Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Bericht door Goudgele »

Dag allemaal,

Ik ben bezig een cnc freesmachine te ontwerpen met een werkveld van 1300x1300mm. Hierbij wil ik gebruik maken van SFU2010 kogelomloop spindels (SFU1610 leek mij te dun voor zo'n lengte?) Verder gebruik ik 8080 profielen voor de gantry en wat aluminium platen van verschillende diktes om alles aan elkaar vast te maken. Ook wil ik een 1.5kW spindle gaan gebruiken. Nu is mijn vraag dus of iemand ervaring heeft met Nema 23 motoren voor een CNC van dit formaat. Denken jullie dat Nema 23 motoren met 4Nm holding torque voldoen? Of zal ik echt naar Nema 34 motoren moeten gaan? het hoeft niet de snelste machine te worden en er zal alleen hout mee bewerkt worden. Alle hulp wordt gewaardeerd!

Groeten,
Goudgele
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Bericht door benkr »

Ik zou, de 1,27 Nm JMC servodrives in overweging nemen.
En als het gaat om de afweging tussen Nema 23 en Nema 34 bedenk dan dat een Nema 34 motor een veel dikkere rotor heeft wat betekent dat die veel meer kracht vraagt (inertia) om in beweging te komen (dat geldt overigens ook voor je KO spindels in het vergelijk tussen 16 en 20 mm uitvoering), bovendien is een Nema 34 motor veel trager dan een Nema 23 motor, Nema 23 gaat heel ruim boven de 1000 rpm uit, soms zelfs boven de 2000 rpm terwijl Nema 34 het met 400 rpm wel gehad heeft (er zijn natuurlijk uitzonderingen)
Bedenk dat die JMC servomtoren een piekkoppel hebben van 3 x het nominale koppel en dat ze zo maar 3000 rpm doen.
Bovendien hebben die JMC dingen de driver in de motor gebouwd zitten, dat scheelt je best veel bekabeling en ruimte in je besturingskast.
Voor de KO spindels zou je ook nog kunnen kiezen uit aangedreven moeren, zoiets:

https://team-haase-shop.de/maschinenelemente.html

En daar dan een JMC servomotor op, toppie denk ik, en omdat de KO spindel niet hoeft te draaien kan het gewoon de dunne uitvoering zijn.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Bericht door ruudderooy »

misschien help dit ook nog een excel reken sheet die ik heb gemaakt.
de spindels specs zijn van hiwin kogelomloop spindels, maar verschilt per fabrikant niet heel veel.(wel altijd checken)

gr Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Bericht door Sven »

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t ... penmotoren

Dikke spillen vragen zeer veel koppel en kosten daarom acceleratie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Bericht door skillalot »

Ik had op mijn eerste machine bijna 10 jaar terug 1605 spindels en de 2.8nm nema34 motoren van stappenmotor.nl en haalde daar makkelijk 7500mm/min mee. Dan zit je toch aan de 1500rpm. Ik hoor enkelen hier vaak roepen dat je met nema34 maar weinig toeren haalt, ik weet niet of dat eigen ervaring is of van horen zeggen, maar mijn ervaring is in ieder geval anders...
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motorkeuze Nema 23 of Nema 34

Bericht door benkr »

skillalot schreef: 23 sep 2020 09:23 Ik had op mijn eerste machine bijna 10 jaar terug 1605 spindels en de 2.8nm nema34 motoren van stappenmotor.nl en haalde daar makkelijk 7500mm/min mee. Dan zit je toch aan de 1500rpm. Ik hoor enkelen hier vaak roepen dat je met nema34 maar weinig toeren haalt, ik weet niet of dat eigen ervaring is of van horen zeggen, maar mijn ervaring is in ieder geval anders...
Die wijsheid haal ik uit de datasheet (koppel - toeren kromme) en eigen ervaring.
Ja, 1500 rpm zal best wel kunnen, maar dan is het koppel (van een gewone stappenmotor) nog maar 10% of zo van het nominale koppel.
Dit geldt niet voor closed loop motoren, daar is het allemaal wat gunstiger.
Plaats reactie