Staalkeuze Koker voor brug CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door diepchess »

Was bezig met brug te ontwerpen. Stalen koker lijkt me interessant. Daar Brug iets meer dan 534mm wordt (in huidig kladje is het deze lengte maar wordt vast iets meer) lijkt me een Stalen koker van 180x180x8mm wel interessant.

Nu vraag ik me af welk type koker het handigst is bij bouwen CNC.
Zo zie ik bijvoorbeeld kokers KGV 180x180x8mm. Dat is begrijp ik koudgevormd staal wat gelast is.

Is daar de stress uit?

Ook zie ik in 't Engels een verhaaltje online staan https://www.bispa.org/2018/10/02/the-di ... -pipework/
Pipework, such as that manufactured by Tata Steel use a High Frequency Welding (HFW) process, which is superior to the other forms of ERW tube making.

In addition, Tata Steel’s HFW building and industrial services tubes are hot-finished, a process sometimes also referred to as Normalising or Weld Line Annealing (WLA).

During this hot process, tubes are taken to temperatures of 850 to 1000 degrees C and cooled down in a controlled manner to deliver improved characteristics. During this process the Heat Affected Zone (HAZ) and any internal stresses or mechanical inconsistencies are removed.
Dat gaat met name over buizen. Zijn er ook kokers die dit proces gebruiken en is de stress eruit door dat gecontroleerd de temperatuur laten zakken ervan?

Zo ja, of om een Miep op TV te citeren: "coronatechnisch gesproken" - Waar vallen die te bestellen?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door mjeuring »

Koudgewalst staal heeft altijd inwendige spanning. Zolang je er niet aan last of verspaant, uit zich dit niet. Pas als je b.v. een stuk koudgewalste strip in de lengte doorzaagt zul je het merken. Warmgewalst staal heeft dit niet. Nadeel van warmgewalst staal is dat het eerder plastisch vervormd dan koudgewalst staal. Het koudgewalste staal is namelijk al eens plastisch vervormd. Maar aangezien je de belasting van een CNC machine niet in de buurt hiervan wilt laten komen is dit irrelevant. Koudgewalst staal is vaak wel schoner en maatvaster.
Zonder de constructie goed te kennen, denk ik dat het moeilijk is om te zeggen of je warmgewalst, of koudgewalst staal moet gebruiken. Ga je lassen, dan krijg je spanningen, zowel in koudgewalst en in warmgewalst. Deze spanningen kun je verwijderen door gloeien, of omheen werken door pasvlakken na te bewerken, te shimmen of slobgaten te gebruiken. Ga je alleen maar bouten gebruiken dan zou ik vrijwel geen problemen zien.

Ga je de rails rechtstreeks op de buis vastzetten? Dan zou ik de buis sowieso laten vlakken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door diepchess »

Ja dat was inderdaad het idee: iets vlakker maken of laten vlakken als 't niet te duur is en dan wat bouten er doorheen en rails erop en zijkantjes vanzelfsprekend wat bouten er doorheen om 'm goed vast te zetten aan de andere brugdelen. Niet lassen dus. Enkel bouten.

Dat gloeien lijkt me een interessant idee voor alle staalonderdeeltjes van de machine nadat ze gefabriceerd zijn om de stress uit 't staal te halen. Kan elke staalboer dat in principe?

Zal binnenkort eens screenshot posten van het huidige kladje - maar de discussie gaat dan al snel over 100 andere dingen dan 't staal. Ontwerpen met staal is natuurlijk afhankelijk van hoe betaalbaar het gloeien is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door Kjelt »

Je kunt nog overwegen behalve alleen vast te bouten ook nog te lijmen.
Moderne 2 componenten lijmen zijn bizar sterk.
Moet het wel in 1 keer meteen goed zijn.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door mjeuring »

diepchess schreef: 30 apr 2020 23:18 Dat gloeien lijkt me een interessant idee voor alle staalonderdeeltjes van de machine nadat ze gefabriceerd zijn om de stress uit 't staal te halen. Kan elke staalboer dat in principe?
Waarom zou je willen gloeien? Spanning kan prima blijven zitten. Als er spanning in het materiaal zit en je gaat gloeien heb je na die tijd een krom onderdeel, welke je opnieuw moet bewerken. Verder voeg je aardig wat kosten toe en moet je er rekening mee houden dat je de delen met een oxidehuid weer terug krijgt.
Als je veel laswerk zou hebben dan kan ik me voorstellen dat je gaat gloeien, om de lokale piekspanningen te verwijderen. Maar dan nog, booreilanden worde ook gelast zonder dat ze gegloeid worden.

Ik zou gewoon blankgetrokken buis nemen, grof voorbewerken (indien mogelijk symmetrisch) en pasvlakken met laatste bewerking van 0,05 of kleiner nabewerken. Lijmen is inderdaad een goede optie.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door diepchess »

Heb wat zitten googlen. Pak 'm beet 40% van de sterkte/stijfheid van 't staal, zo lees ik in onderzoek, gaat dan verloren aan interne krachten.

Neem je tip over en ga gewoon gokken op zo'n KGV koker. Paar gaatjes erin boren en tappen en daarna zorgen dat de rails er vlak en parallel op komt en dan verder niks aan de koker doen.

Gewoon ervoor zorgen dat 40% stijfheid kwijtraken geen probleem is :)
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Staalkeuze Koker voor brug CNC

Bericht door mjeuring »

Plastische vervorming vindt plaats na 0,2% rek. Als je cnc machine 0,2% elastische vervorming toelaat (dat is 0,2mm bij een lengte van 100mm) is hij veel te licht geconstrueerd.
Plaats reactie