Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door serum »

demian schreef: 14 apr 2020 16:54 Ok, nog 1 idee hoe ik de strip zou kunnen bevestigen, gewoon stijf tegen het frame aanbrengen. Belangrijk is natuurlijk wel dat de zijkant van het frame haaks is,
maar ik lees een en ander over 'shimmen' ? waarmee nog wat speling weg te werken valt?

Zou dit werken? Ik zou eventueel denken aan een soort van pakking tussen het frame en de strip om minimale oneffenheden op te vangen, maar dat is zeker vreemd gedacht?
Hoe is het met je machine, ben je al aan het bouwen geslagen?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door stekkestim »

Ik denk niet dat de TS hier nog meeleest, is al meer dan een maand geleden dat hij nog op het forum is geweest.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Hoi,

Sorry, ik was afgelopen maand niet actief op het forum, beetje druk geweest met werken voor een interieurbouwer.

Over het frame, voor de laatste tekening heb ik bij een metaalbewerkings bedrijf waar redelijk wat expertise zit gevraagd of ze wat profielen voor me zouden kunnen maken en eventueel het hele frame ook maar gelijk.

Ik weet niet of ze er geen zin in hadden of dat ze het echt niet kunnen, maar ze kunnen me er niet mee helpen.

Door alle twijfels die dit topic heeft opgeleverd ben ik me af gaan vragen of het me wel zou kunnen lukken om een dergelijk frame maatvast te kunnen maken. En als een metaalbewerkings het niet zou kunnen, hoe moet mij dat dan lukken.

Dus, ik heb het idee maar even los gelaten voor het moment. Misschien moet ik toch maar over een wat kleinere machine nadenken, maar op dit moment ligt de prioriteit even bij werk.

Het is niet van de baan, maar ik moet een beter of duidelijker plan hebben.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door BlueGTT »

Is het niet mogelijk het frame te bouten, dan met een machinewaterpas vlak stellen en vervolgens met gietepoxy de bovenkant vlak te maken?
Je hoeft dan enkel op je kokers 2 strips vast te bouten waarin je je epoxy kan gieten.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Even een update in dit topic, ik heb een zelfbouw cnc machine overgenomen van mijn maat, paste goed in mijn budget en freesbereik is voorlopig prima (ca 165cm x 100cm).
Er is alleen wel een probleempje mee, d'r zit een soort van machineslag in het freeswerk, ik denk dat het door de tandriem aandrijving komt, maar daarvoor zal ik een nieuw topic elders openen.

Thanks voor het meedenken van iedereen in dit topic, maar een machine zelf bouwen van de afmetingen die ik zocht lijkt me moeilijk succesvol af te ronden, dus ik ga mijn plannen bij stellen voor de toekomst. Voorlopig kan ik in ieder geval al een en ander doen.
houtbewerker
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 apr 2010 21:44

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door houtbewerker »

Hallo damian,

Is dit misschien iets voor jou?

https://link.marktplaats.nl/m1582061559 ... ons_seller
Plaats reactie