Ervaringen met RS-CNC32?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door jjonkman »

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de RS-CNC32? Ik ben aan het kijken naar een CNC, voornamelijk voor hout bewerking en heb verschillende opties de revue laten passeren. van MPCNC, de Lowrider 2 naar de Artisan 3 etc. Toen stuite ik op deze RS-CNC32.

Behalve dat het van origine een franse CNC bouw is, dus ondersteuning is ook gericht op fransen, zijn de eerste commentaren dat deze sterk en stabiel is.

Afbeelding

p.s. die MPCNC is redelijk AF! see https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 8bj9L_jOOu
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door Ballegooijen »

Hangt er van af wat je er mee wil doen. Voor piepschuim zal het best een redelijk stukje speelgoed zijn ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door jjonkman »

De doelstelling is voornamelijk hout en af en toe aluminium. Daarnaast heb ik geen 1500 euro liggen voor een CNC. Dus dat beperkt mijn mogelijkheden.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door frans32 »

@TS,

Mijn gezonde verstand zegt me zonder dat ik een ieder voor zijn voeten wil schoppen.
Laat deze lekker staan en spaar nog ff door.....
Het zit hem in de stijfheid en dan je je systeem verplaatst met rubber tandketting.
Ga je hier al wat zwaarder werk op doen dan komt de zuiverheid verre van goed denk ik zo.....

Mvg,

Frans32
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door benkr »

Dit ziet er leuk uit, maar het is echt niet leuk, het is gewoon een gammel ding.
Maar koop het ding gewoon en ervaar zelf wat wij nu roepen, piepschuim en balsahout zou nog een beetje kunnen, maar verder..... over een paar weken zie ik hem wel ergens te koop staan voor weinig.

Ik heb hier al machines langs zien komen die echt geen drol kostten en die toch verbazend goed presteerden, maar daar hoort deze machine zeker niet bij.
jjonkman
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2020 20:04

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door jjonkman »

benkr schreef: 07 jul 2020 23:33 Dit ziet er leuk uit, maar het is echt niet leuk, het is gewoon een gammel ding.
Maar koop het ding gewoon en ervaar zelf wat wij nu roepen, piepschuim en balsahout zou nog een beetje kunnen, maar verder..... over een paar weken zie ik hem wel ergens te koop staan voor weinig.

Ik heb hier al machines langs zien komen die echt geen drol kostten en die toch verbazend goed presteerden, maar daar hoort deze machine zeker niet bij.
Ik heb ook eerdere reacties gelezen op soortgelijke machines. Het lijkt er op dat dit forum zich meer richt op de professionals. Dit soort machines, met een lagere prijsklasse worden allemaal slecht beoordeeld en de grond in geschreven. (Wat begrijpelijk is in vergelijking met de professionele systemen, maar voor de hobbiest / starter demotiverend over komt.)

Alsje praat over systemen die verbazendwekkend goed preseteren in deze categorie, over welke systemen heb je het dan? Ik probeer door de bomen het bos te zien...

dank je
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door Ballegooijen »

Alles hangt natuurlijk af van je verwachtingen. Als je niet veel verwacht voldoet het misschien wel aan jou verwachting. Wat we hier proberen is om teleurstelling te voorkomen. Er zijn mensen die vol goede moed een machine kopen of bouwen. Als die machine dan eenmaal klaar is vallen de freesresultaten tegen en gaat men weer opnieuw beginnen. Al met al gaat het dus onder aan de streep veel meer geld kosten. Dus stel je verwachting af op wat hier wordt gezegd en dan komt het goed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door Kjelt »

jjonkman schreef: 08 jul 2020 08:44 Het lijkt er op dat dit forum zich meer richt op de professionals.
Dit soort machines, met een lagere prijsklasse worden allemaal slecht beoordeeld en de grond in geschreven.
(Wat begrijpelijk is in vergelijking met de professionele systemen, maar voor de hobbiest / starter demotiverend over komt.)
Ik begrijp je, ik ben in 2004 ofzo ook begonnen met een Heiz van €4000 en die werd door enkelen hier ook afgebrand.
En nu tig jaar later snap ik waarom en ben ik het met ze eens. Dus geen lagere prijsklasse maar in verhouding tot het geld niet wat het had moeten zijn.

Het grote probleem is dat je voor heel weinig geld ook heel weinig krijgt en daar relatief weinig mee kunt doen, zeker als je daar de winst en manuren van de fabrikant vanaf trekt dan blijft er weinig over voor materiaal.
Als dan iemand zegt ik wil er ijzer of aluminium mee gaan frezen dan gaan hier bij de ervaren rotten alle alarmbellen rinkelen. Als je zegt ik ga heel voorzichtig wat zacht hout frezen ander verhaal.

Hoe dan ook, waar de ervaren cnc mensen hier eigenlijk wekelijks mee te maken krijgen zijn nieuwe topics als "machine doet het niet" of "werkstuk afwijkingen" of "snap er niets van" en vaak zijn de onderliggende oorzaken een tweedehands op marktplaats overgenomen goedkope DIY machine die gewoon of niet beter kan of gewoon slecht in elkaar is gezet of waar door slijtage of storing dingen niet meer werken.

Mooi dat je met CNC wilt beginnen maar realiseer je dat het makkelijker is om vanuit niets auto te leren rijden en te slagen voor je rijbewijs met 25 lessen dan vanuit niets een CNC machine te bouwen , programmeren en gebruiken.
Ik chargeer hier even gruwelijk maar om het duidelijk te maken: als dan jouw zoon/dochter tegen je zegt pa ik heb mijn rijbewijs maar wil een auto van Lego kopen wat zou jou reactie zijn. Of een doorgeroeste Lada uit 1964 ?
Zo wil je de commentaren hier zien, het zijn mensen die wekelijks hier ellende topics krijgen waardoor ze zo reageren.

De reactie zou eigenlijk moeten zijn: het ontwerp lijkt niet stabiel, de gebruikte materialen eigenlijk meer geschikt voor een 3D printer waarbij de Zas geen enkele weerstand ondervind dan een cnc frees waarbij toch wel de Zas soms wel honderden Newtons moet weerstaan om een bruikbaar resultaat te krijgen. Dat gezegd hebbende wat wil je er mee doen en wat verwacht je er van ? En ook belangrijk wat is je budget want misschien zijn er beter geschikte machines.

Er komt gewoon erg veel bij deze hobbie kijken en dan wil je eerst zoals Ballegooien ook zegt je eens goed inlezen, naar een opendag of hobbieclub gaan en dan nadat je wat kennis hebt opgedaan en wat machines gezien hebt,
een machine bouwen of aanschaffen.
Dan weet je waar je op wilt letten wat de beperkingen zijn en voorkom je grote teleurstellingen of wat heel vaak gebeurd is dat mensen het in een hoek gooien en er mee stoppen.

Het is een pracht hobbie het kost alleen veel tijd en ook veel oefening.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door mjeuring »

Probleem is dat beginners een cnc machine vergelijken met een 3d printer. Die laatste kost toch ook maar een paar honderd euro? Klopt, maakt ook exact dezelfde bewegingen. Echter de krachten die optreden bij een 3d printer ontstaan alleen door het verplaatsen van de sledes. Massa traagheid. Riempje, nema 17 motor, kleine driver, simpele geleiding wil dan allemaal wel.
Maar als je met een 10 mm frees door het aluminium gaat raggen praat je over heel andere zaken. Dan komen er verspaningskrachten kijken, niet dat die nu belachelijk groot zijn, maar voldoende om een 3d printerframe dusdanig te vervormen dat het een hoopje schroot geworden is.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door benkr »

jjonkman schreef: 08 jul 2020 08:44
benkr schreef: 07 jul 2020 23:33 Dit ziet er leuk uit, maar het is echt niet leuk, het is gewoon een gammel ding.
Maar koop het ding gewoon en ervaar zelf wat wij nu roepen, piepschuim en balsahout zou nog een beetje kunnen, maar verder..... over een paar weken zie ik hem wel ergens te koop staan voor weinig.

Ik heb hier al machines langs zien komen die echt geen drol kostten en die toch verbazend goed presteerden, maar daar hoort deze machine zeker niet bij.
Ik heb ook eerdere reacties gelezen op soortgelijke machines. Het lijkt er op dat dit forum zich meer richt op de professionals. Dit soort machines, met een lagere prijsklasse worden allemaal slecht beoordeeld en de grond in geschreven. (Wat begrijpelijk is in vergelijking met de professionele systemen, maar voor de hobbiest / starter demotiverend over komt.)

Alsje praat over systemen die verbazendwekkend goed preseteren in deze categorie, over welke systemen heb je het dan? Ik probeer door de bomen het bos te zien...

dank je
Een paar jaar geleden kwam ene hungryarie met een zelfgebouwd model van bijna helemaal hout wat verbazend goed werkte, zie hier:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=98
Er zijn ook nog 1 of 2 ontwerpen geweest met nastelbare vierkante of ronde buizen die het ook redelijk deden, en ook een paar met ladeblokgeleiders maar die kan ik zo snel niet terug vinden.

Ik kwam deze foto nog tegen van hex173, maar verder niets meer over deze machine.
http://www.uploadarchief.net/files/down ... 54%20c.jpg

Wellicht hebben andere lezers nog voorbeelden van echt goedkope en toch goed gebouwde machines, ze zijn er zeker wel, en ook hier op het forum gepresenteerd, maar terugvinden is dan weer een andere uitdaging.
grazybean
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2021 11:52

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door grazybean »

Het is een oude topic , Maar wilde hier toch op reageren.

Zelf heb ik deze cnc machine 3d geprint en gemaakt , Dat ie gammel is , Nou echt niet hij staat stevig op zijn onderstel en alles loopt soepel d.m.v lagers .
Tuurlijk begrijp ik dat ik hier geen 10mm frees ontwerpen mee kan frezen , Maar kleine projecten kan dat dus wel 9 Zelf aluminiuum ) , kijk maar een op you tube waar div filmpjes staan.
Vind het jammer dat mensen 3d print /cnc gelijk de grond inboren , Terwijl de onderdelen van 3d geprinte onderdelen zeer sterk zijn . ( menig familie heeft geprobeerd om onderdelen te buigen en te breken. Wat niet lukt . Omdat de infil van je 3D print je zelf kan instellen wat de dichtheid is , Hoe hoger hoe sterker.
En diegene die zo 3d/cnc maakt hebben een 3Dprinter al , En vinden dat leuk om een 3d/cnc machine te bouwen.
Stel dat deze printer niet aan mijn verwachtingen doet , kan ik altijd nog de onderdelen gebruiken voor evt een andere diy cnc .

gr dennis
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door Bjornski1976 »

Wat mij in de meeste gevallen opvalt, en dat was ook mijn valkuil, dat er vaak voor een grote eerste machine wordt gekozen en dan ook een met bewegend portaal. Dit in tegenstelling tot een bewegend bed en vaste portaal wat je stabieler en stijver kan bouwen met relatief minder middelen. Tevens in dat geval heb je maar 3 motoren, spindels en drivers nodig. Het geld wat je hier overhoud kan je in betere geleiding stoppen en trapezium spindels. Zo bouw je een leuk machientje waarmee als het allemaal lekker loopt de spindels kan upgraden naar kogelomloop (KO) spindels etc..

Wat ook niet vergeten moet worden is dat je kan tekenen in een 3d programma. Die ervaring kan je opdoen met het tekenen van je eigen eerste machientje.

Voor de gene die willen beginnen is dan ook de de tip hou het klein, goedkoop en simpel.

Ook ik adviseer meer en beter zoals iedereen omdat de meeste allemaal hetzelfde hebben ervaren en achteraf gezien het geld beter hadden kunnen besteden.

Maar goed de ervaring van het ontwerpen en bouwen is ook heel wat waard maar hiervoor moet je wel de middelen hebben.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaringen met RS-CNC32?

Bericht door Sven »

De meeste mensen die beginnen met cnc zonder een echt technische achtergrond, inclusief mezelf, hebben een gebrekkig begrip van stijfheid.

Iets wat "best wel stijf" voelt is dat in cnc context in het algemeen nooit.

Gebrek aan stijfheid is dodelijk, in je plezier, in snelheid en in eindresultaat.

Dat leer je alleen door slecht getekende machines te bouwen.
De mensen die langere tijd op dit form verblijven hebben of een technische opleiding, of hebben hun leergeld betaald, of hebben geluisterd naar adviezen.

En de mensen die adviezen geven op dit forum moeten die adviezen zo vaak opschrijven dat het moeilijk is om niet ietwat kortaf te worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie