Moeilijkheden met aansturing CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Jampot007 »

Goedemiddag,

Recent heb ik zelf een CNC frees ontworpen en gebouwd. Alles is aangesloten op een Arduino UNO dmv een CNC Shield. de firmware die erop staat is GRBL. Gcodes probeer ik te versturen met UGS maar daar zitten de problemen. Eerst lukte het wel de machine handmatig te joggen vanuit UGS maar lukte het niet om te homen mbv de limit switches. Nu als ik UGS opstart krijg ik gelijk alarmcode 1. Toch is geen van de limit switches ingedrukt. Weet iemand misschien wat een reden zou kunnen zijn voor inconsistente resultaten bij de verschillende pogingen om dit werkend te krijgen? En hoe is dit op te lossen?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door ruudpg »

Heb je al geprobeerd om de limitswitches een voor een of allemaal tegelijk los te koppelen? Misschien een defecte switch of een sluiting in de bekabeling?
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Jampot007 »

Ik heb het geprobeerd met alle limit switches losgekoppeld. Dat had geen effect.

Alle motoren hebben wel op een moment gedraaid dus daar lijkt t probleem ook niet te zitten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudpg schreef: 06 mei 2020 13:00 Heb je al geprobeerd om de limitswitches een voor een of allemaal tegelijk los te koppelen? Misschien een defecte switch of een sluiting in de bekabeling?
of bij een normally-closed circuit juist een loszittend contact cq. kabelbreuk.

Kun je bij GRBL geen ingangen controleren?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Jampot007 »

In de setup wizard van UGS kan je de limit switches testen en dat werkt allemaal. Dus denk niet dat we daarmee t probleem hebben.


Vanaf t moment dat ik de CNC aansluit krijg ik nu dus Alarm 1 en als ik op unlock druk gebeurt er niks. Er staat dat de computer wel verstuurd maar word niet uitgevoerd.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Jampot007 »

correctie, heb het nogeens gebeurt en nu de limitswitches in de software uitgeschakeld ($21=0). Nu is het wel mogelijk de alarmcode eraf te halen met unlock.

De machine werkt echter nog steeds niet. Als je de machine probeert te verplaatsen geeft deze of een foutcode of in de software begint de verplaatsing te lopen maar de machine reageert helemaal niet.

Heb de setupwizard nogeens gedaan en ik ben er nu wel achter dat hier de limit switches van de z-as geen melding geven tijdens die test. Dat is vreemd want aan letterlijk elk draadje heb ik een verlengstuk gesoldeerd behalve de Z-As dus het is de laatste die ik zou verwachten. Het is bij de z-as zowel de + als de - limit switch waar zou dat dan aan liggen? Lijkt me geen toeval.

In de setupwizard reageert de machine wel soort van bij het verplaatsen om de verplaatsing /step te berekenen. Maar dat is maar met minieme afstanden, het is meer een schok. Stepper motors niet sterk genoeg? Lijkt me sterk want dit heeft wel gewerkt. Het is ook op elke as.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door hfjbuis »

Jampot007 schreef: 06 mei 2020 14:05 Vanaf t moment dat ik de CNC aansluit krijg ik nu dus Alarm 1 en als ik op unlock druk gebeurt er niks
Dit is de GRBL error code, die staan in de GRBL map onder DOC:
"1","Expected command letter","G-code words consist of a letter and a value. Letter was not found."

Dat krijg je b.v. als je een Gcode stuurt zonder de as aan te geven G91 F10

Als je dit krijgt bij het opstarten, staat er mogelijk een fout in de opstart regel (Startup Block). Die laat UGS zien onder aan tussen de regel spindel en alarm.

Bij mij staat er: G0 G54 G17 G21 G90 G94 M5 M9 T0 F0 S0

Je zou een standaard configuratie kunnen laden, of een back-up van de laatst werkende versie als je die gemaakt hebt.

Je kunt ook alles wissen, hier een stukje uit de handleiding (WiKi https://github.com/gnea/grbl/wiki/Grbl- ... o-defaults)


$RST=$ : Erases and restores the $$ Grbl settings back to defaults, which is defined by the default settings file used when compiling Grbl. Often OEMs will build their Grbl firmwares with their machine-specific recommended settings. This provides users and OEMs a quick way to get back to square-one, if something went awry or if a user wants to start over.
$RST=# : Erases and zeros all G54-G59 work coordinate offsets and G28/30 positions stored in EEPROM. These are generally the values seen in the $# parameters printout. This provides an easy way to clear these without having to do it manually for each set with a G20 L2/20 or G28.1/30.1 command.
$RST=* : This clears and restores all of the EEPROM data used by Grbl. This includes $$ settings, $# parameters, $N startup lines, and $I build info string. Note that this doesn't wipe the entire EEPROM, only the data areas Grbl uses. To do a complete wipe, please use the Arduino IDE's EEPROM clear example project.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 06 mei 2020 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door hfjbuis »

Jampot007 schreef: 06 mei 2020 12:22 lukte het niet om te homen mbv de limit switches
Je moet daarvoor homing enabelen, zet setting $21 op 1 middels dor het commando $21=1 naar de controller te sturen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 06 mei 2020 23:47
Jampot007 schreef: 06 mei 2020 14:05 Vanaf t moment dat ik de CNC aansluit krijg ik nu dus Alarm 1 en als ik op unlock druk gebeurt er niks
Dit is de GRBL error code, die staan in de GRBL map onder DOC:
"1","Expected command letter","G-code words consist of a letter and a value. Letter was not found."

Dat krijg je b.v. als je een Gcode stuurt zonder de as aan te geven G91 F10
Met enige ervaring kijk jij blijkbaar door de verwarring heen ;-) , en verwacht dat Jampot007 error bedoelt en alarm schrijft?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Jampot007 »

Haha nee nee zo'n makkelijk probleem is het helaas niet.

Maar nu kan die alarmcode wel geunlockt worden als ik de limit switches deactiveer ($21=0) daar zit blijkbaar toch iets fout. En wel bij de Z as. Zou een pin op de arduino dan kapot zijn ofzo? Want ik vind het wel heel
toevallig dat zowel de Z- als Z+ Het niet doen.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door hilberth »

Moest ineens hieraan denken, bij een nieuwere versie is er met de pinnen gewisseld, mogelijk is jou shield voor een andere GRBL versie gemaakt
20824
Die hfjbuis kom je ook overal tegen...
Think it, draw it, make it.
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Jampot007 »

hilberth schreef: 07 mei 2020 17:00 Moest ineens hieraan denken, bij een nieuwere versie is er met de pinnen gewisseld, mogelijk is jou shield voor een andere GRBL versie gemaakt
20824
Die hfjbuis kom je ook overal tegen...
Dat zou zomaar is kunnen ja, wat is dan de oplossing? Een oudere GBRL versie gebruiken?


Blijkbaar was de Arduino ook niet 100%, ik heb deze vervangen en nu werkt voor zover ik weet alles behalve die Z-as limit switches dus. Ik kan nog wel niet frezen omdat ik die limit switches perse nodig heb natuurlijk :(
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door hilberth »

Jampot007 schreef: 10 mei 2020 14:36 Dat zou zomaar is kunnen ja, wat is dan de oplossing? Een oudere GBRL versie gebruiken?
Das volgens mij wel de makkelijkste manier. Ik denk dat een vroege versie 0.9 wel werkt, je moet 'em alleen nog even vinden...
Het zou zomaar kunnen zijn dat het hier wel mee gaat: http://bit.ly/1m8E1Qa
En anders vind je op deze pagina nog oudere versies: https://github.com/grbl/grbl

Anders kan je met dit soort kabeltjes de pinnen van de shield op de goeie manier aansluiten op de Arduino.
https://www.banggood.com/40pcs-10cm-Mal ... rehouse=UK
Dat is alleen een beetje rommelig om te zien en lastig in een kastje te plaatsen, kortom niet aan te raden.
Think it, draw it, make it.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Moeilijkheden met aansturing CNC

Bericht door Harm J Seef »

Je bent niet de eerste die tegen dit probleem oploopt.

Met een kleine aanpassing is een CNC shield 3.0 heel goed met de laatste grbl-versie te gebruiken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie