Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Kjelt »

Ik zit met een fysiek ruimte probleem op mijn Z-as.
Er zit nu een spindel, ledverlichting en een minimaalsmering op en zo nu en dan schroef ik er een ijzeren plaat bij zodat ik daar mijn magnetisch statief op kan klemmen (plaatje 2 hieronder).

Wat ik eigenlijk nog wel er bij zou willen bouwen:

- USB camera om te zero-en
- Stofafzuiging voor als ik hout ga frezen
- 24V ventilator die permanent de spindel koelt nu: fan op de as.
- Vaste ijzeren plaatje voor het magnetisch statief.

Nu zie ik alleen niet 1,2,3 waar ik ruimte kan creeren om dit allemaal er nog bij te bouwen.
Als ik opzij ga (zoals bij dat metalen plaatje) dan loop ik vaak vast tegen de zijkant, dus dat betekent dat mijn Y bereik beperkt wordt.
Ik zou een ombouw voor de spindel kunnen maken eventueel.
De stofafzuiging evt op het ronde deel vlak boven de as van de spindel alhoewel ik me dan afvraag of ik niet teveel Z ruimte inlever (heb momenteel iets van 10cm max Z bereik wat al krap is).

Oftewel ik zoek inspiratie om dit alles er nog bij te bouwen.
Willen jullie eens wat fotos van jullie Z-as plaatsen zoals jullie dit evt al hebben opgelost ?

21053

21052
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 31 mei 2020 12:05
Wat ik eigenlijk nog wel er bij zou willen bouwen:

- USB camera om te zero-en
- Stofafzuiging voor als ik hout ga frezen
- 24V ventilator die permanent de spindel koelt nu: fan op de as.
- Vaste ijzeren plaatje voor het magnetisch statief.
Voor led verlichting: je gebruikt de uitsparing die in de z-as plaat zit niet? Wat ik zelf gedaan heb, is er ook nog aan de onderkant van de y-as aluminium profiel in de sleuf ledstrip belichting voorzien. Dan heb ik over de gehele breedte van de y-as min of meer uniforme belichting en in de z-as plaat zit er ook een kleine uitsparing waarin ik een klein ledstrip gemonteerd heb.

Voor je USB camera: is het geen optie om de spindle motor naamplaat en rivets weg te halen en daar een mount voor maken voor de usb camera dat je in plaats van de naamplaat monteert?

Stofafzuiging voor hout mag je vergetebn denk ik, wordt wel heel moeilijk.

Die 24V ventilator snap ik niet, er zit toch eentje in je spindelmotor al?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, het was niet de bedoeling dat je ook nog ging frezen. :lol: Dus die stofafzuiging kan wel van het lijstje. :mrgreen:

Als je die plaat waar je smering aan vast zit nu eens van staal maakt, en die ook wat breder en langer maakt. Heb je montage plek voor een magneetvoet en een usb camera denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Portje »

HaHa schitterend, een luxe probleem :lol:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 31 mei 2020 13:23 Voor led verlichting: je gebruikt de uitsparing die in de z-as plaat zit niet?
Jawel die zit daar gemonteerd alleen het kabelgootje neemt ruimte in zie fotos.
Wat ik zelf gedaan heb, is er ook nog aan de onderkant van de y-as aluminium profiel in de sleuf ledstrip belichting voorzien. Dan heb ik over de gehele breedte van de y-as min of meer uniforme belichting
Dat is wel cool inderdaad, zeg maar de flatbedscanner look :mrgreen:
Voor je USB camera: is het geen optie om de spindle motor naamplaat en rivets weg te halen en daar een mount voor maken voor de usb camera dat je in plaats van de naamplaat monteert?
Ja ik moet eens kijken hoe die spindel behuizing wat er voor ruimte is. Volgens mijnis het maar een ielig 1a2mm alu profieltje, weinig vlees maar misschien vergis ik me.
Stofafzuiging voor hout mag je vergetebn denk ik, wordt wel heel moeilijk.
Zal toch moeten frees uh vrees ik. Ik zoek eigenlijk een soort van snelwisselplaat mechanisme want de minimaalsmering en stofafzuiging zijn mutual exclusive oftewel ze worden nooit beiden tegelijk gebruikt.
Die 24V ventilator snap ik niet, er zit toch eentje in je spindelmotor al?
Ja die draait toerental afhankelijk maar om hem goed koel te houden wil je eigenlijk een continue airflow langs de spindel, dit zie je ook op de duurdere spindels en is vrij weinig werk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2020 13:27 Ja, het was niet de bedoeling dat je ook nog ging frezen. :lol: Dus die stofafzuiging kan wel van het lijstje. :mrgreen:
Freselijk :shock: Nee linksom of rechtsom er gaat iets komen ;-)
Als je die plaat waar je smering aan vast zit nu eens van staal maakt, en die ook wat breder en langer maakt. Heb je montage plek voor een magneetvoet en een usb camera denk ik.
Hmmm ja ik denk inderdaad dat samen met een extra plaat tegen de spindel aan dit de enigste overgebleven ruimte is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 31 mei 2020 13:54 HaHa schitterend, een luxe probleem :lol:
Nou een luxe probleem zou zijn een Y as van 1,5 meter en een Zas plaat van 50cm en de vraag wat ik met al die overgebleven ruimte zou kunnen doen? ;-)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Portje »

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zas beperkte ruimte voor accesoires zoek inspiratie

Bericht door Guvner »

Portje schreef: 31 mei 2020 14:16 als verlichting misschien zoiets ?
https://nl.aliexpress.com/item/32802147 ... 2e0e1XVREX
Dabit heeft voor mijn spindel toen een alu plaatje gemaakt, exact de grootte van zon led ring die net een slag groter was dan mn spindel. Daarna led ring er in, epoxy er overheen en uurtje later hadden we een nette plaat met ring verlichting om de frees
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie