Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Sven »

demian schreef: 13 apr 2020 10:01 Daarop zou dan het wastebord komen te liggen wat ik vlak uitfrees met de cnc als hij klaar is.
En daarmee denk je nu dat je de boel vlak hebt.

Dat is niet zo, je hebt dan een oppervlak gemaakt dat de golven in je geleidingen volgt.
Maar goed, ik heb mijn schrijfje gedaan en ga nu van een afstandje toekijken. Sterkte met je beslissingen.

PS Misschien dat je gewoon eens wat zelfbouw machines moet gaan bekijken om met de bouwers te praten. Als het te plannen is ben je welkom om op anderhalve meter afstand te komen kijken.

PS 2: Ik heb een vergelijkbaar setje moeilijke plannen gehad als jij en heb me uiteindelijk daar vanaf laten brengen door forumleden. Als ik in mijn gewenste maat een gebruikte machine had kunnen vinden dan had ik dat bijna klakkeloos gedaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ideale constructie om vertikaal tegen de kelderwand te monteren. (moet je wel een mooie kelder hebben, :mrgreen: )
O-ja, dan zit je weer met dat wegzakken van losse onderdelen, maar dat kan ook een voordeel zijn als je het startpunt goed kiest.

Maar waarom zou je zo'n machine niet als schuinbed (80 graden vertikaal of zo) machine ontwerpen, maak je een doosconstructie (torsionbox) voor het bed, heb je aan de achterkant gelijk allemaal opberg vakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Sven schreef: 13 apr 2020 12:11
demian schreef: 13 apr 2020 10:01 Daarop zou dan het wastebord komen te liggen wat ik vlak uitfrees met de cnc als hij klaar is.
En daarmee denk je nu dat je de boel vlak hebt.

Dat is niet zo, je hebt dan een oppervlak gemaakt dat de golven in je geleidingen volgt.
Maar goed, ik heb mijn schrijfje gedaan en ga nu van een afstandje toekijken. Sterkte met je beslissingen.

PS Misschien dat je gewoon eens wat zelfbouw machines moet gaan bekijken om met de bouwers te praten. Als het te plannen is ben je welkom om op anderhalve meter afstand te komen kijken.

PS 2: Ik heb een vergelijkbaar setje moeilijke plannen gehad als jij en heb me uiteindelijk daar vanaf laten brengen door forumleden. Als ik in mijn gewenste maat een gebruikte machine had kunnen vinden dan had ik dat bijna klakkeloos gedaan.
Tja.. dat denk ik niet, en dat weet ik ook niet, maar dat is natuurlijk wel de bedoeling. Ik heb meerdere voorbeelden gezien van machines waarbij het wel is gelukt op soortgelijke wijze. Waarom zou mij dat dan niet lukken vraag ik me af?
Ik zou zelf aan de zijkanten nog een strip willen zetten die gevlakt is, alleen moet ik nog verzinnen hoe ik die er dan goed op krijg, wat dat is nu niet zo makkelijk meer is omdat er nu bouten (zoals volgens advies hier) zijn gebruikt.

Goed, nog een plaatje dan maar. Tafel is 360 x 250cm nu, kunnen er mooi 3 betonplexplaten naast elkaar van 120 breed x 250cm.

Volgende stap is bedenken hoe ik de geleiding en tandheugel ga doen.

Afbeelding
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Moet de beste man wel meegeven dat hij een volhouder is wie niet zo maar opgeeft.
Plannen zien er goed uit en lijkt mij ook haalbaar.
Het is voor hout te frezen, als hij maar genoeg stel ruimte berekend in zijn plan moet het toch kunnen.
Wij hebben makkelijk praten vanaf hier, toch zijn er al vele machines gebouwd waar wij ook dachten van oh jee als dat maar goed komt.
Gewoon beginnen en maar kijken wat er uitkomt, de maat is in ieder geval goed ,mocht het niet lukken kun je voor kleiner gaan met de profielen iets ingekort😊
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door serum »

Blijf nieuwsgierig wanneer hij toegeeft dat hij een vacuumbed nodig heeft. :mrgreen:

(en zich gaat verdiepen in stofzuigmotoren en echte vacuumpompen)..
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Dat komt dan ook wel weer serum😊
Alles stap voor stap
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

We kunnen niet zeggen dat dit topic niet leuk is om te volgen.
Weet je hoe vaak ik al iets gemaak heb en weg heb moeten gooien😊.
Je moet hier toch van leren, maar ik ga er van uit dat hij de machine gaat bouwen en zal werken.
Hoe dat is afwachten 🧐
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

serum schreef: 13 apr 2020 12:35 Blijf nieuwsgierig wanneer hij toegeeft dat hij een vacuumbed nodig heeft. :mrgreen:
Ja, dat is ook nog een dingetje. :mrgreen:
Tonybryden schreef: 13 apr 2020 12:34 Moet de beste man wel meegeven dat hij een volhouder is wie niet zo maar opgeeft.
Plannen zien er goed uit en lijkt mij ook haalbaar.
Het is voor hout te frezen, als hij maar genoeg stel ruimte berekend in zijn plan moet het toch kunnen.
Wij hebben makkelijk praten vanaf hier, toch zijn er al vele machines gebouwd waar wij ook dachten van oh jee als dat maar goed komt.
Gewoon beginnen en maar kijken wat er uitkomt, de maat is in ieder geval goed ,mocht het niet lukken kun je voor kleiner gaan met de profielen iets ingekort😊
Ja, dat is mijn insteek dus ook, waar een wil is is een weg.
Wat mij het meest dwars zit, naast het kromtrekken door het lassen, is dat de kokerprofielen van zichzelf nooit 100% recht en vlak zijn.
Daar probeer ik dus om heen te werken, zeker ook gezien ik voorbeelden heb gezien waarbij het is gelukt, maar ik besef me goed dat het op het randje is allemaal.

Dat er daarnaast ook nog de optie is om met 2e hands machines iets te doen is iets waar ik nog even aan wennen moet, ik had me helemaal ingesteld op zelf bouwen,
kom ik hier voor een simpele vraag, word ik gelijk de andere kant uit gestuurd. :mrgreen:

Is overigens ook prima, maar neemt niet weg dat het maken van een plannetje best leuk is, maar ik ga er niet aan beginnen als ik denk dat het niet gaat werken, want dat is gewoon zonde.
Toch leerzaam allemaal zo tot dusver. :-)
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door stekkestim »

Ik zou toch echt die machine op troostwijk overwegen.
Moet je je alvast geen zorgen maken over de constructie.
En kan je in het beste geval in de werkplaat zetten en beginnen. In het slechtste geval heb je al een hoop onderdelen voor een machine die je zelf kan bouwen.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

stekkestim schreef: 13 apr 2020 12:40 Ik zou toch echt die machine op troostwijk overwegen.
Moet je je alvast geen zorgen maken over de constructie.
En kan je in het beste geval in de werkplaat zetten en beginnen. In het slechtste geval heb je al een hoop onderdelen voor een machine die je zelf kan bouwen.
Je hebt helemaal gelijk, het is ook iets wat ik sterk overweeg nu.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Ook hier weer een goed punt van stekkestim,,
Dit is ook een overweging waard.
Maar als je toch voor zelfbouw gaat vind ik het knap dat je het aandurf.
Aan de andere kant moet het zeker te doen zijn.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door stekkestim »

Het is dat ik zelf de plek niet heb anders zou ik gewoon meebieden. De vacuümpompen alleen zijn al een pak meer waard.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Nog vermelden dat het ook heel zonde van je geld is als het niet mocht lukken.
Hier kun je veel info vandaan halen en er mee doen wat je wil.
Moet er wel bij vermelden dat je je niet vergist aan de vakmannen hier op het forum, zei weten echt waar ze over praten en willen je echt helpen om geen mislukt project in te lopen.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Stalen frame ontwerpen voor grote cnc portaalfrees

Bericht door demian »

Ja, ik volg jullie helemaal, ik wilde alleen mijn plan neerschrijven om zodoende zoveel mogelijk feedback te krijgen waar ik wat mee kan.
De knelpunten zijn duidelijk, het risico van falen en verspilling van gelden ook.

Ik ga waarschijnlijk voor een 2e hands machine kijken, dat is een serieus goed alternatief en vrijwel zeker de beter keus. Dank iedereen voor alle reacties!
Plaats reactie