Portaalfrees, maar dan anders..

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dus je hebt 1 kabel vanuit je PC op 2 drivers aangesloten?.. gewoon het signaal parallel aan 2 drivers aangeboden?

zoiets dacht ik zelf ook al aan.
binnenkort kan de boel in elkaar gezet worden, en dan gaan we los!
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door joopbos »

Het idee is dat je vanaf je USBcnc kaart de enable, step en dir voor de X-as naar de beide stappenmotordrivers verbind. Consequentie is dat die ingangen van de beide drivers dan parallel staan. Of dat goed gaat is een vraag voor Bert.

Joop
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Robo »

Uiteraard weet ik niet om wat voor drivers het gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat dat enige vorm van problemen zou kunnen veroorzaken. Voor de PC maakt het al zeker niets uit.
Dit zijn gewoon spanning signaaltjes, stromen in de micro ampère.
Het gaat de driver alleen maar om het hoog of laag zijn van dat signaal.

Het voordeel lijkt mij zelfs dat je absoluut verzekerd bent van een synchroon step/dir signaal.

Je andere optie voor het serie dan wel parallel plaatsen van de motor is ook geen probleem, afhankelijk uiteraard van de drivers.
Bij parallel zal de stroom 2 maal zo hoog worden, en bij serie zal je voor de zelfde snelheid een 2 maal zo grote spanning nodig hebben.
ALS je driver de dubbele stroom aan kan geniet dat natuurlijk de voorkeur omdat je dan de maximale driver spanning aan de motoren kunt aanbieden, met de daarbij behorende maximale snelheid van de motoren.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:Dus je hebt 1 kabel vanuit je PC op 2 drivers aangesloten?.. gewoon het signaal parallel aan 2 drivers aangeboden?

zoiets dacht ik zelf ook al aan.
binnenkort kan de boel in elkaar gezet worden, en dan gaan we los!
ja.... dus gewoon step en dir van de ene driver samen gezet met de andere driver.... en dat werkt prima...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door wstoof »

Arie Kabaalstra schreef:Dus je hebt 1 kabel vanuit je PC op 2 drivers aangesloten?.. gewoon het signaal parallel aan 2 drivers aangeboden?
Het zogenaamde "clonen" van een as.
Dat kan prima zolang de logic-stroom die beide drivers samen consumeren maar niet meer is dan wat in de specs van usbcnc wordt aangegeven.

Maar voor een "beetje" portaal is dit geen oplossing.
Daar wil je juist gebruik maken van een slave-as, op die manier kun je namelijk met de individuele nul-sensoren de portaal-as haaks zetten op de andere as.
En dit is voor mij ieder geval van groot belang...

groet, wouter
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Jan Plugge »

Daar wil je juist gebruik maken van een slave-as, op die manier kun je namelijk met de individuele nul-sensoren de portaal-as haaks zetten op de andere as.
Hoe werkt dat?

Jan
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Franklin »

Dat is niet zo heel moeilijk Jan. Als je een as met twee motoren aanstuurt zul je bij stappenverlies de kans lopen dat de as "krom" trekt. Als je de twee motoren, die dezelfde as bewegen, onafhankelijk van elkaar kunt nullen staat de boel weer keurig haaks.
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Jan Plugge »

Leg eens uit hoe je onafhankelijk van elkaar kunt nullen. Hoe werkt dat met nul-sensoren?

Jan
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door wstoof »

De reden voor nullen/homen is niet zozeer stappen verlies (dat probleem heb ik gelukkig niet :-) ).
Als je je portaal tafel niet gebruikt, staat de motoren onbekrachtigt.
De portaal staat in ruststand niet vanzelfsprekend dan haaks op de langs- as.
Als je nu de machine aanzet wil je natuurlijk dit rechtgezet hebben...
Door nu de de master- en slave-as beide afzonderlijk te "homen" naar hun individuele nul sensor corrigeer je het scheef staan.
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Jan Plugge »

Het kwartje is gevallen.

Jan
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door mmelters »

wstoof schreef:Als je je portaal tafel niet gebruikt, staat de motoren onbekrachtigt.
De portaal staat in ruststand niet vanzelfsprekend dan haaks op de langs- as.
Als je nu de machine aanzet wil je natuurlijk dit rechtgezet hebben...
Door nu de de master- en slave-as beide afzonderlijk te "homen" naar hun individuele nul sensor corrigeer je het scheef staan.
Toe ik mijn machine bestelde, heb ik de ontwerper ook gevraagd waarom er niet twee motoren voor de portaal-aandrijving zijn gebruikt. Het niet haaks zijn (blijven) van het portaal wanneer de motoren niet bekrachtigd zijn, was de reden om een enkele motor te gebruiken.
De tweede spil is via een tandriem verbonden met de aangedreven spil.

Na eenmalig haaks afstellen, kasn dit niet meer verlopen, en hoeft dus ook niet steeds opnieuw te worden gesteld.

Ook ik had aanvankelijk een voorkeur om twee motoren te gebruiken, maar ik kon me in deze redenering wel vinden.

MvrGr,
Marcel
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door wstoof »

Het is een kwestie van voorkeur,uitvoering en toepassing gebied, of je het mechanisch,elektronisch of software matig oplost.
Ook natuurlijk het financiële plaatje.(betrouwbaarheid,storings gevoeligheid en dummy proof heid niet te vergeten )

Mijn relaas is, dat ik het jammer vindt dat usbcnc t.o.v. mach3 de functie van slave-as mist/ontbreekt.... (en daardoor in praktijk zich niet leent voor de wat grotere portaal banken)

Maar ondertussen wacht ik nog steeds af op de foto's welke Arie/Jan ons hier belooft heeft :-P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Arie Kabaalstra »

wstoof schreef: Maar ondertussen wacht ik nog steeds af op de foto's welke Arie/Jan ons hier belooft heeft :-P
kan je lang wachten.. :)

Nee... geintje.. de afgelopen dagen ben ik gewoon druk doende geweest om alle onderdelen aan mekaar te schroeven, hetgeen geresulteerd heeft in DIT:

Afbeelding

Afbeelding

't frame is inmiddels samengebouwd, de Spindels zitten erin, de motoren hangen eraan, limitswitches zijn ook gemonteerd, 't wachten is nu nog op het materiaal voor de Z-as module, in wezen 't zelfde ding als de Y-as module, maar dan korter..

mochten jullie nou denken.. Goh, wat heeft ie ineens een mooie werkplaats.. ehh.. nee.. heb ik niet, mijn werkgever wel.. dit doe ik voor mijn brood tegenwoordig.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Portaalfrees, maar dan anders..

Bericht door Robo »

Zo dat ziet er goed uit Arie..., en het oogt inderdaad erg stabiel... !
"Doe dit voor mijn brood" ? Wat portaal bouwen?

Complimenten...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Plaats reactie