Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Kjelt »

Wat ik hier zojuist schreef gaat voor jou eigenlijk ook op met dat verschil dat je al begonnen bent en het geld al hebt uitgegeven dus net zo goed dan maar verder kunt gaan om te kijken hoe ver je kunt komen en of het aan je verwachtingen voldoet. Ik ben een groot voorstander van leren door doen, ik denk alleen dat men hier het zonde van het geld vind maar dat is nu te laat dus kun je net zo goed er van leren wat je er van kunt leren, maar zo sta ik er in.
Ben benieuwd en misschien kun je er altijd nog een 3D printer, pick&place machine of laser van maken, daar heb je minder krachten op je Zas maar de nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid van de bewegingen blijven een potentieel risico voor het resultaat.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 50#p217650
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

Sven schreef: 08 jul 2020 11:19 Mher, je gaat er met geopende ogen en leergierig in, laat je niet gek maken met de goedbedoelde pogingen tot afraden.

Ik lees graag alles waar je mee komt en waar mogelijk krijg je denk ik zat advies!
thanks, ik laat me inderdaad niet gek maken maar vond het wel belangrijk om even duidelijk te maken hoe ik er in dit geval in sta.
Kjelt schreef: 08 jul 2020 11:29 Wat ik hier zojuist schreef gaat voor jou eigenlijk ook op met dat verschil dat je al begonnen bent en het geld al hebt uitgegeven dus net zo goed dan maar verder kunt gaan om te kijken hoe ver je kunt komen en of het aan je verwachtingen voldoet. Ik ben een groot voorstander van leren door doen, ik denk alleen dat men hier het zonde van het geld vind maar dat is nu te laat dus kun je net zo goed er van leren wat je er van kunt leren, maar zo sta ik er in.
Ben benieuwd en misschien kun je er altijd nog een 3D printer, pick&place machine of laser van maken, daar heb je minder krachten op je Zas maar de nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid van de bewegingen blijven een potentieel risico voor het resultaat.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 50#p217650
Ik snap uiteraard dat mensen het kunnen zien als weggegooid geld, had het uiteraard ook een stuk goedkoper kunnen doen dan dat ik nu gedaan heb. Toch zijn veel van de onderdelen later nog altijd ergens anders voor in te zetten en zou het geheel inderdaad ook nog voor iets anders ingezet kunnen worden zoals een laser.

Trouwens ook goed om erbij te vermelden ik heb een groot deel van alle onderdelen (zoals de lagers) overgenomen van een vriend die hem zelf wilde gaan maken maar er uiteindelijk geen ruimte meer voor had. Dus ook daar is de prijs toch aardig gedrukt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door WillyH »

mher schreef: 08 jul 2020 10:51 *snipped* Ik kon de rvs voor een goede prijs krijgen, ja uiteraard gewoon holle was goedkoper geweest, maar ik vond het interessant om te zien of dit wat zou uitmaken dus ben ik voor deze optie gegaan.
Niet alleen goedkoper, holle buis is ook sterker dan een volle stang.
Succes met de bouw!
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mjeuring »

WillyH schreef: 08 jul 2020 19:54 Niet alleen goedkoper, holle buis is ook sterker dan een volle stang.
Succes met de bouw!
Wat een onzin! Dus een radiatorbuis van 22 mm is sterker dan een massieve as van 22 mm?
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

mjeuring schreef: 08 jul 2020 23:07
WillyH schreef: 08 jul 2020 19:54 Niet alleen goedkoper, holle buis is ook sterker dan een volle stang.
Succes met de bouw!
Wat een onzin! Dus een radiatorbuis van 22 mm is sterker dan een massieve as van 22 mm?
Er zit een kern van waarheid in, de kracht tegen gewicht ratio is hoger in een buis een massieve as heeft veel "dood gewicht" echter is het niet zo dat de buis in elk opzicht steviger is dan een massieve as van dezelfde diameter. Dit is tenminste wat ik ervan begrijp na een korte zoektocht
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Harm J Seef »

>>Wat een onzin! Dus een radiatorbuis van 22 mm is sterker dan een massieve as van 22 mm?<<

In dit geval een wat ongelukkig gekozen voorbeeld, omdat voor radiatorbuis gemakkelijk buigbaar ijzer wordt gebruikt.
Maar het principe dat hol sterker en efficiënter is blijft staan; het is niet voor niets dat bamboe als steigermateriaal wordt gebruikt, en dat botten hol zijn.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door JoepS »

Een ronde buis is altijd minder sterk dan een massieve as indien ze beiden van hetzelfde materiaal gemaakt zijn en dezelfde buitendiameter hebben.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door chimaerion »

JoepS schreef: 09 jul 2020 09:16 Een ronde buis is altijd minder sterk dan een massieve as indien ze beiden van hetzelfde materiaal gemaakt zijn en dezelfde buitendiameter hebben.
Dit klopt. Maar wat WillyH schreef was klinklare onzin.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door hobbycnc23 »

Beste forummers, wat een gesteggel heen en weer zeg. Dat hoeft helemaal niet als je er ff de theorie op na leest over statische mechanica, weerstandsmomenten etc.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door serum »

Harm J Seef schreef: 09 jul 2020 09:07 >>Wat een onzin! Dus een radiatorbuis van 22 mm is sterker dan een massieve as van 22 mm?<<

In dit geval een wat ongelukkig gekozen voorbeeld, omdat voor radiatorbuis gemakkelijk buigbaar ijzer wordt gebruikt.
Maar het principe dat hol sterker en efficiënter is blijft staan; het is niet voor niets dat bamboe als steigermateriaal wordt gebruikt, en dat botten hol zijn.
Je maakt een denkfout. (en ieder ander ook die op voorhand zegt dat hol sterker is dan massief)

Als je het materiaaloppervlakte van de dwarsdoorsnede bekijkt kan je met met hol bij gelijke materiaaloppervlakte een sterkere holle buis maken. Dat komt puur omdat de diameter van de buis dan toeneemt.

25mm diameter, (490mm2) 800mm lang 150N load, 6,348mm verplaatsing
25mm diameter hol (3mm wanddikte) (207mm2) 800mm lang 150N load, 9,5mm verplaatsing
25mm hol, 12mm wanddikte, 800mm lang, 150N load, 6,431mm verplaatsing

Conclusie, hol is niet sterker bij dezelfde diameter.

bamboe zou stijver wanneer als het massief was bij dezelfde diameter. Maar er is maximaal zoveel materiaal beschikbaar, dus wordt het hol ipv massief. Botten kan je van glas maken, lekker stijf, maar enige vorm van flexibiliteit is hier wel op zijn plaats. Zelfde geldt voor bamboe in de wind. Kan je stijver maken, maar maakt het dat perse beter? Bamboe zijn allemaal celluloserietjes/xyleemvaten (kleinere buisjes, want buisjes zijn handig omdat je met dezelfde hoeveelheid materiaal een stijvere constructie kan maken en handig om sappen door naar boven te transporteren oa door capillaire werking. Die rietjes zijn weer langszijdig verbonden. Reden dat het hol is is omdat het zo efficiënter is om te groeien. (natuur is voor het leeuwendeel weg van de minste weerstand) Hol bij dezelfde oppervlakte aan materiaal bleek beter bestand tegen harde wind. Ondanks dat het meer wind vangt.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mjeuring »

Harm J Seef schreef: 09 jul 2020 09:07 >>Wat een onzin! Dus een radiatorbuis van 22 mm is sterker dan een massieve as van 22 mm?<<
In dit geval een wat ongelukkig gekozen voorbeeld, omdat voor radiatorbuis gemakkelijk buigbaar ijzer wordt gebruikt.
Staal (welke soort dan ook) heeft een E-modulus van 210.000 N/mm^2 (of 210 GPa) +/-10%

edit: typo
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door WillyH »

Nou nou, mijn reactie was eentje van de laatste minuut en daardoor misschien wat kort door de bocht. In ieder geval is een buis van hetzelfde gewicht (en materiaal) sterker dan een volle stang. Het is dus best mogelijk dat een buis van 25mm steviger én lichter is dan een volle as van 22mm. Excuses voor eventuele zere tenen ;-)
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

Om de discussies maar even te onderbreken (niks mis mee trouwens, leert er wat van)
Een kleine update, de AMB FME-P 1050 is al binnen
21362
tjeerdBer
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2018 11:52

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door tjeerdBer »

Een vraagje:
Is er iemand die de mini-MPCNC van Vladimir Trondin gebouwd hebben? ( https://www.thingiverse.com/thing:1865414 ).
Machine is opgebouwd met 16mm buis en 624ZZ kogellagers. Ik heb nl. probleem met de mounting plate. Mounting brackets voor bv. Dremel van internet passen niet.
Dank...
Plaats reactie