Portaalfrees in staal (concept)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 26 apr 2020 12:44 Zoals ik het heb begrepen is het juist andersom... Pijp minder stijf dan koker.
In torsie is pijp stijver dan koker. In buigen niet. Als je ze combineert vullen ze elkaar prima aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 26 apr 2020 18:16 In torsie is pijp stijver dan koker. In buigen niet. Als je ze combineert vullen ze elkaar prima aan.
Stop een buis in een koker dan 😋
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 26 apr 2020 18:46 Stop een buis in een koker dan
Ja, dat is wat Nico bedoelt volgens mij. Wel een interessante gedachte, maar ik wil al die staal delen als geslepen staf bestellen en aan elkaar bouten. Daar kan ik dus niet aan gaan lassen zonder een heleboel andere narigheid te krijgen.


De horizontale delen achter de brug zitten precies ter hoogte van de rails en worden met de rail bevestigingsboutjes meteen aan de verticale brug plaat verankerd. De krachten via de rail liggen dus in het verlengde van deze platen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je dan voornamelijk met de doorbuiging van deze platen te maken hebt en weinig met torsie. Voor de onderste plaat (krijgt tot 2x de freeskracht te verwerken) van 100 x 10 mm lijkt mij dat dat nog steeds niet veel zal zijn, maar misschien is dat te simpel gedacht. Ik kan proberen er een Fusion simulatie op los te laten.

Een andere gedachte die ik had; zou het nuttig zijn om de achterkant vol te gieten met epoxy-beton? Ik zou dat dan vooral voor de trillingsdemping willen doen. Of; wel een achterplaat er op en dan los zand er binnen in gieten voor de trillingsdemping?


Kjelt schreef: 26 apr 2020 11:02 Wat ik me serieus afvraag: wil je voornamelijk hout en aluminium gaan frezen en zo nu en dan ijzer en rvs ?
Ik doe nu op mijn BF20 frees denk ik: aluminum 50%, RVS 20%, diverse staalsoorten 20% en overig materiaal 10%
Ik ben het wel met je eens dat dit een beetje er tussen in hangt, en misschien doe ik wel verrassend veel kunststof plaat als ik straks deze frees heb, maar so what... Voor mij is het vooral de uitdaging/hobby iets te dergelijks bouwen, daarna zien we wel wat we er mee gaan doen :lol:
Sven schreef: 26 apr 2020 09:31 Is mooi een belangrijker argument dan goed? ;)
Ik hou wel er wel van om "mooie" dingen te maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door serum »

Ik neem aan dat je het over het geslepen staal van Herschbach hebt?

Heb je ze gevraagd naar de toleranties? Ik kreeg deze reactie van ze toen ik die vraag stelde over parallelliteit van het stafmateriaal;
Het lijkt mij verstandig te opteren voor een Masta strip, Dikte: -0,0/+0,05 mm, geslepen.

Dit is de enige tolerantie die we aangeven.
Geen parallelliteit.
Dus de paralleliteit is een vraagteken.

Volgieten met epoxy beton resulteert in krimp, dus nabewerken. Zand werkt prima als dempend medium, wanneer je de ruimten niet 100% vol doet, dan werkt het echt als demper.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Sven »

Ik vermoed dat vullen met schraal epoxybeton resulteert in niet meetbare krimp omdat de tussenruimtes niet gevuld zijn.
En het zal ook wel stijfheid toevoegen.

Ik denk, epoxymortel aanmaken en voor het instampen (want storten werkt niet) de wanden coaten met epoxy voor goede hechting..

Voor schrale epoxy even opletten bij de percentages epoxy op zand: Korrelgrootte halveren is veel schralere mix omdat je het gecoate oppervlak verdubbeld en daarmee de laagdikte om de korrel ongeveer halveert.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door xander janssen »

Als een strip nauwkeurig op dikte is, wat ie volgens hun specificatie is, en je monteerd hem op de juiste manier op een vlakke ondergrond is de evenwijdigheid ook goed gedefinieerd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

Met Hersbach heb ik nog geen ervaringen maar ik heb wel een paar keer materiaal van Abrams gehad. Daar is het precies hetzelfde, de absolute afmetingen zijn niet best en de rest wordt niet gespecificeerd terwijl ze het wel "precisie platstaf" noemen. Ik had echter wel de ervaring dat het relatief binnen 1 lengte best wel heel "precies" was.

Ik heb net eens een strip nagemeten die ik nog heb liggen en de resultaten zijn:

Specificatie: B=60.3 +0.4/-0 en D=6.2 +0.4/-0 (lengte 1000mm)
Gemeten: B= 60.62 +/-0.01 en D= 6.60 +/-0.005

Ik heb dit gemeten op zo'n 6 verschillende plekken over die meter, dus pak weg om de 15cm. De breedte alleen met de schuifmaat en de dikte zowel met de schuifmaat als een micrometer. Het zou dus kunnen dan de breedte ook binnen 0.005mm is maar dat kon ik met de schuifmaat niet zien.

Vervolgens heb ik deze strip op mijn Rei klasse DIN874/0 gelegd die ik onlangs voor veel geld bij Hogetex heb gekocht. Resultaat: het verschil in rechtheid tussen de rei en de Abrams strip is niet waarneembaar. Die Rei kopen was dus eigenlijk niet nodig geweest, ik had er al een in huis :lol:

Deze resultaten wordt ik op zich wel heel blij van want van die absolute maatafwijking heb ik nauwelijks last, behalve voor de ondersteuning van de Y-as rails direct op de vlakplaat. Hiervan moet ik er twee bestellen (max lengte bij Abrams is 1m) en als die niet dezelfde hoogte hebben is dat wel een probleem.

Je hebt op zich natuurlijk wel gelijk dat er geen garanties zijn. Als tijdens het bewerken van mijn stuk staf net even een nieuwe slijpsteen gemonteerd moest worden dan kon het er wel eens heel anders uitzien...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De grootste tolerantie zit natuurlijk in de dikte.
Dat die strippen behoorlijk evenwijdig zijn is niet zo verwonderlijk, het is volgens mij heel lastig daar afwijking in te maken met een slijpproces.
Je moet nog wel even de haaksheid meten, daar wil nog wel eens iets in zitten (moet je ook nog een haarblokhaak kopen om te constateren dat dat niet nodig was :lol: ). (maar is alleen een probleem afhankelijk van de toepassing)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Grafjan »

andrefc101 schreef: 26 apr 2020 18:46
DaBit schreef: 26 apr 2020 18:16 In torsie is pijp stijver dan koker. In buigen niet. Als je ze combineert vullen ze elkaar prima aan.
Stop een buis in een koker dan 😋
De halspen van een gitaar is een aluminium kokertje van vierkant 10 mm daarin een draadeind van M5 , die je met een moer onder spanning kunt zetten.Daarmee word de hals zo sterk dat er snaren op kunnen die zo’n 65 kg aan trekkracht generen. Dus zou een koker sterker worden als je er een draadeind onder trekspanning in zou monteren?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

Afgelopen zomer heb ik weinig gedaan aan mijn portaalfrees project maar nu pak ik het weer op. Begin deze week heb ik zo'n 140kg staal binnengekregen, voorlopig ben ik dus wel even bezig met zagen, frezen, boren en tappen.

Dat laatste heb ik een vraagje over; wat zou ik het beste kunnen gebruiken om een en ander aan elkaar te schroeven; zwarte (12.9?) bouten, elektrolytisch verzinkte bouten (max. 8.8 geloof ik?) of RVS bouten? Het gaat om M6 en M8 met cilinderkop en het staal waar het in komt is C45.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door HD13 »

Je hebt de zwarte bouten ook in 8.8.
Verschil met de gegalvaniseerde is dat schroefdraad tolerantie beter is.
Tenminste dat hebben ze mij ooit wijs gemaakt.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door JanF »

Gewoon elvz. bevestigingsmateriaal gebruiken!
Overal te koop en kost niet veel.
Tegen de tijd dat je in de regen gaat frezen kun je rvs overwegen.
Wordt het alle maal zwaarbelast en moeten er hoge voorspanmomenten worden toegepast dan ga je eens kijken naar 12.9 of id.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door serum »

Ik heb de neurose zwarte schroeven te gebruiken. Zilver indien het niet anders kan/voorraadig is en het werk af moet. Kleinere maten liefst in 12.9, omdat de inbussleutel daar minder snel in uitlubberd. Voor de kleinere maten (tot M4 din912, 3mm inbus) gebruik ik HSS geslepen inbusschroevendraaiers, mooie scherpe hoeken. Ik heb de bouten gekocht bij techniekwebshop, deze komen bij kramp vandaan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

HD13 schreef: 12 nov 2020 12:18 Verschil met de gegalvaniseerde is dat schroefdraad tolerantie beter is.
Zo ziet het er inderdaad ook wel een beetje uit, die zinklaag maakt het wat minder strak. Aan de andere kant vormt het zachte zink zich misschien een beetje naar de binnendraad en maakt dan toch een hele goede verbinding?
JanF schreef: 12 nov 2020 14:11 Tegen de tijd dat je in de regen gaat frezen kun je rvs overwegen.
Laat ik dat meer niet doen, die RVS boutjes zouden er geen last van hebben maar de rest van de machine...
serum schreef: 12 nov 2020 15:53 Ik heb de neurose zwarte schroeven te gebruiken.
Ik gebruik ook vaak de zwarte, je hebt het gevoel dat die toch wat professioneler zijn. Maar of dat echt zo is weet ik helemaal niet. Nu ik er een flink aantal moet bestellen wilde ik toch wel graag de meningen/ervaringen van de "vakmensen" hier op het forum horen.

Qua sterkte denk ik dat 8.8 voldoende is. Het gaat mij ook een beetje om de corrosie. Als je bij b.v. de Techniekwebshop kijkt zie bij sommige de roest al op de foto: https://www.techniekwebshop.nl/cil-inbu ... risch.html

Bij mij in het bakje zitten een aantal soortgelijke gevallen al moet ik zeggen dat ik het niet direct zie verergeren na ingebruikname.
Plaats reactie