Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Geldof »

Klopt ik zat eerst te denken om de complete brug opnieuw te maken met lineair geleiders enz maar ik denk dat het beter is dat ik de machine verkoop en een andere zwaardere betere koop.
Als je gaat meten dan is de afwijking op de Z as elke keer anders., helemaal uitgelijnd en dan volgende werkstuk opnieuw trillingen enz. dus ben wel een beetje klaar met de Stepcraft en vind het te veel werk om hem om te bouwen.
Ik wil graag frezen niet machine bouwen. :mrgreen:
Click buy play
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door TomVreugdenhil »

Update:

Vandaag heb ik de X en Z as bewegend in het frame gekregen. Ook de arduino met CNC shield is bevestigd en hangt er fraai bij, de bekabeling is nog rommelig maar dat wordt netjes zodra het bed er ook in zit. Als motor-dummy heb ik een lege PVC buis ingeklemd en deze zit erg goed vast in de klem! De bouten van de klem zitten door het plastic in de HPL plaat met behulp van blindklinkmoeren en dit zit erg goed vast. Qua stijfheid valt het zeker niet tegen, amper doorbuiging in alle richtingen en dat zal ik zodra hij af is met een metertje in kaart proberen te brengen.

Zoals gewoonlijk zijn de hoge resolutie foto's én een video van X en Z as in werking in de drive gezet (https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing), maar hierbij ook een paar plaatjes op het forum.

20979
20980
20981
20982
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Geldof »

Geldof schreef: 20 mei 2020 14:16 234 euro geen btw en verzendkosten en binnen 2 weken in huis.
Echt snel en goed geleverd.
Kreeg vandaag een Douane rekening voor de Spindel dus er komt 32 euro bij :lol:
Click buy play
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Kjelt »

Geldof schreef: 25 mei 2020 17:03 Kreeg vandaag een Douane rekening voor de Spindel dus er komt 32 euro bij :lol:
Das dan weer balen maar nog wel te overzien.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door benkr »

De voorlaatste servo motor die ik besteld heb kwam 86 Euro bij, of ik dat maar meteen aan de deur af wilde tikken.
Toen hoorde ik dat Spinningwheels zo'n motor via dezelfde leverancier belastingvrij had gekregen, dus ik dat ook maar gevraagd bij de tweede bestelling en ja hoor, geen extra kosten, werd via Duitsland geleverd. Wie en hoe dat gefixt is weet ik niet, maar scheelt toch echt flink.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Geldof »

Ja ach als het een keer voorkomt is het ook niet erg.
Als het bij elke bestelling is dan wordt het vervelend.
Moet nog 31 pakjes krijgen uit China dus hopelijk gaat dat goed. (allemaal kleine dingen dit ik aan wou klikken)
Click buy play
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Ballegooijen »

Moet nog 31 pakjes krijgen uit China
Straks moeten ze voor jou een apart vliegtuig laten vliegen :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door diepchess »

Leuk goedkoop ontwerp!

Brushless Outrunner kan ik je niet aanraden - heb daarmee zelf geklooid - maar ten eerste zijn die best duur en ten tweede loopt de torque er pas van omhoog als je hoger voltage en amperage erin smijt. Duurdere controllers zijn ook behoorlijk aan de prijs - die standaard dingetjes komen niet verder dan 19 volt. Heb er al paar opgeblazen hier toen ik voltage te ver omhooggekrikt had.

Wil je op belachelijk hoog constante RPM gaan frezen?

Heb juist liever een toerental die afhangt van welk freesje ik erin duw en dan constante torque :)

Wat ook lastig blijkt - maar zal aan mijn skills liggen is een gaspijp oid pakken. Paar kogellagers aan weerszijden en asje met een ER-11 of ER-16a eraan erin stoppen - die laten ronddraaien en op die manier frezen.

Probleem wat ik dan tegenkom is dat standaard kogellagers dus C0 "internal radial clearance" hebben. Dat levert voor standaard kogellagers, ja ook ABEC7 of ABEC9 dus zo'n 'runout' van 0.02 a 0.03mm op (edit: ja onder een paar kilo load dus). Nu is er geen internationale standaard voor de 'internal radial clearance'. Die C0 is ook al Chinese standaard.

Je kunt dan wel veel duurdere kogellagers bestellen met C1 'internal radial clearance' of iets anders als een preload proberen - maar da's nog steeds niet zo goed als de kogellagers die die Chinezen zelf voor peanuts gebruiken. Waar ze ze vandaan trekken weet ik niet. Misschien iemand hier wel.

Bedrijven als VXB leveren fiks wat bearings overigens alleen met C0 internal radial clearance. Dus niet C1 noch C2..C4. Dat was het verrassende antwoord op mijn e-mail in hun richting.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Geldof »

Ballegooijen schreef: 25 mei 2020 20:18
Moet nog 31 pakjes krijgen uit China
Straks moeten ze voor jou een apart vliegtuig laten vliegen :lol:
Haha nee hoor ik denk dat alles bij elkaar in een doos past, leuke kleine onderdeeltjes
Click buy play
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door WillyH »

Geldof schreef: 25 mei 2020 17:03
Geldof schreef: 20 mei 2020 14:16 234 euro geen btw en verzendkosten en binnen 2 weken in huis.
Echt snel en goed geleverd.
Kreeg vandaag een Douane rekening voor de Spindel dus er komt 32 euro bij :lol:
Heb je dan eerst de spindel geleverd gekregen en later een douane rekening, nee toch?
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Guvner »

WillyH schreef: 26 mei 2020 09:53
Geldof schreef: 25 mei 2020 17:03
Geldof schreef: 20 mei 2020 14:16 234 euro geen btw en verzendkosten en binnen 2 weken in huis.
Echt snel en goed geleverd.
Kreeg vandaag een Douane rekening voor de Spindel dus er komt 32 euro bij :lol:
Heb je dan eerst de spindel geleverd gekregen en later een douane rekening, nee toch?
Dat zou goed kunnen, heb ik ook wel eens gehad voor een pakket dat met FedEx werd bezorgt. Toen kreeg ik achteraf een factuur via FedEx
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door Geldof »

WillyH schreef: 26 mei 2020 09:53
Geldof schreef: 25 mei 2020 17:03
Geldof schreef: 20 mei 2020 14:16 234 euro geen btw en verzendkosten en binnen 2 weken in huis.
Echt snel en goed geleverd.
Kreeg vandaag een Douane rekening voor de Spindel dus er komt 32 euro bij :lol:
Heb je dan eerst de spindel geleverd gekregen en later een douane rekening, nee toch?
Ja 3 weken later ineens de rekening. TNT gebeld en dit schijnt normaal te zijn (zakelijk) dat je het gewoon krijgt en dan de rekening.
Click buy play
TomVreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2019 14:20
Locatie: Delft

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door TomVreugdenhil »

diepchess schreef: 25 mei 2020 23:40 Leuk goedkoop ontwerp!

Brushless Outrunner kan ik je niet aanraden - heb daarmee zelf geklooid - maar ten eerste zijn die best duur en ten tweede loopt de torque er pas van omhoog als je hoger voltage en amperage erin smijt. Duurdere controllers zijn ook behoorlijk aan de prijs - die standaard dingetjes komen niet verder dan 19 volt. Heb er al paar opgeblazen hier toen ik voltage te ver omhooggekrikt had.

Wil je op belachelijk hoog constante RPM gaan frezen?

Heb juist liever een toerental die afhangt van welk freesje ik erin duw en dan constante torque :)

Wat ook lastig blijkt - maar zal aan mijn skills liggen is een gaspijp oid pakken. Paar kogellagers aan weerszijden en asje met een ER-11 of ER-16a eraan erin stoppen - die laten ronddraaien en op die manier frezen.

Probleem wat ik dan tegenkom is dat standaard kogellagers dus C0 "internal radial clearance" hebben. Dat levert voor standaard kogellagers, ja ook ABEC7 of ABEC9 dus zo'n 'runout' van 0.02 a 0.03mm op (edit: ja onder een paar kilo load dus). Nu is er geen internationale standaard voor de 'internal radial clearance'. Die C0 is ook al Chinese standaard.

Je kunt dan wel veel duurdere kogellagers bestellen met C1 'internal radial clearance' of iets anders als een preload proberen - maar da's nog steeds niet zo goed als de kogellagers die die Chinezen zelf voor peanuts gebruiken. Waar ze ze vandaan trekken weet ik niet. Misschien iemand hier wel.

Bedrijven als VXB leveren fiks wat bearings overigens alleen met C0 internal radial clearance. Dus niet C1 noch C2..C4. Dat was het verrassende antwoord op mijn e-mail in hun richting.
Bedankt voor je bericht, ik heb nog zat verschillende inrunners uit RC auto's (ik zit in de RC racerij :) ) liggen welke zeer lage kV hebben en sommigen tot wel 30V trekken. Volgens de boekjes zouden de bijbehorende ESC's constant makkelijk 100A kunnen leveren en dus is het het proberen wel waard. Wel ben ik het met je eens dat constant koppel (verschillend per freesje) fijner werkt. Mocht het tegenvallen dan laat ik mijn ogen vallen op een spindel uit China en wellicht zelfs uit Nederland (DamenCNC). Ook zou ik de HF-spindel van mijn huidige stepcraft kunnen gebruiken, maar dat is mijn laatste keuze.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Desktop CNC uit trespa en aluminiumextrusie

Bericht door benkr »

Ook zou ik de HF-spindel van mijn huidige stepcraft kunnen gebruiken, maar dat is mijn laatste keuze
Heb je die StepCraft HF spindels wel eens van binnen bekeken?
Dat is inderdaad zo'n modelbouw ding, en ook de regelaar is zo'n ESC dus waarom niet die gebruiken als je die toch hebt liggen, slechter kan het niet worden denk ik dan.
En zo'n Chinese HF spindel is wellicht toch wat te veel voor je machine.
Plaats reactie