Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Oscar f1 schreef: 12 apr 2020 16:47 Kan zelfs voor minder :
Afbeelding
http://www.fotostudio.nl/images/CNC/IMG ... 104936.jpg

Je plaatje doet het niet in het topic, maar wel als je er op klikt, maareuh.. tjsa.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

demian schreef: 12 apr 2020 17:04 Dat weet ik, ik ben ook niet groen meer qua ervaring, in 1990 programmeerde ik mijn eerste CNC machine op de MTS voor Meubilerings en Houtbedrijven in Rotterdam, gewoon op de machine zelf, een Reichenbacher, daarna een tijdje gewerkt in een meubelfabriek waarbij ik tekenaars met AutoCAD leerde tekenen en hielp met het overzetten van tekeningen naar de CNC machine en er voor heb gezorgd dat er uberhaubt communicatie was tussen computer en machine.
Mooi verhaal, maar helaas niet een antwoord op mijn vragen....
Maar goed, aan zelfvertrouwen ontbeert het niet, dus het zal best wel goed komen.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Je vraagt mij of ik ook over andere zaken al heb nagedacht omdat 'Het hele proces gaat iets verder dan een frame lassen ben ik bang...'

Ik geef aan dat ik dat weet, dat dat proces verder gaat dan een frame lassen, maar dat frame lassen is nu net waar ik een vraag over heb, vandaar dit topic.

Alle andere dingen die er bij komen kijken ben ik me ook in aan het verdiepen, vooral om te kunnen bepalen wat is er verkrijgbaar, wat is het meest geschikt voor mijn toepassing, wat kost het, kan het ook anders? Maar dat is voor dit topic, niet van belang, maar ook daar ben ik mee bezig. :-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Sven »

demian schreef: 12 apr 2020 15:54 Laat ik zo zeggen, liefst wil ik voor ca 5000,- excl btw iets kunnen bouwen dat doet wat ik nodig heb.
Laat ik dan dit zeggen, ik heb voor dat geld een machine (mijn tweede) gebouwd die maar een halve plaat aan kan.
Groter kan niet meer met kogelomloopspillen, of je moet meteen roterende moeren toepassen en dat is ook niet iets voor een eerste machine.

Laat ik nog een keer, in andere woorden schrijven wat anderen al probeerden duidelijk te maken:

Vergeet die zelfbouw voor dit budget. Je bouwt een slechtere machine voor meer geld.
Je bent waarschijnlijk zelfs beter af als je een chinese machine importeert voor een bodemprijs, die meteen demonteert (voor een bodemprijs moet dat waarschijnlijk sowieso) en dan meteen retrofitten.
En ook dan is tweedehands waarschijnlijk goedkoper, en sneller klaar en vele malen beter.

Doehetzelf, op deze maat en als eerste machine is een verspilling van tijd en geld.
Als je echt zelf wilt bouwen, bouw dan een kwartplaat machine gebruik die een tijdje, gooi 'm in de prullenbak en bouw dan een grote.

En dan ben je misschien nog steeds even snel klaar als dat je meteen de grote gaat bouwen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Hmm ik moet mijn weg nog vinden qua 2e hands machines, maar nieuwe kant en klare machines uit china zijn shocking goedkoop wat ik zo gauw even zie. (Op ali express dan)

Ik me er even verder in verdiepen, daar kan zelfbouw niet tegen op idd.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door benkr »

Een machine van die afmetingen lassen is iets wat ik beslist niet zou doen, ook al kun je lassen als de beste, spanningen krijg je altijd. En al zet je er 20 poten onder die je allemaal aan de vloer vastmaakt, dat lassen zorgt er voor dat zo'n koker echt onvoorstelbare dingen doet.
Een goede lasser kan best wel zorgen voor kleinere en voorspelbare vervormingen, maar helemaal perfect krijg je het nooit.
Maar waarom niet in elkaar bouten, dan heb je stukken minder spanningen en kun je heel waarschijnlijk ook veel meer zelf doen.

En voor geleidingen, ik weet dat JVE in Eindhoven 4 stuks echt zware geleidingen met een ingebouwde riemaandrijving heeft liggen, liggen er al jaren dus ik denk wel dat hij er ook van af wil. Zoiets boven op een stevige stalen balk geeft je denk ik best wel een heel mooi beginpunt. Ik schat nu even in dat die dingen tussen 100 x 100 en 150 x 150 mm zijn, en toch wel 3 a 4 meter lang.

En wat ook nog kan, koop een wat oudere kapotte houtbewerkingsmachine, die gaan zo nu en dan voor schrootprijzen weg. Bouw daar een nieuwe besturing op en je hebt iets veel beters dan je zelf kunt bouwen of uit China kunt laten komen. Niet dat er geen goede machines daar vandaan komen, zeker wel, maar dan zijn ze toch echt wel een beetje duurder voordat ze bij jou het eerste plaatje frezen. Die goedkope machines zijn niet voor niets zo goedkoop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Of je kunt zoiets als basis nemen en zelf een nieuwe besturing en frees opzetten.
Geen idee of de basis stevig genoeg is maar het is een voorbeeld

https://www.troostwijkauctions.com/uk/p ... 1-6307425/
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

benkr schreef: 12 apr 2020 23:13 Een machine van die afmetingen lassen is iets wat ik beslist niet zou doen, ook al kun je lassen als de beste, spanningen krijg je altijd. En al zet je er 20 poten onder die je allemaal aan de vloer vastmaakt, dat lassen zorgt er voor dat zo'n koker echt onvoorstelbare dingen doet.
Een goede lasser kan best wel zorgen voor kleinere en voorspelbare vervormingen, maar helemaal perfect krijg je het nooit.
Maar waarom niet in elkaar bouten, dan heb je stukken minder spanningen en kun je heel waarschijnlijk ook veel meer zelf doen.
Ik denk dat je gelijkt hebt, lassen gaat een groot probleem worden. Ik heb me meer ingelezen over krimp en uitzetten met lassen, en het is een serieus probleem inderdaad.
Het retrofitten van een 2e hands machine nog niet in overweging nemend (simpelweg omdat ik die even zo gauw niet zie staan ergens) ben ik aan het puzzelen hoe ik een frame dan met bouten in elkaar zet. Zoals ik eerder al aangaf, metaal is niet mijn expertise, alu frames in elkaar schroeven, dat lijkt me dat iedereen dat wel kan, dus ook ik, maar er zal toch een stevige basis moeten komen.

Nu ben ik niet zo kundig op het gebied van ontwerpen met kokerframes, lassen leek me vrij makkelijk, al helemaal als je het laat doen, maar de boel in elkaar bouten, vraagt om een ander soort constructie. Ik heb daarom iets getekend met als uitgangspunt de maten die ik ongeveer in gedachten heb, (misschien moet het nog iets breder worden ivm de breedte van het frees armatuur) en voldoende ondersteuning van onderaf voor bed wat er op moet komen. Aan de poten zitten voetjes gelast (weet niet of dat nu wel mag eigenlijk, of dat dat anders kan) maar die zet ik dan met bouten in de vloer vast. D'r zal misshchien nog wel wat schuins tussen moeten om te voorkomen dat hij toch gaat wiebelen, misschien hoekjes lassen in de binnenhoeken? Of mag dat ook niet ?

hmm.. ik kan geen plaatjes posten.. ??
Laatst gewijzigd door demian op 13 apr 2020 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

demian schreef: 13 apr 2020 09:52Ik heb daarom iets getekend met als uitgangspunt de maten die ik ongeveer in gedachten heb,
Mogen we dan ook meegenieten van je ontwerp? Ben nu wel nieuwsgierig van wat je precies in gedachten hebt....
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ja, ik krijg het plaatje niet geupload... ongeldig bestandstype zegt het forum.. ??
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door stekkestim »

Ik denk dat de TS eerder baat heeft bij deze.

https://www.troostwijkauctions.com/nl/p ... 7-6307315/
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ah, gelukt. :-)

Het idee zou dit zijn, eerst alles met bouten in elkaar zetten, (zijn er flink wat haha) en daarna de hoekjes er in lassen als hij helemaal goed staat.
Op het frame zou ik multiplex kunnen leggen waar ik wat baantjes van 2-3 mm uit frees met de hand-bovenfrees zodat ik met montage band of tie wraps om de stalen balken het multiplex overal goed vast kan trekken. (Misschien kan dit ook met bouten maar dan heb ik minimale dikte over om de bout te verzinken.) Daarop zou dan het wastebord komen te liggen wat ik vlak uitfrees met de cnc als hij klaar is.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door demian op 13 apr 2020 10:31, 7 keer totaal gewijzigd.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

stekkestim schreef: 13 apr 2020 09:56 Ik denk dat de TS eerder baat heeft bij deze.

https://www.troostwijkauctions.com/nl/p ... 7-6307315/
Serieus mooi ding inderdaad.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ik heb de maatvoering iets aangepast zodat ik 10cm meer breedte heb om ook de freesinrichting voldoende ruimte te bieden en toch een werkbereik van 2.20cm te hebben.
Qua lengtes komt het ook mooi uit, 3.50m + 2.30m = 5.80m, bij een handelslengte van 6m van koker profielen zou ik er zelfs voor kunnen kiezen om de de tafel nog iets langer te maken, namelijk 3.65m x 2.50m (buitenmaat)

De staanders zijn ook niet allemaal even lang, waardoor ik ook vrij gunstig deze uit 6 meter koker profiel kan halen. Hoef ik dus alleen maar lengtes van 6m te laten komen, zagen doe ik zelf.
Nu de breedte van de machine 250 is, kan ik ook mooi betonplex van 125 x 250 gebruiken om dwars over de machine te leggen en dat netjes langs de randen uit te laten komen.
Ik heb besloten dat dit vastmaken met bouten toch een beter idee is dan met tie wraps of montageband. Het zit gewoon stijver en 18mm dikte zou toch genoeg moeten zijn denk ik nu.

Afbeelding
Plaats reactie