Multiplex CNC > V2 wordt van aluminium!
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Bij deze dan ook mijn eerste berichtje op dit forum, hopelijk ook met foto's. (lees hier al een klein jaar bijna dagelijks mee denk ik)
De reden waarom ik reageer:
Zie dat je een machine aan het bouwen/ontwerpen bent uit multiplex, SBR20 rails, timing-belts en een RTC700, laat ik dat nu ook gedaan hebben
Al zit er bij mij nog wat aluminium onder, ook draai ik op LinuxCNC (ben een linux-fan, maar werk aan een zijproject met arduino als remote IO voor de tragere signalen)
Doelstelling bij mij was 'machine maken die beter freest (zaagt) dan dat ik het manueel zou doen met de bovenfrees/decoupeerzaag/cirkelzaag'
En dat is momenteel gelukt ! (al zegt dat misschien meer over mijn zaag-kunsten dan over mijn machine)
De machine is momenteel nog 1 groot 'work-in-progress'/experimenteer-project. Maar zijn alle zelfbouw-machines dat niet ?
Filmpje van machine in werking
Multiplex
Keuze van multiplex lag voor de hand wegens afwezigheid van metaalbewerkingsmachines en de grote kans op aanwezigheid van ontwerpfouten...
Alle structurele delen zijn opgebouwd uit 22mm (eerder 20.5mm) multiplex, aangevuld met 18mm op minder kritische plaatsen.
Ook hield ik van in het begin in het achterhoofd dat de multiplex op termijn zou vervangen worden.
Dit laatste ga ik dan ook doen, momenteel kan de freeskop met de hand en nodige kracht 1a2 mm bewegen als de machine in 'rem' staat.
Gantry
De grootste oorzaak van het 'flexen' van de machine is mijn relatief hoog portaal/lange z-as (>250mm) in combinatie met het 80x80 alu-profiel. Er komt simpel weg te veel kracht op die hoeken.
De multiplex op die plaats blijft leven, ik kan die bouten blijven aandraaien...
Daarom nu snel snel eerste beste plaatje er tussen gestoken. (zie hier in filmpje van een belasting-test )
Momenteel teken ik aan een update zodat alle houten onderdelen in staal komen (5mm, met hier en daar koker op gelast voor stijfheid)
Het 'flexen' van de portaal zie ik terug in de werkstukken als ik iets te veel kracht op de frees zet, dan zie ik een afwijking van een halve mm.
Frezen gaat gewoon goed in hout, mits relatief traag en niet te nauw steken (<0.5mm)
Aandrijving
Zelf heb ik gekozen voor belt-aandrijving in X en Y-as, aansturing gebeurd via stappen-motors met vertraging die zelf 'meerijden', beetje onconventioneel maar het werkt :D
Voorlopig zie ik hier geen problemen mee, alleen is uitlijning lastig, maar dat zou in mijn update opgelost moeten raken.
Ik had schrik voor de rek op de riemen, maar dat valt precies nog mee (15mm HTD5 riem), maar ik heb de machine er op voorzien om nog een stationaire riem tegen de huidige riem aan te plakken (bell-everman principe)
Belts/pully's komen voornamelijk van RS-components/Conrad.
Heb nog ergens een grote excel waar elk onderdeel op staat met leverancier/prijs (ook van hetgenene dat ik niet gekocht heb), inclusief de berekeniing naar stap-grote en dergelijke. Zoek die eventueel nog wel even op bij interesse.
<< Y1-as (kabels liggen ondertussen proper weg onder krimpkous)
En mijn update uit staal zal het er waarschijnlijk ongeveer zo gaan uit zien:
Riemspanner
Om de spanning op de riem te zetten heb ik spanblokjes gemaakt met een M6 span-bout.
Ook heb ik een stukje belt met rubberlijm er in geplakt, zodat de lange belt niet kan schuiven.
Uit schrik dat mijn houten blokjes zouden splijten tijdens het frezen heb ik nu nieuwe blokjes gemaakt uit PETG (3D-print).
Deze schuiven in het aluminium profiel, maakt uitlijning van de belts iets handiger.
Ook zijn hier rechtstreeks tandjes in geprint zodat er geen extra belt ingeplakt moet worden.
Geleidingen
Zoals vermeld gebruik ik SBR20 rails, op zicht werkt dit, maar twijfel om ze opnieuw te gebruiken in mijn nieuw ontwerp, heb ze nu, en vlakke geleidingen kosten wel wat geld :(
Hopend dat je iets bent met mijn info, op basis van mijn (eerste) ervaring met zelfbouw-cnc lijkt je materiaalkeuze zeker werkbaar !
Ik maak er momenteel plaatjes zoals dit mee:
Succes !
De reden waarom ik reageer:
Zie dat je een machine aan het bouwen/ontwerpen bent uit multiplex, SBR20 rails, timing-belts en een RTC700, laat ik dat nu ook gedaan hebben
Al zit er bij mij nog wat aluminium onder, ook draai ik op LinuxCNC (ben een linux-fan, maar werk aan een zijproject met arduino als remote IO voor de tragere signalen)
Doelstelling bij mij was 'machine maken die beter freest (zaagt) dan dat ik het manueel zou doen met de bovenfrees/decoupeerzaag/cirkelzaag'
En dat is momenteel gelukt ! (al zegt dat misschien meer over mijn zaag-kunsten dan over mijn machine)
De machine is momenteel nog 1 groot 'work-in-progress'/experimenteer-project. Maar zijn alle zelfbouw-machines dat niet ?
Filmpje van machine in werking
Multiplex
Keuze van multiplex lag voor de hand wegens afwezigheid van metaalbewerkingsmachines en de grote kans op aanwezigheid van ontwerpfouten...
Alle structurele delen zijn opgebouwd uit 22mm (eerder 20.5mm) multiplex, aangevuld met 18mm op minder kritische plaatsen.
Ook hield ik van in het begin in het achterhoofd dat de multiplex op termijn zou vervangen worden.
Dit laatste ga ik dan ook doen, momenteel kan de freeskop met de hand en nodige kracht 1a2 mm bewegen als de machine in 'rem' staat.
Gantry
De grootste oorzaak van het 'flexen' van de machine is mijn relatief hoog portaal/lange z-as (>250mm) in combinatie met het 80x80 alu-profiel. Er komt simpel weg te veel kracht op die hoeken.
De multiplex op die plaats blijft leven, ik kan die bouten blijven aandraaien...
Daarom nu snel snel eerste beste plaatje er tussen gestoken. (zie hier in filmpje van een belasting-test )
Momenteel teken ik aan een update zodat alle houten onderdelen in staal komen (5mm, met hier en daar koker op gelast voor stijfheid)
Het 'flexen' van de portaal zie ik terug in de werkstukken als ik iets te veel kracht op de frees zet, dan zie ik een afwijking van een halve mm.
Frezen gaat gewoon goed in hout, mits relatief traag en niet te nauw steken (<0.5mm)
Aandrijving
Zelf heb ik gekozen voor belt-aandrijving in X en Y-as, aansturing gebeurd via stappen-motors met vertraging die zelf 'meerijden', beetje onconventioneel maar het werkt :D
Voorlopig zie ik hier geen problemen mee, alleen is uitlijning lastig, maar dat zou in mijn update opgelost moeten raken.
Ik had schrik voor de rek op de riemen, maar dat valt precies nog mee (15mm HTD5 riem), maar ik heb de machine er op voorzien om nog een stationaire riem tegen de huidige riem aan te plakken (bell-everman principe)
Belts/pully's komen voornamelijk van RS-components/Conrad.
Heb nog ergens een grote excel waar elk onderdeel op staat met leverancier/prijs (ook van hetgenene dat ik niet gekocht heb), inclusief de berekeniing naar stap-grote en dergelijke. Zoek die eventueel nog wel even op bij interesse.
<< Y1-as (kabels liggen ondertussen proper weg onder krimpkous)
En mijn update uit staal zal het er waarschijnlijk ongeveer zo gaan uit zien:
Riemspanner
Om de spanning op de riem te zetten heb ik spanblokjes gemaakt met een M6 span-bout.
Ook heb ik een stukje belt met rubberlijm er in geplakt, zodat de lange belt niet kan schuiven.
Uit schrik dat mijn houten blokjes zouden splijten tijdens het frezen heb ik nu nieuwe blokjes gemaakt uit PETG (3D-print).
Deze schuiven in het aluminium profiel, maakt uitlijning van de belts iets handiger.
Ook zijn hier rechtstreeks tandjes in geprint zodat er geen extra belt ingeplakt moet worden.
Geleidingen
Zoals vermeld gebruik ik SBR20 rails, op zicht werkt dit, maar twijfel om ze opnieuw te gebruiken in mijn nieuw ontwerp, heb ze nu, en vlakke geleidingen kosten wel wat geld :(
Hopend dat je iets bent met mijn info, op basis van mijn (eerste) ervaring met zelfbouw-cnc lijkt je materiaalkeuze zeker werkbaar !
Ik maak er momenteel plaatjes zoals dit mee:
Succes !
Laatst gewijzigd door roelvh op 15 mei 2020 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Sjefke1993: Als je goed kijkt dan is de 0.2mm afwijking juist door de kaartenhuisconstructie die beetje overdreven hoog is - niet door de rails zozeer.
Als je toch met multiplex bouwt kun je heel goed een U vormige gantry bouwen van multiplex die heel stijf is. De brug die daar dan overheen beweegt heeft geen kaartenhuisconstructie meer dan of in veel minder mate.
Waarom zou je niet iets hybride ontwerpen met bijvoorbeeld de gantry van multiplex en de Z-as van een paar aluminium plakjes waarop je alles bout. Dat moet nog steeds de prijs heel laag houden.
Het gaat dus om stijfheid van de constructie - niet om de geleiding.
Die 1200N is totale belasting. Het gewicht wat je verplaatst over de brug heen zorgt ook voor vervorming in je gantries constructie. Dat is bij de multiplex ontwerp op dit moment nog geen issue omdat de brug een kaartenhuisconstructie is. Zo iets weegt natuurlijk niks. Op het moment dat er stijver ontworpen wordt ga je natuurlijk meer gewicht bewegen over de assen heen en dan is de totale belasting meenemen ook wel handig.
Die 1200N is dus niet alleen totale belasting - dingen als freesklemmen of 4e assen op het bed zit dus ook in die 1200N, indien wat op het bed is opgespannen niet normaal verdeeld is over de hele gantry heen. Tenslotte is het bed van de gantry vlak gemaakt ooit (ja in de toekomst nog bij mij zullen we begrijpen) op grond van geen belasting. Als je dan wel een belasting op het bed plaatst en die is niet normaal verdeeld over de hele gantry dan krijgen we alweer een doorbuiging ergens. Dus die pak 'm beet 120 kilo in totaal is totale belasting inclusief alles en inclusief freeskrachten.
Als je toch met multiplex bouwt kun je heel goed een U vormige gantry bouwen van multiplex die heel stijf is. De brug die daar dan overheen beweegt heeft geen kaartenhuisconstructie meer dan of in veel minder mate.
Waarom zou je niet iets hybride ontwerpen met bijvoorbeeld de gantry van multiplex en de Z-as van een paar aluminium plakjes waarop je alles bout. Dat moet nog steeds de prijs heel laag houden.
Het gaat dus om stijfheid van de constructie - niet om de geleiding.
Die 1200N is totale belasting. Het gewicht wat je verplaatst over de brug heen zorgt ook voor vervorming in je gantries constructie. Dat is bij de multiplex ontwerp op dit moment nog geen issue omdat de brug een kaartenhuisconstructie is. Zo iets weegt natuurlijk niks. Op het moment dat er stijver ontworpen wordt ga je natuurlijk meer gewicht bewegen over de assen heen en dan is de totale belasting meenemen ook wel handig.
Die 1200N is dus niet alleen totale belasting - dingen als freesklemmen of 4e assen op het bed zit dus ook in die 1200N, indien wat op het bed is opgespannen niet normaal verdeeld is over de hele gantry heen. Tenslotte is het bed van de gantry vlak gemaakt ooit (ja in de toekomst nog bij mij zullen we begrijpen) op grond van geen belasting. Als je dan wel een belasting op het bed plaatst en die is niet normaal verdeeld over de hele gantry dan krijgen we alweer een doorbuiging ergens. Dus die pak 'm beet 120 kilo in totaal is totale belasting inclusief alles en inclusief freeskrachten.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Is het niet handiger op dit in een apart draadje te zetten? Kan blijven de bouwprojecten een beetje bij elkaar en treed er niet zo'n vervuiling op.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Ik zie dat je inserts wilt gebruiken in je multiplex om de boel met boutjes aan elkaar te kunnen zetten, ik zou dan gaan voor rampa's.
Voorbeeld
Eenvoudig een gaatje boren en dan de rampa er met een inbussleutel of bitje er in draaien. Werkt fantastisch, ik ben er verliefd op
Voorbeeld
Eenvoudig een gaatje boren en dan de rampa er met een inbussleutel of bitje er in draaien. Werkt fantastisch, ik ben er verliefd op
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Mooie post! Ziet er zeer interessant uit, wat me wel opvalt is dat de constructie van jouw x-as en dragers nogal "ielig" is vergeleken met de constructie van jouw z-as, waarschijnlijk dat je hier nog wel wat stijfheid kunt winnen.
Hoe is jouw ervaring met bestellen bij rs components? Ik zie dat ze een mega assortiment hebben maar ben bang dat de verzendtijd wel eens lang kan zijn.
Als je zegt 0.5 mm steken, bedoel je dat in z-richting maar 0.5mm diep frezen, of een snedediepte van 0.5mm? beide is wel heel erg weinig
Het was eerst de bedoeling om rampamoeren te gebruiken, maar na een testje gisteren ben ik er toch maar van afgezien. Ze trokken zichzelf toch wel erg snel uit het multiplex vergeleken met inslagmoeren, welke veel meer kracht konden hebben voordat er iets kapot ging. Vandaar dat ik nu bijna alle inserts heb vervangen met inslagmoeren, zou zonde zijn als een insert kapot gaat en daardoor een heel onderdeel vervangen moet worden.ruudpg schreef: ↑15 mei 2020 12:26 Ik zie dat je inserts wilt gebruiken in je multiplex om de boel met boutjes aan elkaar te kunnen zetten, ik zou dan gaan voor rampa's.
Voorbeeld
Eenvoudig een gaatje boren en dan de rampa er met een inbussleutel of bitje er in draaien. Werkt fantastisch, ik ben er verliefd op
Re: Multiplex CNC disaster in progress
X-as zelf is bij mij opgebouwd uit het zwaarste 80x80 profiel dat 'item' in aanbieding heeft, hopende dat dat voldoende is...
Dubbele multiplex aan de zijkant heeft onvoldoende stijfheid bij mij, daarom is de oplossing uit staal met extra versterking in die hoek in de maak...
Maar we zijn hier niet om de problemen met mijn machine op te lossen, maar wel om er iets uit te leren voor jouw machine
Ik zie dat je een gelijkaardig systeem toepast op je keerrollen voor de timing-belt, bij mij worden deze bouten uit elkaar getrokken (groene pijltje), al zitten ze bij mij maar in 20mm multiplex, bij jou zal dat waarschijnlijk 40mm of meer zijn ?
Dit zorgt er voor dat de riem naar boven wil kruipen. Ook hier zit bij mij een stuk van de flex op vermoed ik.
Ik heb geen slechte ervaring met RS, al meermaals besteld, sommige stukken hebben inderdaad wat langere levertijd, maar dan staat het keurig aangegeven.
'je mag niet te nauw steken' = 'je mag geen te hoge eisen stellen'
Ik zie hier en daar een hap in het werkstuk van 0.5mm in de X,Y richting. Tijdens het frezen bouw je kracht op in de gantry, deze vervormt, als je dan stop met X-Y beweging, staat de frees niet direct stil, je gantry blijf nog duwen tot de rek er uit is.
De frees volgt dus niet exact de contour die je wil maar ijlt een beetje (oncontroleerbaar) na.
Beetje als schrijven met een pen van 20cm lang waar er een veer in het midden zit, de vorm zal ongeveer wel juist zijn, maar de afmetingen kloppen niet volledig.
In X-Y wijkt het dus bij mij +/- 0.5mm af.
In verband met houtmoeren, ik dacht zelf te werken met inslagmoeren om langs de onderkant van mijn MDF spoilboard te bevestigen.
Denk alleen dat je deze wel per ongeluk kan uitduwen langs boven. Ik heb ze gehaald bij Bax-shop (Penn Elcom Inslagmoer) of Thomann (Adam Hall Teenut)
@ballegooijen, ik begrijp je reactie, post is iets langer geworden dan eerst gedacht. Zoals hierboven ook aangeven was het niet de bedoeling om mijn machine te showen (anders had ik dit al een jaar geleden gedaan hoor )
Wou sjefke1993 alleen mijn ervaring met een gelijkaardige machine delen.
Dubbele multiplex aan de zijkant heeft onvoldoende stijfheid bij mij, daarom is de oplossing uit staal met extra versterking in die hoek in de maak...
Maar we zijn hier niet om de problemen met mijn machine op te lossen, maar wel om er iets uit te leren voor jouw machine
Ik zie dat je een gelijkaardig systeem toepast op je keerrollen voor de timing-belt, bij mij worden deze bouten uit elkaar getrokken (groene pijltje), al zitten ze bij mij maar in 20mm multiplex, bij jou zal dat waarschijnlijk 40mm of meer zijn ?
Dit zorgt er voor dat de riem naar boven wil kruipen. Ook hier zit bij mij een stuk van de flex op vermoed ik.
Ik heb geen slechte ervaring met RS, al meermaals besteld, sommige stukken hebben inderdaad wat langere levertijd, maar dan staat het keurig aangegeven.
'je mag niet te nauw steken' = 'je mag geen te hoge eisen stellen'
Ik zie hier en daar een hap in het werkstuk van 0.5mm in de X,Y richting. Tijdens het frezen bouw je kracht op in de gantry, deze vervormt, als je dan stop met X-Y beweging, staat de frees niet direct stil, je gantry blijf nog duwen tot de rek er uit is.
De frees volgt dus niet exact de contour die je wil maar ijlt een beetje (oncontroleerbaar) na.
Beetje als schrijven met een pen van 20cm lang waar er een veer in het midden zit, de vorm zal ongeveer wel juist zijn, maar de afmetingen kloppen niet volledig.
In X-Y wijkt het dus bij mij +/- 0.5mm af.
In verband met houtmoeren, ik dacht zelf te werken met inslagmoeren om langs de onderkant van mijn MDF spoilboard te bevestigen.
Denk alleen dat je deze wel per ongeluk kan uitduwen langs boven. Ik heb ze gehaald bij Bax-shop (Penn Elcom Inslagmoer) of Thomann (Adam Hall Teenut)
@ballegooijen, ik begrijp je reactie, post is iets langer geworden dan eerst gedacht. Zoals hierboven ook aangeven was het niet de bedoeling om mijn machine te showen (anders had ik dit al een jaar geleden gedaan hoor )
Wou sjefke1993 alleen mijn ervaring met een gelijkaardige machine delen.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Ja, dat begreep ik ook wel maar ik bedoel dat het voor de lezer en ook voor jezelf leuk is om ook een "eigen" draadje te hebben. Zo kun je later ook nog eens terugkijken wat je in het verleden allemaal hebt gedaan. De leermomenten staan dan mooi op een rijtje.@ballegooijen, ik begrijp je reactie, post is iets langer geworden dan eerst gedacht. Zoals hierboven ook aangeven was het niet de bedoeling om mijn machine te showen (anders had ik dit al een jaar geleden gedaan hoor )
Wou sjefke1993 alleen mijn ervaring met een gelijkaardige machine delen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Dat de hele Y-aandrijving aan alle kanten zal wiebelen verwacht ik wel, maar daar kan ik mee leven. Ik kan wel nog een driehoek versteviging maken tussen de twee losse pulleys en de motor, om zo alles bij elkaar te houden. Mocht het toch teveel zijn dan bestel ik voor een paar tientjes een tweede 1605 kogelomloopschroef en monteer ik die, hoef ik in theorie niet al teveel voor aan te passen :)roelvh schreef: ↑15 mei 2020 15:59
Ik zie dat je een gelijkaardig systeem toepast op je keerrollen voor de timing-belt, bij mij worden deze bouten uit elkaar getrokken (groene pijltje), al zitten ze bij mij maar in 20mm multiplex, bij jou zal dat waarschijnlijk 40mm of meer zijn ?
Dit zorgt er voor dat de riem naar boven wil kruipen. Ook hier zit bij mij een stuk van de flex op vermoed ik.
@ballegooijen, ik begrijp je reactie, post is iets langer geworden dan eerst gedacht. Zoals hierboven ook aangeven was het niet de bedoeling om mijn machine te showen (anders had ik dit al een jaar geleden gedaan hoor )
Wou sjefke1993 alleen mijn ervaring met een gelijkaardige machine delen.
Verder vind ik het geen probleem om hier foto's van andermans projecten te zien! Ik zie het eerder als een compliment dat mijn gestuntel tot inspiratie leidt ;)
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Plaatjes update! Begonnen met het zagen van vierkantjes.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Update! De ramp loopt rustig aan door. Nu heb ik vandaag eindelijk de laatste hand aan de fabricage van de onderdelen gelegd, namelijk het lijmen van de torsie doos die moet dienen als basis. Nu zijn alle plankjes gezaagd gelijmd en geboord en kan het leuke beginnen, de assemblage
Tijdens het produceren van de onderdelen moest ik de idler pulleys maken voor de y-riem. Door een ideetje uit te proberen waar ik een arm vastzet aan mijn freestafel en aan het andere uiteinde van de arm een plaat multiplex vastzet die ik dan affrees tot een cirkel. Ging opzich beter dan verwacht! Hier het resultaat:
Maar toen herinnerde ik me dat ik een 3d printer heb en ze gewoon kan printen, dus dat maar gedaan
Voor de rest was het veel aftekenen, boren, en lijmen:
Nog wat extra foto's hier: https://imgur.com/a/3XPaeSo
Tijdens het produceren van de onderdelen moest ik de idler pulleys maken voor de y-riem. Door een ideetje uit te proberen waar ik een arm vastzet aan mijn freestafel en aan het andere uiteinde van de arm een plaat multiplex vastzet die ik dan affrees tot een cirkel. Ging opzich beter dan verwacht! Hier het resultaat:
Maar toen herinnerde ik me dat ik een 3d printer heb en ze gewoon kan printen, dus dat maar gedaan
Voor de rest was het veel aftekenen, boren, en lijmen:
Nog wat extra foto's hier: https://imgur.com/a/3XPaeSo
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Dag mensen!
De cnc frees zit in elkaar en loopt ondertussen, ik zal hier later wat foto's van plaatsen.
Maar voor in de tussentijd heb ik een vraag aan de elektro experts hier: Welke soort kabels gebruiken jullie voor de motoren aan te drijven? ik heb er momenteel een dikke kabel op zetten met 4X2.5mm massieve aders, maar dit is niet zo flexibel
Iemand tips voor (goedkope) flexibele kabels?
De cnc frees zit in elkaar en loopt ondertussen, ik zal hier later wat foto's van plaatsen.
Maar voor in de tussentijd heb ik een vraag aan de elektro experts hier: Welke soort kabels gebruiken jullie voor de motoren aan te drijven? ik heb er momenteel een dikke kabel op zetten met 4X2.5mm massieve aders, maar dit is niet zo flexibel
Iemand tips voor (goedkope) flexibele kabels?
Re: Multiplex CNC disaster in progress
meer info nodig : Welke motorstromen lopen er en moet de kabel in een rups komen ?
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Gewoon losse draden nemen, per aderpaar (A+ en A-, B+ en B-) twisten en in een kous doen, de draad flexibel montagedraad van 1 a 1,5 mm2 en de kous zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/3297884 ... 4c4dkdraLr
en eventueel deze connectoren:
https://www.aliexpress.com/item/3276059 ... 4c4dJlFtKW
SP20 voor de motorkabels, SP16 voor de encoderkabels (als je die hebt) en SP1310 voor de home (proximity) switches.
https://www.aliexpress.com/item/3297884 ... 4c4dkdraLr
en eventueel deze connectoren:
https://www.aliexpress.com/item/3276059 ... 4c4dJlFtKW
SP20 voor de motorkabels, SP16 voor de encoderkabels (als je die hebt) en SP1310 voor de home (proximity) switches.
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: Multiplex CNC disaster in progress
Ik heb voor mijn eerste machine ook vds draad gebruikt en zelf getwist. A en Ā 5 slagen per 10 cm en B 7 slagen on het wat uit de pas te laten lopen. Dat heeft altijd goed gewerkt zonder sleeve maar met was wel mooier geweest
Ader diameter is afhankelijk van motor stroom. Wat niet beweegt behoeft geen soepele draad.
Ik gebruike 1mm2 voor 2ampere.
Ader diameter is afhankelijk van motor stroom. Wat niet beweegt behoeft geen soepele draad.
Ik gebruike 1mm2 voor 2ampere.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.