Leadshine ES-D808 problemen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Goedemorgen,

Afgelopen week heb ik mijn Closed Loop drives binnen gekregen, echter wanneer ik ze aansluit gebeurd er helemaal niks.
Zodra ik spanning op het systeem zet hoor ik dat de motor stroom krijgt maar in de besturing krijg hem niet in beweging.

Het is een Nema 34 Closed Loop stappen motor uit China 12Nm.
Ik heb geprobeerd om een andere driver die ik heb liggen voor een ander project met nema 23 motoren aan te sluiten, en
dan krijg ik wel de motor in beweging :roll:

Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe bij de Leadshine drives zodat ik het systeem aan de praat krijg ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopende dat 1 van jullie techneuten mij kan helpen om de boel aan de praat te krijgen :-)

Grt,

Ronnie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Kjelt »

Eerste stap de rs232 kabel aan de pc, software starten en parameters uitlezen en opslaan en dan via de software kijken of de motor wil draaien (kun je opgeven welke richting en hoeveel stappen of omdraaingen).
Verder zou je voor hulp de aansluitingen als schema willen tekenen.
Om Fotos met tig draden waaraan je niet kunt zien waar ze naar toe lopen correct te analyzeren , dan heb je Tom Cruise nodig (Mission Impossible ).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door serum »

Geen idee hoe het met deze closed loop leadshines is, maar sommige leadshine drivers hebben de volstrekt achterlijke feature dat enabled pas actief is wanneer er geen signaal op de ena staat..
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Ronniesfreeswerk »

De Driver is als volgt aangesloten naar mijn Masso,

Afbeelding

Verder is de + en de - van de voeding aangesloten op + en - van de driver.

Ik heb de driver uitgelezen echter is dat complete hocus pocus voor mij ,

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door serum »

Volgens mij werken deze closed loop apparaten wel met een ena signaal. Die heb je niet aangesloten?
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Ronniesfreeswerk »

@Serum, die kan ik niet aansluiten met op mijn Masso, hoe sluit ik deze dan aan ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Kjelt »

Die hoef je niet perse aan te sluiten als de configuratie maar goed staat.
Probeer in de driverparameters de driver eerst uitlezen, dan de parameter "Enable Control" eens van '1' op '0' te zetten, saven en naar de driver sturen (upload) en dan eens kijken of het wel werkt.
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Heb het geprobeerd maar dat is niet de oplossing als hij of 1 staat dan krijg ik wel stroom door de motor zeg maar.

Is er misschien iemand in de Drenthe die mij hier mee kan helpen, mijn kennis is niet toereikend voor dit probleem helaas.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door benkr »

Ronniesfreeswerk schreef: 21 jun 2020 21:51 Heb het geprobeerd maar dat is niet de oplossing als hij of 1 staat dan krijg ik wel stroom door de motor zeg maar.

Is er misschien iemand in de Drenthe die mij hier mee kan helpen, mijn kennis is niet toereikend voor dit probleem helaas.
Waarom is dat niet de oplossing?
Het enable signaal wordt bijna nooit gebruikt, daarom krijg je ook de hint om het in-actief te maken, als het dan verder werkt is je probleem toch opgelost.

Wij proberen je te helpen, maar dan moet je wel naar ons luisteren, anders heeft het geen zin.
Ronniesfreeswerk
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:30

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Ronniesfreeswerk »

Ik denk dat ik het niet goed uitlegde, ik heb zeker geprobeerd wat er voorgesteld werd echter bleek dat niet de oplossing omdat het probleem niet verholpen was.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door serum »

Ik begreep je wel hoor Ronnie.
toch ergens een software instelling ofzo? neem eens contact op met Maso? ik zie wel 'optional stop, on' staan in je instellingen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 22 jun 2020 13:47 Ik begreep je wel hoor Ronnie.
toch ergens een software instelling ofzo? neem eens contact op met Maso? ik zie wel 'optional stop, on' staan in je instellingen.
Als het aan de Masso zou liggen dan werkte die andere driver ook niet:
Ik heb geprobeerd om een andere driver die ik heb liggen voor een ander project met nema 23 motoren aan te sluiten, en
dan krijg ik wel de motor in beweging
Enigste dat ik nog kan verzinnen, maar ik ken de Masso niet, is dat de frequentie van de step signalen te hoog is voor de Leadshine. Zet fie eens op 50kHz ofzo in ieder geval onder de 100kHz, waar staan ze nu op ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 22 jun 2020 13:47 Ik begreep je wel hoor Ronnie.
toch ergens een software instelling ofzo? neem eens contact op met Maso? ik zie wel 'optional stop, on' staan in je instellingen.
Ronniesfreeswerk schreef: 21 jun 2020 11:02 Ik heb geprobeerd om een andere driver die ik heb liggen voor een ander project met nema 23 motoren aan te sluiten, en
dan krijg ik wel de motor in beweging :roll:
Als die het met een andere motor/driver wel doet, moet het toch (meest waarschijnlijk) in de instellingen van de driver zitten. (andere optie: puls te kort, kan ik me bijna niet voorstellen)
Misschien toch iets met timing, ik zou de dir puls even loskoppelen, kijken of ie tenminste één kant op loopt. (het best met een losse motor)
Ik zou 1 motor op de X en de andere op de Y zetten (een 'conventionele' en een 'closed loop', kun je makkelijk vergelijken, en testen of er iets veranderd.
@ kjelt of serum, als die closed loop encoder niet juist aangesloten is, komt er dan een error? Maar dat is toch allemaal via de PC te testen?

@Kjelt:Het lijkt wel of we tegelijk hetzelfde denken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine ES-D808 problemen

Bericht door Kjelt »

Ja als de encoder signalen foutief of verkeerd om aangesloten zijn gaat de driver na een (instelbare) aantal fouten in error. En schakelt dan de stroom vd desbetreffende motor af.
Je kunt dit dan in de errorled op de driver en/of via de software via de pc in de errorlog dit terug kunnen zien.
Maar dit is weer net een andere driver dan ik heb.
Plaats reactie