VMC Aluminium extrusie profielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door K.J. »

Aangezien ik graag op het forum meelees en het altijd kan waarderen dat iedereen zijn machine laat zien of het zelfs de hele bouw,
wou ik ook foto`s plaatsen van mijn zelfgebouwde machine.

Sinds een jaar of 5 ben ik in het bezit van een portaal frees die ik toen gebouwd heb.
Maar kwam eigenlijk te vaak hoogte te kort in de Z-as, zeker als ik opspan in de machine klem en daarbij wil ik nog graag een 4de as bouwen waarbij het ook fijn is als je genoeg hoogte kunt halen.
Dit deed mij besluiten om een nieuwe portaalfrees te bouwen, ik had de tekeningen klaar en de profielen al voor het frame toen ik geïnspireerd werd door de machine van Stef110.
Wie weet ooit in de toekomst toch nog een keer een epoxy graniet machine.
Echter wou ik graag de machine thuis bouwen met behulp van mijn portaalfrees die ik had.
Na een zoektocht op internet kwam ik foto`s tegen van een VMC opgebouwd uit zwaar extrusie profiel bekleed met platen van 25mm dik.
Deze bleek ook te staan op Grabcad daar heb ik hem gedownload, echter hij was getekend in INCH maten, dat 1 op 1 omzetten naar MM geeft afwijkende maten van de plaatdiktes etc.
Hierop heb ik op basis van die machine mijn eigen machine getekend.

Wat resulteerde in onderstaande machine.
De buiten afmetingen zijn 900x900x900mm
De bewerkingsgrote is X=500mm, Y=300mm, Z= 350mm.

21201

21204

21203

21202

Nog een paar foto`s van mijn portaalfrees die ik nu niet meer nodig en gedemonteerd heb.
Deze had een bewerkingsgrote van X=300mm, Y=500mm, Z= 150mm

21207

21206

21205

Zoals je ziet is hij nog niet helemaal klaar.
Dingen die nog gebeuren zijn:
Beplating om spanen binnen te houden en goed te kunnen koelen, afscherming voor de geleiding en kogelomlopen en verder kabelrupsen, kabels professioneler aansluiten, eindschakelaars, mistkoeling, verlichting etc.

In dit topic zal ik ook nog de nodig vragen stellen, omtrent de machine en de vragen betreffende elektrotechnische zaken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door Bjornski1976 »

Zo te zien is je idee heel goed gelukt. Veel werk plezier er mee en leuk dat je laat zien. :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door serum »

Keurig werk hoor! ziet er echt goed uit! wat gebruik je eigenlijk als besturing?

Koeling erop en gas! :mrgreen:
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door Tonybryden »

Je heb daar een hele leuke frees neer gezet.
Daar ga je plezier mee beleven.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door K.J. »

serum schreef: 19 jun 2020 23:15 Keurig werk hoor! ziet er echt goed uit! wat gebruik je eigenlijk als besturing?

Koeling erop en gas! :mrgreen:
De huidige besturing is Mach3.
Wou in de toekomst nog een keer over van de stappenmotoren naar een servo besturing, en misschien stap ik dan ook nog over naar een ander pakket voor de aansturing.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door stef110 »

Ziet er goed uit!! Leuk om te horen dat mijn bouw ook andere mensen aanspoort om te bouwen.

Stef
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: VMC Aluminium extrusie profielen

Bericht door K.J. »

Dank, daarom heb ik ook gepost misschien dat dan weer een volgende bouwer word geïnspireerd.
Plaats reactie