Leuk ding -> A2 UV printer, nu nog automatisch laden

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Leuk ding -> A2 UV printer, nu nog automatisch laden

Bericht door Jacala »

Hallo!
Al tijden zit ik met het idee te spelen om een kleine UV printer aan te schaffen, gewoon om te leren hoe dat werkt. Waarom een kleine? Omdat die nog te betalen zijn, een grote is al snel een halve ton. Ik zou wel eens kennis willen maken met de techniek en hoe zo'n ding nu werkt in de praktijk.

Dit lijkt mij wel iets op het eerste gezicht: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... creen=true

Dan het volgende. Natuurlijk wil je dan dat die printer zoveel mogelijk aan staat. Automatisch laden en lossen dus. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Ik heb al een beetje zitten denken aan een cassette systeem wat we nu ook al handmatig met onze lasersnijders doen: terwijl je ene cassette wordt gegraveerd wordt de andere gevuld waardoor de downtime beperkt wordt tot een minuut ipv enkele minuten. Daarnaast kun je het vullen van de 2e cassette doen wanneer het je uit komt en niet wanneer de machine klaar is.

Maar met een A2 printer zijn je cassettes qua formaat natuurlijk ook beperkt. Dan heb je nog de optie om een "robot" te beladen. Iets zoals dit: https://www.aliexpress.com/item/4000516 ... eb201603_

Ook erg leuk om in elkaar te knutselen en ik denk dat ik qua hardware een eind kom. Maar dan kom je bij het stuk software. In Eding CNC krijg ik dit met macro's wel voor elkaar (met wat hulp) de eerste stap zou zijn om bijvoorbeeld de zuignap naar de "pickup" locatie te manoeuvreren en die locatie op te slaan in variabelen. Dan naar de neerleg locaties (zeg een raster van 3x4) en dan naar de "drop locatie". Opzich niet zo heel ingewikkeld natuurlijk maar ik wordt niet gehinderd door enige vorm van ervaring op dit gebied.

Het is tot nu toe puur theoretisch en ik zal er de komende maanden niks mee doen (onzekere tijden) maar het is voor mij wel leuk om over na te denken. Daarom de vraag, schiet jullie iets te binnen waar ik niet aan denk?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuk ding -> A2 UV printer, nu nog automatisch laden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij heeft zo'n printer een soort opspanplaat met nokjes voor het nulpunt, daar kun je zoals jij dat voor ogen hebt zo een cassette in leggen.
Automatisch is dan weer iets anders.
Overigens laat ik wel eens iets UV printen (frontplaat en zo) maar dat is wel ontzettend mooi en kwalitatief heel goed. Kun je eigenlijk niets anders voor doen.

Ik denk dat als je niet echt productie draait die beladings robot net een stap te ver is, handige cassette's maken die je handmatig vult, leeghaalt en wisselt zie ik meer in. 1000 producten heb je zo verwerkt, terwijl je heel veel randvoorwaarden wel heel erg waterdicht moet hebben om het 100% te automatiseren. (maar ook dat is onderbuik gevoel, maar heb wel vaker gezien dat een over geautomatiseerd systeem de productie ernstig afremde)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie