Hele simpele portaalfrees met veel 3D printdingen er aan

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Hele simpele portaalfrees met veel 3D printdingen er aan

Bericht door benkr »

Ik kwam deze tegen, vind ik best wel leuk en ik denk zeker zo goed als b.v. zo'n Stepcraft machine.

https://www.youtube.com/watch?v=_atw3e0nIrg
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Hele simpele portaalfrees met veel 3D printdingen er aan

Bericht door diepchess »

Prachtige presentator om naar te kijken die Miranda. Wel heb ik 1 vraag voor je - waar zijn die ontwerpen van dat team van hem te downloaden?

Over hoe metaal te frezen met 6mm GT2 belts en 40Ncm sterke nema17 motortjes wat hij aan einde laat zien - daar zullen de meningen over verschillen.

Voor Mirandastandaarden is het frame overigens beresterk. Het is enkel en alleen van aluminium en die vierkante MGN rails vangen veel problemen af die hij anders zou hebben. Waar het om draait is dat wat beweegt over die Y-as heen superlicht is. Het weegt alles bij elkaar misschien 2 kilo ofzo.

Het plastic wat miranda 3d print is zeg ik uit mijn hoofd rood PetG - daar heeft hij honderden kilo's van kado gehad en hij kan daar ongelimiteerd veel van gebruiken.
Ik heb hier voor ook zo'n Miranda type, maar dan niet 1 uit USA maar 1 uit Spanje, onderdelen zitten 3d printen met hoogkwaliteit PLA.

Zo krijgt de gemiddelde figuur het hier op het forum het gewoon niet ge3d print. Dus je ziet hele show en in werkelijkheid heeft figuur als ik het ge3d print.
Je kunt zo'n 3d print dan gewoon zien als heel stevig hout. Zeg als je het onderdeel nauwkeurig zou frezen uit Azobe - dan heeft het feitelijk dezelfde sterkte.

De wandjes van de onderdelen die ik hier heb lopen 3d printen is echt fenomenaal. Dat is 10-20 mm dik plastic. Dan is het dubbelwandig ook nog dat plastic waardoor je kokereffecten krijgt op de juiste plekken. Dus in theorie is er wel veel mogelijk met plastic daar natuurlijk. Waar ik dat uit PLA heb geprint, doet Miranda team dat uit PetG en ze ontwerpen heel veel revisies.

Maar waar kan ik de CAD files of zelfs maar de STL files ervan downloaden?
Zo gaat dat met alles wat hij maakt. Prachtig om te zien - maar je hebt er niks aan als je zelf machine wilt bouwen. Ontwerp kun je niet downloaden zover ik weet.
Hij heeft wel eens beloofd dat dat kan - maar ik heb de objecten nog nergens gevonden.

Dan kunnen we analyseren hoe sterk het is wat hij heeft zitten bouwen. Hij doet wel sneaky er wat draadstang in wat de zaak natuurlijk enorm stijver maakt. Als je zacht materiaal combineert met hard materiaal - dan kun je ontzettend sterk ontwerpen. Dat is wat in Tanks nu al eventjes in zo'n cobham pantser wordt toegepast.

Dan heb je heel weinig nodig van sterk materiaal als je wat draadstangetjes op de juiste plek hebt zitten. Het plastic zorgt dan dat alles op de juiste plek zit en de draadstangetjes voorkomen dat het veert en vooral dat het rekt. Soortgelijk principe als gewapend beton.

Maar iets ontwerpen op die manier wat goed werkt is echt heel lastig. Zonder dat ontwerp hier in CAD te kunnen bekijken valt er niks zinnigs te zeggen over de Miranda show anders dan dat het een show is.

Verder bouwt hij continue vanalles van van die aluminium kokers van tanks tot cnc machines tot nu weer eens een keertje een cnc graveerder - van die kokers moet hij er misschien wel 1000 van gekregen hebben :)
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Hele simpele portaalfrees met veel 3D printdingen er aan

Bericht door Geldof »

Ik heb al zijn video's bekeken en hij kan heel goed tekenen lijkt me maar van RC heeft hij niet zo veel verstand. :lol: de helft brand door of hij sluit het fout aan.
Wat wel leuk is voor de video's.
Helemaal grappig is toen hij zijn garage deur ging isoleren.

https://www.ivanmiranda.com

Hij heeft in Fusion een hoop files die hij deelt.

Voorbeeld.

https://myhub.autodesk360.com/ue29ae852 ... gC%2BIALpA
Click buy play
Plaats reactie