Tandriem of directe aandrijving

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Tandriem of directe aandrijving

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar de voors en tegens van een direct aandrijving op de kogelomloopspindels en net zo om dit aan te drijven via een getand riempje.
Ben met mijn machine in de fase gekomen waar ik dit moet gaan bepalen en ben benieuwd wat in jullie ogen het beste is.

Grt,

Ronnie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandriem of directe aandrijving

Bericht door serum »

Tandriem is iets luidruchtiger, ik gebruik het zelf ook. Maar o.a. om de machine korter te houden. De servo's die ik erop heb zijn lang (160mm oid) Ik gebruik HTD 5m riemen/wielen in 1:1 aandrijving. Dit bevalt mij prima.

Hier een filmpje van de opbouw van de machine;
https://www.youtube.com/watch?v=pKPKe19Dh9s
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Tandriem of directe aandrijving

Bericht door xander janssen »

Tandriem geeft ook de mogelijkheid tot vertraging als de combinatie van stappen/omwenteling x spindelspoed te groot is om gewenste minimale verplaatsing te halen.

Bijvoorbeeld bij 200 stappen/omwenteling en 5mm spoed is de kleinste verplaatsing 0.025 en dat kan in sommige toepassingen te groot zijn.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tandriem of directe aandrijving

Bericht door diepchess »

Ronniesfreeswerk schreef: 15 mei 2020 18:17 Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar de voors en tegens van een direct aandrijving op de kogelomloopspindels en net zo om dit aan te drijven via een getand riempje.
Ben met mijn machine in de fase gekomen waar ik dit moet gaan bepalen en ben benieuwd wat in jullie ogen het beste is.

Grt,

Ronnie
Ik doe allebei in mijn ontwerp vooral op de Z-as direct aangedreven - maar bij grote sterke motoren hoe wil je 't direct doen met een nema34 of nog sterkere servo?

Verder is via een HTD5m ik gebruik dan 15mm breedte - dat is goedkoper dan 'm direct erop zetten. De betere van die directe koppelingen die geweldig werken zijn stinkend duur. Ik heb hier wel wat goedkope plastic maar helemaal kapot ben ik er niet van. Dan moet je de motor nog perfect aligned zien vast te zetten wat bij een timing belt niet hoeft. Als het kan via pulleys en closed belt dus. Is vaak ook goedkoper tenzij je tevreden bent met iets wat je zelf fabriceert en de motor heel precies weet te positioneren.

Vertragingen werken goed op papier - maar de stepper drivers over het algemeen geven toch dusdanig veel microsteps af dat dat geen enkel probleem is. Alleen bij hele goedkope microstep drivers type A4988 die populair zijn bij 3d printers dan is zo'n vertraging wel boeiend om de accuratesse te verhogen omdat die niet zo heel erg best positioneren. Wat nerds op uni's die zijn gaan meten komen niet verder dan dat bij A4988 type drivertjes je blij mag zijn als naast de volledige stappen je 'ongeveer' ook een halve stap kunt maken. Dat is bij de motordrivers van al die CNC freesmachines over het algemeen geen enkel probleem echter.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tandriem of directe aandrijving

Bericht door Sven »

Wat mij betreft is het belangrijkste nadeel van direct aansluiten dat je de uitlijning Echt HEEL Goed moet krijgen.

Als je het voor het eerst doet denk je misschien nog "Daar zijn die koppelingen toch voor, die halen wat onzuiverheid er uit?"
Maar voor een zelfbouwer zonder ervaring valt dat vies tegen, het is denk ik een van de moeilijkste dingen om echt goed te doen.

En doe je het niet goed dan krijgen de lagers in je motoren de elke tijd op hun donder.

Voor mij zou tandriem weer een optie zijn...

Maar dan wel de gaten op maat gemaakt kopen, tenzij je zelf goede spullen hebt.
Want daar ging het bij mij bij de eerste flink mis, gaten niet concentrisch>afwijking in het freesbeeld.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriem of directe aandrijving

Bericht door benkr »

Ik ben bezig om een machine te bouwen voor een medeforumlid (Portje).
Uitgangspunt daar was om voor een zo laag mogelijk bedrag een mooie machine te bouwen, ik heb geroepen "minder dan 1000 Euro" voor een complete machine.
Om dit doel te kunnen halen heb ik via een ander mede forumlid een set closed loop stepper motoren en drivers op de kop getikt die eigenlijk veel te groot en te sterk zijn voor de toepassing. En omdat ze zo groot zijn (Nema34 motoren) zit het koppel vooral bij wat lagere snelheden dan gewenst.
Omdat de motoren echt veel te veel koppel hebben is er voor gekozen (mede op advies van enkele andere forumleden) om koppel in te leveren voor extra snelheid.
Daarom zit er een tandriem en tandwielen tussen de motoren en KO spindels met een versnelling van 1 : 2.
Die tandriem zorgt er ook voor dat de motoren niet achter de KO spindel, maar naast de KO spindel kunnen worden geplaatst, dat geeft een meer compacte machine.

Kijk ook eens het topic over de Open Source Portaalfrees helemaal door, dat is denk ik erg leerzaam.
Plaats reactie