Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hoeveel platen gaat die mee? Waarom zou je trouwens de beschermende laag gaan wegfrezen?

20651

Aan beide zijden frezen en dat bij 100 stuks. Hoe lang gaat het duren en gaat de frees het uithouden? Met de juiste zaagmachines een kwestie van een half uurtje. Ik ga er van uit dat iemand met >40 jaar ervaring in winkelinrichting wel weet waarmee hij bezig is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door andrefc101 »

buckfast_beekeeper schreef: 02 mei 2020 16:02Ik ga er van uit dat iemand met >40 jaar ervaring in winkelinrichting wel weet waarmee hij bezig is.
Ik zie het al, ja, daar kunnen wij echt niet tegenop...….. :roll:
Ik neem aan dat je in die 40 jaar heen veel winkelinrichtigingen hebt gemaakt van betonplex, dan moet ik helaas passen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Een half uur voor 100 platen op de zaag. Dat red ik niet. Da's 16 seconden per plaat. En dan moet je iedere plaat ook nog meerdere keren vasthebben, omdat de ene sleuf een andere diepte heeft dan de andere.

betonplex kan je goed frezen. Waarom denk je dat dat niet gaat?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door benkr »

Aan beide zijden frezen en dat bij 100 stuks. Hoe lang gaat het duren en gaat de frees het uithouden? Met de juiste zaagmachines een kwestie van een half uurtje. Ik ga er van uit dat iemand met >40 jaar ervaring in winkelinrichting wel weet waarmee hij bezig is.
Het bedrijf waar ik achter woon gebruikt voor veruit het meeste freeswerk één en altijd dezelfde diamant frees, die gaat minimaal een jaar mee en wordt dan dagelijks gebruikt in een enorme diversiteit van materialen.
Soms vraag ik wel eens hoe zij een bepaald materiaal frezen, meestal is het antwoord: vaart maken, 10 a 12m/min is heel normaal daar, mijn machine haakt iets eerder af. Ik heb trouwens ook niet zo'n diamantfrees, die zitten een beetje boven mijn budget.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 02 mei 2020 18:52
Aan beide zijden frezen en dat bij 100 stuks. Hoe lang gaat het duren en gaat de frees het uithouden? Met de juiste zaagmachines een kwestie van een half uurtje. Ik ga er van uit dat iemand met >40 jaar ervaring in winkelinrichting wel weet waarmee hij bezig is.
Het bedrijf waar ik achter woon gebruikt voor veruit het meeste freeswerk één en altijd dezelfde diamant frees, die gaat minimaal een jaar mee en wordt dan dagelijks gebruikt in een enorme diversiteit van materialen.
Soms vraag ik wel eens hoe zij een bepaald materiaal frezen, meestal is het antwoord: vaart maken, 10 a 12m/min is heel normaal daar, mijn machine haakt iets eerder af. Ik heb trouwens ook niet zo'n diamantfrees, die zitten een beetje boven mijn budget.
Mag je de oude niet hebben ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Ik heb deze wel, maar grijp doorgaans naar VHM/carbide frezen; alleen in spaanplaat/MDF wil je eigenlijk diamant. (ook voor carbide is 12m/min eigenlijk heel normaal). Dit is een 10mm carbide frees in 25mm multiplex op 12m/min; In MDF gaat het met 25m/min. Sommige frezen van diamant lopen richting de 50m/min. Dan begint het wel op te schieten. Mijn machine kan maar tot 36m/min. Volgens mij kan dat wel aangepast worden in de instellingen.

https://www.youtube.com/watch?v=ashwKZ6Z74U

Normaalgesproken kan je een diamantfrees 4 keer laten slijpen en dan zijn ze op. Het is een synthetische diamant op een carbide basis. Aan de oude heb je dus niet veel. volgens mij zijn de diamantfrezen die ik heb 16 of 20mm. Spaanplaat is vreselijk materiaal om te frezen. Diamant heeft ongeveer een factor 20 hogere standtijd dan carbide.

maar voor betonplex heb je geen diamant nodig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Kjelt »

Wat kost zo'n diamant frees nou pak m beet, Serum?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Afhankelijk; je hebt 1+1 compressie snijders met 1 carbide tand voor het plungen voor 100e, en je hebt ze in 3 tands voor ~300e.

Ik zag laatst op Alie 2 snijders voor 50e. Als die ook een keer of 20a 40x zo lang meegaan als carbide, zijn het voordelige frezen.

Ook zaagbladen beginnen meer en meer met PCD tanden te komen. Minder tanden, langere standtijden.

Doorgaans zijn de PCD frezen voorzien van gesegmenteerde diamanten en hebben ze een HSS body; sommigen gebruiken weer een VHM body, wat beter bij zo'n diamant past. (omdat het vrij makkelijk breekt doordat het zo hard is).

Dit kan bijv. goed uit;
https://rs-tools.nl/diamantfrees-o-16-x ... 1dp-rechts

40x de standtijd. een 16mm carbide frees ben je zo 150e voor kwijt (maar deze hebben dan wel weer een langere snijlengte). Als je dan deze neemt en hij kan 40x zo lang mee en kan 8x geslepen worden.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Jaaaaa!!! ik heb alle foto's tot zover geupload in mijn AluMillium foto album:

Ik snap niet hoe die tags album werken, nummer van album erin werkt niet, dus dan maar zo:

app.php/gallery/album/1428

Wat een geklooi zeg, eerst handmatig alle foto's zelf resizen naar 1280x1024 (gratis tooltje voor gevonden, geen cloud ding, faststone photo resizer ofzo, superhandig).
Maar dan dacht ik Hopla alle 106 in een keer, nee dat kan niet, dan ploft er van alles...
Dus per 10 (!!!) foto's geupload en voorzien van commentaar. Als je nu in mijn album bij 1 begint kan je mijn avonturen (avond-uren ???) lezen...
Bij elke foto staat wel wat, sommige foto's redelijk uitgebreid omdat ik dacht dat je gewoon next next next door de foto's kon, ook DAT kan niet... en best teleurstellend na meer dan een uur tikken, nu leest niemand het...

Het was een hele reis maar nu hoop ik toch morgen voorzichtig wat te frezen...De mooie polyester kast die ik van Elmowwww van dit forum heb overgenomen, komt door een foutje pas dinsdag ipv vandaag.
Dus van de week kan ik daar pas mee verder (kan ik mooi nog even op jacht naar een drietal van die 4polige aviation pluggen en chassisdelen...), maar goed.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden mijn "bouw-zo-die-gaat" machine te bekijken, ik maak schetjes op papier, die teken ik over in Lightburn en vervolgens laser ik de template (boormallen) die klem ik op het trespa en dan boor ik ze door. Ook al mijn foutjes (ja ja als je tekent had ik die kunnen voorkomen...) maar het plezier wat ik er aan bedenk om steeds iets erbij te bedenken is werkelijk fantastisch!
En het forum draagt in grote mate aan dat plezier bij. Eindelijk na in 2013 al mijn spullen (spindle, t-nut plaat, aluminium verbinders en in 2014,2015 en 2016 al diverse controllers te hebben gekocht) en steeds wat verzameld te hebben wat ik kon gebruiken was corona uiteindelijk de reden dat mijn geplande laser-vakantie (laseren met showlasers met een groep vrienden in een dorpshuis in UK) niet door kon gaan dacht ik , ja maar NU ga ik mijn vakantie nuttig gebruiken, en had ik dus een start met de machine gemaakt. Heerlijk. Lekker aanklooien, leren van je fouten en steeds iets erbij , eraf, anders....
Dat alleen al is een feest. En nu, ja nu een compleet bewegende machine, spindle issue heb ik zelf opgelost door de acceleratie in Spindle setup naar 0,25 (!!!) te zetten... Dan kan ik hem gewoon van 23500 toeren uitzetten en gaat ie braaf naar nul zonder dat de driver in protectie schiet. Opspinnen naar 24000 is nog steeds binnen 3-5 seconden. Snel zat voor mij...

Dus hopelijk morgen mijn eerste g-code runnen. Nu maar even ontspannen, dan slapen (want te laat om nu te gaan frezen) dus morgenmiddag hoop ik eindelijk iets te kunnen frezen.
Had al heel wat freesjes besteld maar vrij weinig bolkopjes, ik heb alleen maar 2mm bolkopjes de rest is allemaal 2 of 4 snijders, ik had 1 klein 2 of 3mm eensnijdertje.
Dus morgen ook maar eens Ali leegkopen, zal er wel wat breken in het begin.

Eerst even de afstand goed calibreren (heb nu gewoon 320 steps per omwenteling (5mm) gedaan, dat kwam al aardig in de buurt maar moet ik wellicht nog even fijntunen...
Opmerkingen of vragen zijn zeer welkom ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door Kjelt »

hobbybob schreef: 02 mei 2020 22:35 Jaaaaa!!! ik heb alle foto's tot zover geupload in mijn AluMillium foto album:
Ik snap niet hoe die tags album werken, nummer van album erin werkt niet, dus dan maar
Ah dan ben je er al bijna.
Klik op de foto en dan eronder staat de link die je kunt kopieren en plakken in je bericht.
Zie plaatje hieronder.
Eventueel kun je het woord tussen de [ ] , image vervangen door album maar beiden werken.
Honderd fotooooos :shock: overdrijven is ook een kunst :lol:
Gewoon een of twee fotootjes per voortgangsstap of voortgangs post en iedereen is happy.

20764
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Kjelt schreef: 02 mei 2020 23:27
Honderd fotooooos :shock: overdrijven is ook een kunst :lol:
Gewoon een of twee fotootjes per voortgangsstap of voortgangs post en iedereen is happy.
Ja maar ik ben al weken bezig en had constant ruzie met het forum, dus nu dacht ik het moet er wel van komen, dus vandaar de grote hoeveelheid vandaag, ga ik het nu een beetje bijhouden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door serum »

Kijk eens naar deze post als je wilt; dan moet het lukken om afbeeldingen te plaatsen!

viewtopic.php?f=5&t=18129&p=210786#p210776
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Dankjewel Serum, mijn foto's waren allemaal 4MB (maar nu maar 200-500KB) dus veel beter en nog steeds goed zichtbaar. Maar dit helpt wel.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hobbybob's Portaalfrees (AluMillium)

Bericht door hobbybob »

Jaaaaa..... hij doet het.... En de machine heeft zijn eigen naam gefreesd....
20780

Ging natuurlijk hilarisch fout als onervaren cnc'er:
Ik had me tot 3 keer toe vergewist dat alles goed was, de cnc in de lucht laten frezen op veilige afstand van alle klemmen en werkstuk af.
Ik denk, nou ik heb het wel gezien , dat komt wel goed, dus druk op STOP in de gcode window van Mach3.
Daardoor ging de driver in alarm maar door de opgewondenheid van "Nu gaat het echt gebeuren!" niet op gelet.
Dus ik nul alle assen op precies het midden van het werkstuk, ik druk start, spindle gaat omhoog, start niet op, dan besef ik me dat, ren naar de noodstop en cancel alles.
Toen had de bit al 1,5cm afgelegd, puntje eraf. Ik natuurlijk niet gezien, was al lang blij dat niet alles in de fik was gevlogen.
Dus ik reset de spindle driver, dubbel check of hij nu echt ready to go is,start de job en ja hoor ! Hij doet het, superblij!

Aan het eind kijk ik naar de gegraveerde tekst en ik mis wat diepte in bepaalde letters (bijv. het linker stukje van de A en de M, net als dat ik geen scherpe puntjes zie op de bodem maar een soort klein cirkeltjes. Kijk ik naar de Vbit, puntje eraf. Precies die 2mm die die het hout in ging en zo kats heeft afgebroken toen hij 1.5cm begon te bewegen.
Fijn als in de toekomst computer, estop en alles op de plek staan waar je kan kijken.
Wel grappig had er een filmpje van gemaakt en je ziet mij ook echt heel snel richting noodstop rennen.
In de tweede take zeg ik heel interessant: ik heb even de spindle driver gechecked of die niet in Alarm staat (goh waarom zou dat zijn....) maar dus mijn eerst dingetje gegraveerd.

Ga nu dezelfde tekst met een 4mm bitje in een stukje aluminium proberen, even de toolpaden opnieuw genereren voor dit bitje, maar dat was dus mijn eerste ervaring met de nieuwe machine.
En er moet op elke hoek aan de voorkant een e-stop komen ;-)
Plaats reactie