Bouw nieuwe machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bouw nieuwe machine

Bericht door skillalot »

Ik ben al een hele tijd bezig met een nieuwe machine, sinds eind 2018 denk ik. Door omstandigheden is het een tijd blijven liggen, en daarna door drukte ook niet veel meer aan kunnen doen, maar langzaamaan vordert het toch, en het begint nu wat meer op te schieten. Ik dacht eerst pas een verslag hier neer te zetten als de machine klaar is, maar ik zal toch vast een en ander delen hier.

Hiermee begon het idee, ik zag bij kelders in boxmeer wat grote stalen balken liggen, die me heel geschikt leken om een frame van te bouwen.
De linkse koker is 300x100x8, en deze vormen de zijkanten van het frame. De rechter koker leek me in eerste instantie geschikt, maar ik zag later nog een 250x150x12 koker liggen die me nog iets beter leek als brug.
2037320374

Toen begonnen met lassen. De grote kokers aan de zijkanten. Kokers 100x50x5 er tussen in. Daar tussen weer strippen 100x6 die de boel nog extra verstevigen, en het koelwater straks naar het midden van de machine geleiden.
2037520376

In de kokers 300x100 zitten per koker nog 4 van deze platen gelast, zo ver mogelijk verdeeld als tot waar ik er nog met de lastoorts bij kon komen. In de brug zelf zitten ook nog 4 van dit soort platen.
20377

Het bed van de machine heb ik lang over zitten denken, tot ik bij kelders in boxmeer een keer mooie strippen van 55x30mm zag liggen, dus maar weer 200kg aan strippen meegenomen, en hier T-sleuven in gefreesd. Daarna deze op het frame gelast.
20378

Het onderstel is ook al klaar, deze is met de spuitbus afgewerkt, maar ik moet er nog een en ander aan veranderen (kabeltrace's, koelwaterbak+pomp, etc), en dan wordt hij nog een keer gepoedercoat.
De brug zit hier op de foto ook al in elkaar. Zoals gezegd een koker 150x250x1250, met hier strippen van 40x20 op gelast waar de geleidingen op komen, 4 extra platen binnenin ter versteviging van de koker. En de voeten van de brug uit stukken 90x30 en 60x10 samengesteld.
20379

En zo lag het frame er 1.5 week geleden bij in de aanhanger, toen hij helemaal spanningsvrij gegloeid is.
20381

Inmiddels ligt het frame bij een verspaningsbedrijf hier in de buurt, en wordt het deze week nabewerkt. Daarna kan het gepoedercoat worden en kan ik gaan beginnen met opbouwen.
De uitstulpingen aan het frame zijn voor de lagers. Op de grote komen motorsteunen van damencnc met lager er in, en aan de andere kant een gewoon standaard bloklager.
Voor de X en Y heb ik 750watt AC servo's liggen, 80x80mm frame maat. En voor de Z-as een 600watt 60x60 motor met rem. De spindelmotor die er op gaat komen wordt een Jianken 5.5kw BT30 JGY-110.
Geleidingen zijn van SHAC 25mm met een lichte voorspanning en hogere precisieklasse.

En nu is het wachten tot ze bellen dat ik de boel weer op kan halen. En dan is het frame mooi vlak, sporen voor de geleidingen er in, lagerzittingen vlak en op de goede hoogte t.o.v. geleidingen. En de brug bewerkt, sporen voor geleidingen, twee brede sleuven waar de wagentjes in vallen, gaten voor de kogelomloop etc. Kost wat maar dan heb je straks ook wat...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door Ballegooijen »

Zo, dat is wel ff een stevig geheel zeg!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel een 'onconventionele' opspan tafel. Maar het vuil valt er lekker door. (kleine onderdeeltjes ook :shock: )
Zal best wel wat worden, aan het gewicht zal het niet liggen. :lol:
skillalot schreef: 07 apr 2020 09:39 ik zag bij kelders in boxmeer wat grote stalen balken liggen, die me heel geschikt leken om een frame van te bouwen.
Dat heb ik nu ook altijd, als ik mooi materiaal zie liggen, misschien dan ook maar niet naar Kelders gaan, tot nu toe kan ik me redelijk inhouden. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door ruudderooy »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 apr 2020 09:47 Wel een 'onconventionele' opspan tafel. Maar het vuil valt er lekker door. (kleine onderdeeltjes ook :shock: )
Zal best wel wat worden, aan het gewicht zal het niet liggen. :lol:
gewoon een groot gat in iedere bak en dan met koeling alles weg spoelen misschien, want daar zal je idd lasig bijkomen om de spanen weg te halen.
of opvullen met dun plaat werk?

Maar word wel een stevige router zullen best mooie spaantjes vanaf komen!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door audiomanics »

Subframe kan je in ieder geval met een tank overheen rijden ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door serum »

Ziet er goed uit!! Ik ben fan van het open bed! Ideaal voor het afvoeren van spanen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 07 apr 2020 10:28 Ziet er goed uit!! Ik ben fan van het open bed! Ideaal voor het afvoeren van spanen.
Ik had vroeger in de schuur een werkbank van een grote pallet (122x244 of zo?) Grote voordeel, je laat er veel minder rommel op slingeren anders moet je steeds bukken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door Tonybryden »

Daar zitten wij dan met ons aluminium profiel frame😊
Dit is hoe het moet zijn , als je toch gaat bouwen en het budget laat het toe, bouw er dan een van staal en maak het zoals het hoort.
Dabit zijn frees machine Is ook zo zwaar gebouwd, als je deze machine hoort frezen merk je dat er geen resonantie bij komt kijken.
Ik heb hier ook aan zitten denken om er een geheel uit staal te gaan maken , maar mijn kennis in dit is niet toereikend.
Je heb mijn aandacht en ga dit zeker volgen 👍
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door Sven »

Vette sjit zeg!

Is je wel toevertrouwd ;)

Handig, zo'n open bed, juist voor die kleine onderdeeltjes, kan je mooi een opvangtrechterconstructietoestand er onder maken, voor verzamelen van koelvloeistof, met een zeefje er in voor die kleine onderdelen.

En goed om het verslag vast te openen, dat helpt je denk ik ook om de gang er in te houden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door xander janssen »

Beest van een machine, wat mij betreft veel posten van het bouwproces, dan hebben we wat te lezen en heb je kans dat je feedback krijgt :lol: die je al dan niet verder helpt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door Kjelt »

Echt heel erg cool 8) als je zelf kunt lassen, paar honderd kg kunt moven en transporteren en wat bedrijven weet die het nog kunnen afgloeien, nafrezen en coaten.
Ben erg benieuwd naar het vervolg.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door stef110 »

Super vet! Laat de foto's maar doorstromen

Stef
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door Zee&Zee »

Leuke afleiding voor tijdens het thuiswerken :lol: ben benieuwd naar het vervolg !
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw nieuwe machine

Bericht door DaBit »

Nadeel van staal is gloeien en indien je dat nodig vind vlakfrezen (maar dat vinden de meesten met een aluprofiel-frame ook niet nodig en vlak is anders).
Voor de verdere rest is de staal-angst van de meesten hier enkel op onderbuikgevoel gebaseerd. Staal word juist zoveel gebruikt omdat het zo makkelijk te verwerken is.

Mooie machine in wording Skillalot!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie