Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen, na eerder dit jaar een zaagtafel aangeschaft te hebben mijn Anet A8 3d printer zover geupgrade te hebben dat er niks meer origineel aan is heb ik besloten dat het tijd is voor een CNC.
Om te beginnen heb ik gekozen voor de MPCNC waar ik wel wat upgrades op wil gaan doorvoeren.

Zo heb ik uiteindelijk gekozen voor het volgende:
- werkgebied 600mm x 600mm en 100mm op de z as, mogelijk moet ik deze wat inkorten als blijkt dat dit niet te doen is met de machine.
- Inplaats van holle buizen heb ik alles (op de z as na) voorzien van 25mm solide rvs stangen.
- De z as heeft rvs 25mm holle buizen met een wanddikte van 2mm
- De top van de tafel bestaat uit 2 platen mdf 22mm dik die samen gelijmd en geschroeft zijn, De bovenkant heb ik voorzien van 3 lagen polyurethane.
- De tafel zelf krijgt een frame van 44x69 balken met een trechter vorm waar mijn stofafzuiging op aangesloten kan worden.

Nu heb ik een vriend die er door zijn werk ook wat verstand van heet dus hij helpt en adviseert me ook waar nodig.

Om maar te beginnen met wat foto's het grootste deel van het frame zit intussen in elkaar:
21351
21349
21352

Gister ook begonnen aan het frame, hier is ook de bovenkant van het mdf te zien naar de lagen polyurethane
21350


Ik zal hier updates blijven posten terwijl ik verder bouw eraan
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door DaBit »

Oef. :shock:
Ik probeer me altijd in te houden kwa negativiteit, maar van dit ding kan ik echt maar 1 ding zeggen en dat is 'wat een afgrijselijk slecht ontwerp'. En het kost nog serieus geld ook als je 25mm RVS rondstaf gebruikt.

Ik zou er de lichtste spindel op knopen die je vinden kunt, overwegen om de 2 staven die door de kop gaan te vervangen door holle buis, en het werkbereik flink inkrimpen. Hij zal het anders vast wel doen, de eerste 'ooohhh, aaahhhh' als je tekening in een stuk MDF gegraveerd word is best wat waard, maar je gaat er heel gauw achter komen dat je er eigenlijk toch niet zo gek veel mee kunt, zelfs al vervang je de 25mm RVS door 150mm unobtainium.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Markus »

In mijn aller eerste cnc frees (PCB frees machinetje, 2004 geloof ik) gebruikte ik gewone rondstaf , misschien was het RVS, ik weet het niet meer. Was wel zo slim om een beetje voorspanning op de lagers te zetten. Gevolg, al redelijk snel maakten de geharde kogeltjes sporen op de rondstaf.

Het is aan te raden geharde rondstaf te gebruiken en dan iets van 30mm en 4 stuks voor de X en Y as. Menigeen zal je vertellen dat ondersteunde geleidingen zoals TBR20 een beter idee is, want dan heb je veel minder doorbuiging van de assen.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 07 jul 2020 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

Ik ben me er ook bewust van dat er veel beter opties zijn dan dit ontwerp.
Dit is meer een begin punt, waarbij ik het ook leuk vind om er aan te sleutelen en mee bezig te zijn, de hele machine is zeker iets wat geleidelijk aan steeds verder verbeterd zal worden.
Een beetje zoals mijn Anet A8, een printer die in begin leuk is als begin ding maar eigenlijk geen beste machine is, intussen is daar nergens meer aan te zien dat het een Anet A8 is (was). Ditzelfde zal ook gaan gebeuren me deze MPCNC, stap voor stap zullen er verbeteringen aan komen tot ook het frame niet meer te herkennen is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door andrefc101 »

mher schreef: 07 jul 2020 18:44 de hele machine is zeker iets wat geleidelijk aan steeds verder verbeterd zal worden.
Sommige dingen kun je niet verbeteren, waar ik niet mee wil zeggen dat ze al perfect zijn ;-)
Je zou beter eens naar de OCM kunnen kijken....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Ballegooijen »

Wat wil je eigenlijk met de frees gaan doen? Alleen graveren, of ook frezen? En in welke materialen dan? Hout, aluminium, staal, messing, enz. ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Ballegooijen »

Het hoeft per se niet zo moeilijk te zijn. Als je schuim wil frezen bouw je hem van Lego !


https://www.youtube.com/watch?v=oF0pMILT7_Y
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

andrefc101 schreef: 07 jul 2020 20:00
mher schreef: 07 jul 2020 18:44 de hele machine is zeker iets wat geleidelijk aan steeds verder verbeterd zal worden.
Sommige dingen kun je niet verbeteren, waar ik niet mee wil zeggen dat ze al perfect zijn ;-)
Je zou beter eens naar de OCM kunnen kijken....
Je mist het punt van mijn tekst een beetje ben ik bang, ik ben niet getrouwd met het frame, dus verbeteren wil ook zeggen het hele frame vervangen voor iets anders bijv, dus in andere woorden in stappen dingen volledig vervangen.
Ballegooijen schreef: 07 jul 2020 20:11 Wat wil je eigenlijk met de frees gaan doen? Alleen graveren, of ook frezen? En in welke materialen dan? Hout, aluminium, staal, messing, enz. ?
Ook frezen, voornamelijk hout en eventueel aluminium, het is opzich te doen ermee maar zal zeker niet het beste/snelste zijn etc.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Harm J Seef »

Ik denk dat je vooral met plezier door moet gaan met jouw project.
Trek je vooral niets aan van negatieve superioriteit, die vergeten zijn dat ook zij ooit van niets wisten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door DaBit »

Uiteraard zijn 'wij' ook op hetzelfde punt geweest, we hebben alleen al geleerd dat het niet de goede weg is.

De mening van mensen met meer ervaring en kennis afdoen als 'negatieve superioriteit' is over het algemeen een van de domste dingen die je kunt doen in het leven, en dat beperkt zich niet tot freesmachines bouwen. Dat wil niet zeggen dat ik me daar niet ook van tijd tot tijd schuldig aan maak, maar het blijft dom.
https://www.youtube.com/watch?v=GJz66wm95-M

Er zit een verschil tussen dingen die 'duur' zijn, en dingen die 'veel geld kosten'. Welke van de twee hangt er vanaf of iets zijn geld waard is.
Chinese USB-ladertjes van anderhalve euro zitten bijvoorbeeld in de categorie 'duur'; na een paar dagen stoppen ze ermee, heb je je geld weggegooid en een hoop ellende.

Die MPCNC zit ook in de categorie 'duur'. Al die lagertjes, stangen, elektronica, riemen, enzovoorts kosten bij elkaar een lieve duit, en wat je ervoor terugkrijgt was dat geld niet waard. En de helft ervan ook niet.
Waarom? Omdat het ontwerp rot is. Kogellagers op ronde stangen werkt nauwelijks tot niet betrouwbaar zoals al velen bewezen hebben, de 25mm stangen zijn te slap voor het werkbereik en je hebt geen garantie dat ze recht zijn, een vierkant op pootjes met op de hoeken wat plastic is totaal niet vormvast, enzovoorts. Als je zo'n ontwerp in de markt zet dan heb je het gewoon niet helemaal begrepen; met een paar plankjes MDF of trespa ben je goedkoper uit en beter af.

Maar het is toch leuk om mee te pierewaaien? Zeker wel, maar hou het dan ook op pierewaaien, dus knoop er een elcheapo 300W Chinees spindeltje op, gebruik gewoon 25mm holle (verwarmings)buis, een simpel 8-bit grbl controllertje en leer ervan. Gebruik de bespaarde centen vervolgens om versie 2 te bouwen, van de grond af aan. Want 'upgraden' kan alleen als de basis enigzins klopt, als de basis rot is dan is het 'geld in de bodemloze put gooien'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door hobbycnc23 »

mher schreef: 07 jul 2020 18:44 Ik ben me er ook bewust van dat er veel beter opties zijn dan dit ontwerp.
Dit is meer een begin punt, waarbij ik het ook leuk vind om er aan te sleutelen en mee bezig te zijn, de hele machine is zeker iets wat geleidelijk aan steeds verder verbeterd zal worden.
Een beetje zoals mijn Anet A8, een printer die in begin leuk is als begin ding maar eigenlijk geen beste machine is, intussen is daar nergens meer aan te zien dat het een Anet A8 is (was). Ditzelfde zal ook gaan gebeuren me deze MPCNC, stap voor stap zullen er verbeteringen aan komen tot ook het frame niet meer te herkennen is.
Ook ik ben nog niet zo lang met de cnc hobby bezig. En ben dus geen kennis en ervarings bank, maar wil je toch dringend een paar adviezen geven om veel teleurstelling, geld en negatieve hobby energie te besparen!

1 leer je eerst in op dit forum. Door veel te lezen en ervaringen van anderen tot je te nemen kom je tot andere inzichten. Deze zullen je naar een veel beter ontwerp leiden!

2 neem de op- en aanmerkingen van andere zeer kundige en ervaren forumleden ter harte! Dabit; André en andere.

3 durf vragen te stellen op dit forum!!! Hier leer je veel van. En op dit forum bestaan domme vragen niet, is mijn ervaring.

4 zorg dat je basis goed is, de basis kun je nauwelijks verbeteren en/of upgraden.
Met andere woorden hout en plastic is uit den boze als je ook metaal (Alu) wilt gaan frezen.
En als je die Alu extrusie profielen te duur vind, koop dan bij de metaalhandel gebruikte à €3,= per kilo! Bijvoorbeeld bij Theunissen in Eindhoven. Metaalhandels vind je door heel het land.

4 en tenslotte je zult veel meer plezier aan je hobby beleven als je dingen goed maakt, ook als je het ontwerp niet van jezelf komt maar bijvoorbeeld vanuit voorbeelden uit dit forum, kijk vooral naar de OSPF. Je hebt het tenslotte zelf ( gedeeltelijk) gemaakt. Succes.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door serum »

Dunning Kruger effect herken je in een oogopslag als je iets te maken krijgt met 'willie wortels' die afhankelijk zijn van je productiecapaciteit die hun pitch voor je staan te houden.

En toch kunnen we allemaal wat leren van elkaar. Sommigen doen/ondernemen nooit iets, omdat ze weten/menen/denken dat het het allemaal niet is, anderen doen, wetend/menend/denkend dat ze het kunnen en gaan ervoor.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door mher »

Pfoe oke laat ik ten eerste even duidelijk maken dat ik totaal geen hoge verwachtingen heb van de machine en het plan al vanaf het begin is om dit gewoon een startpunt te maken. Ik kon de rvs voor een goede prijs krijgen, ja uiteraard gewoon holle was goedkoper geweest, maar ik vond het interessant om te zien of dit wat zou uitmaken dus ben ik voor deze optie gegaan. Werkt het niet beter of zelfs slechter, jammer lesson learned leuk experiment geweest. Ik heb er inderdaad ook voor gekozen om een wat duurdere spindel te kopen (AMB FME-P 1050) ook hierover zullen de meningen verdeeld zijn en dat is prima.

Het plan is dan ook om straks inderdaad iets anders neer te zetten met aluminium extrusies en geschiktere geleiders.
Ook neem ik zeker het advies te harte en nogmaals een vriend van mij is met dergelijke machines dagelijks bezig, heb alles uitgebreid besproken met hem van te voren het is dus niet zo dat ik gewoon maar wat ben gaan doen.
Zijn er andere (betere) opties om te beginnen, sure geloof ik direct trek ik totaal niet in twijfel echter is dit de keuze die ik voor dit moment gemaakt heb met mijn redenen (goed of slecht dat is aan jullie zelf om te bepalen).
Ik vond het gewoon leuk om het proces met jullie te delen en eventueel adviezen te vragen indien ik ergens vastloop.

Wordt het hele project wat en krijg ik het enigszins lopend top, blijkt het een totale flop te zijn en werkt er niks aan, jammer maar wel wat van geleerd hoe dan ook en het zal me niet demotiveren eerder motiveren om toch wat beters neer te zetten (andere basis). Daarbij sinds het veranderen van de basis al vanaf het begin in mijn achterhoofd zit is dit iets waar ik ook altijd van uit zal blijven gaan dat ik dit zal vervangen (volledig).

Dus als jullie het leuk vinden om het proces te volgen, of het nu lukt of volledig flopt dan kan dat gewoon.

Hoop dat ik hiermee een beetje antwoord geef op iedereens reacties.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw van eerste CNC (MPCNC)

Bericht door Sven »

Mher, je gaat er met geopende ogen en leergierig in, laat je niet gek maken met de goedbedoelde pogingen tot afraden.

Ik lees graag alles waar je mee komt en waar mogelijk krijg je denk ik zat advies!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie