat je bij een kortsluiting in de draden de EdingCNC print beschadigd.
Blijft vreemd waarom het nu wel werkt, ik vermoed toch dat er iets nog niet goed was aangesloten of contact maakte, maar je kunt voorlopig vooruit.
Mocht je ooit nog een betere oplossing maken dan wil je even wachten op de differentiele aansturing van Eding, die zijn ze aan het maken maar kan even duren.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik kan nu de Z-as homen. Ik kan dus nu ook gaan beginnen met de Y-as en vervolgens de X-as. Maar ik heb een vraag:

In Eding kan je aangeven wat het bereik is van je machine t.o.v. je home positie. Maar ik ben als de dood dat als bijvoorbeeld de Z-as te hoog staat en dus boven zijn homing positie, dat dan de verkeerde kant op gehomed wordt en dat het een en ander kapot gaat. Mijn vraag dus, Moet ik de home positie dus zo plaatsen dat de Z-as maximaal hoog staat? En kan de Z-as dan nog een stukje door schieten? Dus moet ik ietsje lager gaan zitten dan maximaal hoog? Of, bedenk ik mij nu, als ik een heel lang (hoog) home "vaantje maak", dan is de sensor altijd "aan" als de Z-as heel hoog staat en volgens mij gaat Eding eers naar beneden als de sensor al "aan" staat bij homen om vervolgens bij nog een keer homen de Z-as weer omhoog gaat.

Klopt dit? Heel verhaal geworden. ;-) :roll:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door TomAndKobus »

RTFM:
BLZ 34
Homing sensors should be setup such that they remain active until the mechanical end
of the machine. The space from home sensor activation to mechanical end is required to
ramp down the movement.
:roll: :oops:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De zoveelste Open Source PortaalFrees (OSPF)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet er voor zorgen dat dat home signaal vanaf een bepaalde positie aangaat, en niet uit kan gaan door er voorbij te bewegen.
Dus als er een strip zit gaat het goed.
Homen doet ie op de overgang.
Als het een beetje slimme home sequence is, weet die dat als het home signaal hoog is die in de plus richting moet en als het laag is in de min richting.
Kun je allemaal uitproberen zonder de motor op de machine te zetten.
Eigenlijk is het veel beter om dat soort dingen ook allemaal uit te proberen, daar leer je het meeste van.

Als dat stripje van het midden van de slede tot het eind zit , kun je je homing punt dus rustig in het midden van het bereik leggen, is jouw keuze.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie