Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door serum »

Ja, die troostwijk veiling is in deze periode enorm de moeite om in de gaten te houden. Maar wacht... Gebruikt dat ding drylin geleidertjes!?
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Dat is ook zo.

Ergens is het jammer, ik vind dingen zelf maken altijd erg leuk, maarja. Als beter krijgen voor minder ook kan, dan is dat ook leuk. :mrgreen:
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

serum schreef: 13 apr 2020 12:59 Ja, die troostwijk veiling is in deze periode enorm de moeite om in de gaten te houden. Maar wacht... Gebruikt dat ding drylin geleidertjes!?
Ik kan het niet goed zien, hier een uitvergroting..

Afbeelding
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door carlo »

goeiemorgen

die loopt op een ronde baar en rollen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door serum »

carlo schreef: 13 apr 2020 13:48 goeiemorgen

die loopt op een ronde baar en rollen

mvg
carlo
Of hobbelt, als er stof op ligt.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door carlo »

goeiemorgen

er zijn wel vilten schrapers aan de voor en achterzijde en die moet je goed onderhouden (veerspanning goed houden en met olie bevochtigen om ze soepel te houden)
heb gewerkt met zo'n machine (kunststof platen frezen)
elke hobbel zie je in het freesbeeld

mvg
carlo
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Die frees op troostwijk is trouwens waarschijnlijk voor Re-board bedoeld, een karton wat wordt gebruikt in de signing branche.
Het idee is dat de panelen eerst gerpint worden en daarna gefreesd om er reclame objecten en beursstands mee te maken.
Ik weet niet of je daar ook fatsoenlijk MDF en Multiplex mee kan frezen?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door demian op 13 apr 2020 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door WillyH »

Kijk, als alle (goedbedoelde!) adviezen op het forum opgevolgd zouden worden is er natuurlijk wel een zekere garantie dat dergelijk project tot een goed einde gebracht kan worden. Maar uiteindelijk is het aan de TS om een beslissing te maken hoe deze machine er zal uitzien, daar hoeft niemand hem er over te veroordelen. Het is niet alleen wat je wil, maar ook wat je kan (financieel of technisch). Overigens heb ik -tig jaren geleden ook professionele machines gezien waar de geleidingen ook niet meer waren dan rollagers op een V-profiel. En toen kon het netjes werken ook.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door stekkestim »

Nu zie ik inderdaad ook dat er ronde geleidingen opstaan.
Maar die zouden altijd kunnen vervangen worden door vierkante Hiwin oid. (Op de meer recentere variant worden ze gebruik)
demian schreef: 13 apr 2020 14:14 Die frees op troostwijk is trouwens waarschijnlijk voor Re-board bedoeld, een karton wat wordt gebruikt in de signing branche.
Het idee is dat de panelen eerst gerpint worden en daarna gefreesd om er reclame objecten en beursstands mee te maken.
Ik weet niet of je daar ook fatsoenlijk MDF en Multiplex mee kan frezen?

Afbeelding

Afbeelding
Waarom zou zo'n machine enkel goed zijn voor karton? Je gaf zelf aan dat je er niet mee zit als de machine niet in 1 keer maar in 2 3 of 4 keer door een multiplex plaat moet.
Ik heb hier ook een (import) freesmachine staan die verkocht wordt als machine voor meubelplaten. Zonder problemen frees deze een sleuf van 6mm breed 10mm diep in aluminium.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

stekkestim schreef: 13 apr 2020 14:35 Waarom zou zo'n machine enkel goed zijn voor karton? Je gaf zelf aan dat je er niet mee zit als de machine niet in 1 keer maar in 2 3 of 4 keer door een multiplex plaat moet.
Ik probeerde een beeld te krijgen wat ik kan verwachten van deze machine.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Goeiemorgen,

Het is me inmiddels goed duidelijk geworden dat het frame uitgevoerd van staal zoals ik in gedachten had zeer waarschijnlijk niet maatvast gaat zijn.

In ieder geval is het niet verstandig om de tandheugel en geleiding rechtstreeks op het stalen frame aan te brengen. Hierbij dus een (waarschijnlijk) laatste poging om recht te praten wat krom is..

Als... ik nou een verstelbare vlakke strip monteer aan de zijbalken met stukken draadeind welke door de zijbalk heen lopen en welke met een klein lasje zijn vast gemaakt(of gewoon vast gebout zitten, dat kan ook) Dan heb ik toch een strip die goed te verstellen is?

Ik zou ook de strip voor kunnen laten frezen voor de geleiding en tandheugel, al weet ik niet of dat dat zo'n goed idee is omdat ik dan stelruimte in de hoogte gelijk weer kwijt ben.

Naja, beschouw dit als een laatste poging om met staal een oplossing te vinden, het is voor een deel ook gewoon interesse om te kijken wat mogelijk is. Voor 99% op zeker dat ik ga kijken voor een 2e hands machine, die veiling op troostwijk die hier eerder genoemd werd, daar ga ik mogelijk bieden. Zie ik daarna wel weer verder.

Afbeelding

Afbeelding
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door assink »

Tja, het is helemaal welke standaard je hanteert.
De meeste hier op het forum vinden staal maar eng spul, kunnen vaak ook niet lassen en/of nabewerken.
De alom geprezen aluminium profielen zijn ook niet heilig en vaak ook niet zo recht.
Het spul is hier goed verkrijgbaar, maar in landen waar dat niet zo is zijn mensen gewoon een stuk creatiever.
Op engelse fora wordt er veel meer gewerkt met stalen frame's, en deze creëren goed vlakken voor hun geleiding met een zelf nivellerende epoxy.

En daarnaast ligt de kwaliteit standaard hier over het algemeen erg hoog en is het soms wel een clubje mierenn**kers en betweters.
Ik zou gerust wat meer eigen onderzoek gaan doen, onder andere op het mechmate forum en op het engelse forum. Het kan prima wat je wil, maar dan moet je wel wat concessies doen.
De nauwkeurigheid die hier men graag wil valt dan gewoon niet te halen, en dat is ook gewoon niet realistisch op dit formaat. Over het algemeen wordt er hier aan kleinere machines gewerkt met een heel ander toepassing gebied.

Volgens mij wil je een CNC bouwen die een inval/formaat zaag en bovenfrees vervangt :mrgreen:
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Je hebt het goed gezien, ik ben helemaal niet op zoek naar een zeer hoge kwaliteitsstandaard, het is alleen voor een beetje plaatmateriaal te frezen voor meubeltjes en interieur toepassingen.
Overigens vind ik het zeer interessant om te lezen hoe mensen hier aan hun machines werken, maar wat ik zo heb gezien is dat de meesten zich bezig houden met metaalbewerking en daar liggen de toleranties natuurlijk veel lager.

Toch wil ik als ik een machine maak wel dat ie het goed doet, en de adviezen in dit topic zijn zeker goede die me helpen om beter keuzes te maken.
Helaas weet ik van metaal dus niet al te veel, ik weet dus niet wat wel en wat niet kan, wat moet en niet moet, een beetje puzzelen kan ik wel en handig ben ik ook, maar vakkennis van metaal heb ik nauwelijks op dit moment dus dat beperkt me in het maken van keuzes of het kiezen van een richting.

Ik ga op die fora kijken die je noemt, ondertussen ben ik ook wel van mening geraakt dat met het budget voor zelfbouw er 2e hands goede alternatieven zijn. Dus dat is wel een serieuze optie geworden nu.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door benkr »

demian schreef: 14 apr 2020 10:00 Goeiemorgen,

Het is me inmiddels goed duidelijk geworden dat het frame uitgevoerd van staal zoals ik in gedachten had zeer waarschijnlijk niet maatvast gaat zijn.

In ieder geval is het niet verstandig om de tandheugel en geleiding rechtstreeks op het stalen frame aan te brengen. Hierbij dus een (waarschijnlijk) laatste poging om recht te praten wat krom is..

Als... ik nou een verstelbare vlakke strip monteer aan de zijbalken met stukken draadeind welke door de zijbalk heen lopen en welke met een klein lasje zijn vast gemaakt(of gewoon vast gebout zitten, dat kan ook) Dan heb ik toch een strip die goed te verstellen is?

Ik zou ook de strip voor kunnen laten frezen voor de geleiding en tandheugel, al weet ik niet of dat dat zo'n goed idee is omdat ik dan stelruimte in de hoogte gelijk weer kwijt ben.

Naja, beschouw dit als een laatste poging om met staal een oplossing te vinden, het is voor een deel ook gewoon interesse om te kijken wat mogelijk is. Voor 99% op zeker dat ik ga kijken voor een 2e hands machine, die veiling op troostwijk die hier eerder genoemd werd, daar ga ik mogelijk bieden. Zie ik daarna wel weer verder.
Die strip is, zeker in de lengterichting, nog veel erger een slinger- en veer-ding dan dat gelaste frame, en ook in de hoogte is het niet echt stabiel.
Als je zoiets wilt doen neem dan een stevig hoekprofiel of een kleine H-balk of zo, die zijn van zichzelf al een stuk stabieler.
Maar als je zou gaan voor een geschroefd geheel dan kan dat zelfs je frame al zijn. Er zijn strippen en balken verkrijgbaar zie van zichzelf al aardig recht zijn, de kunst is om die te pakken te krijgen voordat b.v. een vervoerder ze helemaal krom maakt door ze b.v. met een heftruuk in het midden te tillen.

Maar een oude gebruikte machine met de afmetingen die jij graag wilt zijn er genoeg, de kunst is om ze te vinden.
Ik zelf zou eens gaan bellen met de grotere machine handelaren op dit gebied, zij ruilen met regelmaat dergelijke oude machines in en vaak gaan die direct naar de oud ijzerboer. Hun doel is nieuwe machines verkopen, niet om al die oude dingen in stand te houden.
Plaats reactie