Portaalfrees in staal (concept)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door WillyH »

Zelf heb ik een afkeer van inbusboutjes, om de reden die Serum aanhaalt: uitgeloterde boutkopjes en ronde sleutels die ooit zeskant waren. Mijn voorkeur gaat naar Torx.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

Torx zou zeker mooi zijn maar volgens mij is er nog niet zoveel verkrijgbaar in het formaat DIN912.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door serum »

DIN912 is inbus cilinderkop.

ISO14579 of DIN14579 is torx cilinderkop

Met goede inbussleutels bv die van wera met die holle vlanken. En voor de kleinere maten de hss geslepen variant. Daarnaast volstaat een 12.9 din912 prima (door de hardere kop). De koppen gaan ook stuk door onkundig gebruik, inbussleutels die erin geduwd worden en dan met een niet radiale kracht. Dat lubbert vlot uit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door DaBit »

Ik zou gewoon 8.8 verzinkt nemen. Heel gangbaar smaakje, bij elke winkel wel te krijgen. RVS, 10.9 en vooral 12.9 moet je imho alleen toepassen als je het echt nodig hebt; die bouten breken in plaats van dat ze verbuigen en heel geweldig tegen schokken en afschuiven kunnen ze niet. Is het eenmaal zo ver dan is het restant niet heel makkelijk uit het gat te krijgen. Zal bij een freesmachine allemaal wel meevallen (mijn hele machine zit zo'n beetje met 8.8 M4 in elkaar, stijf/sterk genoeg), maartoch.

Kwa prijs, mjah. De eventuele meerprijs van een doosje valt ook in het niet bij de kosten van de hele machine.

Kwa binnenzeskant onhandig: hooguit de kleinere maatjes en dan nog vooral de laagbolkop (ISO7380) variant. Zo'n vastgerot M3 boutje met 2mm binnenzeskant is een ramp. Maar de kop van een gewone 8.8 DIN912 M6 draai je echt niet zomaar dol als je enigzins fatsoenlijk gereedschap gebruikt. Ga je voor de '40-bitjes set van EUR 2,50' dan vraag je erom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
nico
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door nico »

neem zwarte bouten i.v.m. Waterstofbrosheid (ook wel: waterstofbroosheid)[1] is het bros worden van metalen doordat waterstof in de haarscheurtjes van het materiaal opgesloten raakt. Hierdoor verzwakt het metaal met bros worden tot gevolg. Waterstofbrosheid werd al in 1875 beschreven, maar de exacte fysische achtergrond is anno 2013 nog steeds niet geheel begrepen. Het fenomeen komt vooral voor in staal met hoge treksterkte.

RVS-bouten en -moeren die gebruikt worden in constructies waar temperatuurverschillen en chemicaliën een rol spelen, zoals in een zwembad, kunnen ten gevolge van waterstofbrosheid in de bevestigingsconstructie grote risico's veroorzaken. Ook bij koolstofstalen bevestigingsmiddelen die elektrolytisch zijn verzinkt bestaat het gevaar van het optreden van waterstofbrosheid.
M.V.G. Nico
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door benkr »

Ik sluit me helemaal aan bij DaBit, maar blijf vooral weg bij die lage RVS zeskant inbus uitvoering, zeker de kleinere maten is echt een ramp.
Ik gebruik bij die kleinere maatjes wel vaak een TORX bitje als tool, dat blijft langer werken in RVS dan zeskant is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Als ik het een beetje filter komt het er geloof ik hier op neer:

- RVS voegt niets toe behalve een hogere prijs
- Sterkte 8.8 is voldoende
- Elvz en zwart hebben ieder zo hun (kleine) voordelen; Elvz gemakkelijk verkrijgbaar en goedkoop maar blijkbaar
kans op waterstofbrosheid, zwart verkrijgbaar in hogere treksterkte (wat eigenlijk niet nodig is) maar wat meer kans op roest.

Ik neig dan toch naar zwarte bouten maar ik laat het nog een beetje afhangen van wat zoal aantref bij de verschillende leveranciers.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb mijn CNC, in staal, 2*3 mtr werkoppervlak, (frame is 2,5*4 meter ongeveer) zelf gebouwd. Frame is gelast met deelbare verbindingen met bouten. Kan je wel wat tips geven her en der...als je vragen hebt pm me maar.

Afbeelding
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 13 nov 2020 22:36 Elvz gemakkelijk verkrijgbaar en goedkoop maar blijkbaar kans op waterstofbrosheid,
Dat verhaal over waterstofbrosheid zit volgens mij meer in het gebied hardverchroomde veerpoten voor F16 straaljagers.
Als het al een risico was zouden geen ELV bevestigingmaterialen gebruikt worden in deze aantallen.

https://www.fabory.com/nl/knowledge_cen ... oy_plating
Het risico op waterstofbrosheid bestaat bij de volgende producten:
met een treksterkte ≥ 1000 MPa
met een hardheid ≥ HV320
oppervlaktegeharde producten
Dus gebruik gewoon wat je mooi vind, zolang je geen NAVO certificering nodig hebt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees in staal (concept)

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2020 12:49 Dus gebruik gewoon wat je mooi vind, zolang je geen NAVO certificering nodig hebt.
Nog niet, maar wie weet wat ik er in de toekomst er nog eens mee ga maken :mrgreen:
Plaats reactie