DIY CNC Portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

DIY CNC Portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Beste Forum genoten,

Begin 2018 ben ik begonnen met het bouwen van een CNC protaal frees om te bekijken hoe het allemaal in zijn werk gaat en waar overal rekening mee gehouden moet worden. Dit project heb ik ondertussen afgesloten, dingen die ik geleerd heb heb ik genoteerd en onthouden en met deze basis ga ik beginnen aan een volgende stap. Het doel is om een CNC portaal frees te bouwen die gemakkelijk aluminium kan frezen en het liefst ook nog staal.

Om dit voor elkaar te krijgen is stabiliteit natuurlijk van groot belang. Daarom heb ik de keuze gemaakt om de machine voor zoveel mogelijk uit staal te maken. Montagebeugeltjes ect. zullen van aluminium gemaakt worden.
Motoren van Y & Z zullen rechtstreeks op de as gemonteerd worden, de X as zit gemonteerd met een belt overbrenging. Hiervoor is er een spanner gemaakt om te zorgen dat de belt goed opgespannen kan worden.
Componenten:
Geleidingen X en Z --> BLH20 (Fbt motion)
Geleidingen Y --> Oude CNC hermle freesbank die preventief vervangen zijn
Kogelomloop spindel X, Y, Z --> SFU2005 (Fbt motion)
Motoren --> JMC Nema 24 HSS57-36-30-31 (Aliexpress)
Spindel --> 1.5KW air cooled

CAD rander:
Afbeelding
Afbeelding

Als eerste ben ik begonnen met het bestellen van al het staal. Dit staal heb ik allemaal op overmaat besteld zodat ik het zelf kan nafrezen zodat ik zeker weet dat de maat goed is. Zaagmans kon maar een garantie geven op +/- 2mm.
Afbeelding

Geleidingen & spindels:
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen begonnen aan het klein spul, in het totaal zo'n 15 kleine blokjes / beugeltjes voor het bevestigen van diverse componenten. Deze zijn voornamelijk gemaakt uit aluminium en sommige uit staal. Na het frezen heb alles zwart gemaakt tegen roest en voor de looks.
Afbeelding

Vervolgens ben ik begonnen met het nawerken van de stalen kokers. Hierin moeten veel gaten geboord & getapt worden voor diverse bevestigingen.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens kijken of alles beetje klopt en daarna kan het gelast worden door de lasser. In dit geval heb ik mijn buur jongen gevraagd die beschikt over al de las equipment.
Afbeelding

Met het design van de freesbank heb ik vooraf zoveel mogelijk rekening gehouden met diverse toleranties en haalbaarheid met de productiemogelijkheden die ik heb. Zoals iedereen waarschijnlijk weet kun je nooit iets 100% haaks lassen want door de warmte inbreng trekt het altijd krom. In mijn geval is de haaksheid van de X bridge support redelijk cruciaal. Doordat ik hier overmaat aan gegeven heb heb ik 2mm ruimte om alles na te frezen en zeker te zijn dat het 100% haaks is.
Afbeelding
Afbeelding

Na het frezen heb ik het gefreesde deel afgeplakt en de onderdelen voorzien van een zwarte laklaag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ben ik begonnen met het monteren van de onderdelen die ik al gereed had voor de X brug:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas kan ik hem nu nog niet verder afmonteren aangezien mijn chineese vriend de verkeerde ballscrew bracket geleverd heeft. Hij stuurt een nieuwe op dus hier even op wachten
Afbeelding

Dit is de status van mijn project. Binnenkort laat ik de basis frame van de machine lassen. Hierna kan ik de rest van de componenten monteren die ik al gemaakt heb. Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken van hoe ik mijn kabelrubs het beste kan gaan indelen. Ik ben bang als ik de (Shielded) voedingskabel van de spindel naast mijn signaal kabels van de motoren ga leggen dat hierdoor veel EMC storingen kunnen ontstaan (Ondanks shielded cables). Heeft iemand hier ervaring mee en hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Daarnaast wil ik in eerste instantie de machine met GRBL of MACH3 aansturen om de mechanica werkend te krijgen en af te stellen. Daarna wil ik waarschijnlijk overstappen naar eding CNC. Ik wacht nog even met een eding controller te kopen omdat ze nog regelmatig nieuwe versies uitbrengen en ik echter wel de laatste nieuwe versie wil hebben.

Verder is het plan om de elektronica zoveel mogelijk weg te werken op een PCB om alles centraal te kunnen regelen. Hierover later meer wanneer dit van toepassing wordt.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Groetjes,
Job
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door K.J. »

Dat ziet er goed uit, serieuze aanpak. Ga het zeker volgen de bouw van de machine
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Oscar f1 »

Lekker bezig hoor !

Let even op met die lagerblokken van de chinees,
daar zitten meestal gewone lagers in geen Hoekcontactlagers ( al laten ze je dat wel geloven op de website.)

Ik heb de mijne open gezaagd om het zeker te weten:

21182

21183

beter deze er in zetten: item 32832904804 (op Aliexpress)

21164

Optie 7001 ( staat voor formaat 12 mm binnen 8mm dik en 28mm buitenmaat )
Optie B (staat voor Lager Hoek:40 °) ( dus niet de binnendiameter zoals in de omschrijving staat )
Optie DB ( staat voor de opstelling van de lagers tegenover elkaar ) ( dus niet de kleur zoals in de omschrijving staat........ )
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er goed en strak uit hoor! Wordt een mooie machine. Top!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door WillyH »

Knap werk hoor!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door serum »

Je hebt de haakse delen van de overgang x/y wel gefreesd, maar heb je de referentievlakken waarop de rails zitten ook nagelopen? hier lijkt lak onder te zitten? Als je er nog mee bezig bent en je kan het nog doen, geef ik je als advies om die referentievlakken waarop de rails liggen alsnog na te lopen.

@oscarF1 Die lagers hoef je niet open te slijpen om te zien dat ze niet goed zijn, je ziet het duidelijk vanaf de zijkant. Lijkt erop dat je mijn filmpke op youtube hebt gezien, je noemt precies hetzelfde item nummer/productdetauils op alie als waaraan ik refereer. Let op, hij gebruikt 20mm KO's, de 7001 is hierom te klein voor de standaard passingen op 20mm KO's.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

serum schreef: 02 okt 2020 08:44 Je hebt de haakse delen van de overgang x/y wel gefreesd, maar heb je de referentievlakken waarop de rails zitten ook nagelopen? hier lijkt lak onder te zitten? Als je er nog mee bezig bent en je kan het nog doen, geef ik je als advies om die referentievlakken waarop de rails liggen alsnog na te lopen.

@oscarF1 Die lagers hoef je niet open te slijpen om te zien dat ze niet goed zijn, je ziet het duidelijk vanaf de zijkant. Lijkt erop dat je mijn filmpke op youtube hebt gezien, je noemt precies hetzelfde item nummer/productdetauils op alie als waaraan ik refereer. Let op, hij gebruikt 20mm KO's, de 7001 is hierom te klein voor de standaard passingen op 20mm KO's.
Hi Serum,

Bedankt voor je reactie. Het idee was inderdaad om deze vlakken ook na te werken. Echter past dat niet in 1 opspanning op mijn freesbank en met doorschuiven ben ik bang dat ik het slechter maak dan het nu is. Echter heb ik het inderdaad ook niet afgeplakt en zit er lak onder. Ik hoop dat door de klemkracht van de bouten de afwijking van de lak verwaarloos baar wordt. Als dit later veel problemen gaat geven is het nog altijd mogelijk om deze na te werken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door serum »

Koop een haarlineaal, dat geeft je snel inzicht, tot 600mm zijn deze goed betaalbaar. (onder de 100e) Licht of een voelerband geven je snel inzicht. Ik weet niet wat voor lak je hebt gebruikt, 2k epoxy kan het allemaal wel aan in goed uitgeharde staat, maar reguliere lakken vervormen. Haarlinealen zijn erg confronterend is mijn ervaring. :mrgreen:

Ik begrijp je zorg over het doorschuiven. Iets recht/vlak maken valt nog niet mee. Ik heb het aluminium profiel uiteindelijk op mijn grote machine gevlakt, daar het meest geschikte stuk opgezocht (wat de X as bleek te zijn) en daarop de boel spanningsvrij opgespannen om te vlakken.

Anders zou je het kunnen laten uitvloeien in waterdunne epoxy, die kan je goed gebruiken om het te vlakken. geen verdere ervaring mee.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hi All,

In de tussentijd ben ik even stil geweest op dit forum maar op de achtergrond wel bezig geweest om verder te werken aan deze machine.
Afgelopen week heb ik het basis frame laten lassen en daarna ben ik begonnen met de montage van de vooraf gefreesde componenten.
Afbeelding

Na het frame waterpas stellen begonnen met het monteren van de geleidingen:
Afbeelding

Helaas klein design foutje in geslopen.
Afbeelding

Vervolgens de X brug gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding

De Ballscrews en de servos ook gemonteerd alles past op tot heden nog prima en heeft nog voldoende speling om te gaan richten:
Afbeelding

Ondertussen ook bezig geweest met het vlakken van de Z as brug heel gekloot geweest om hem vlak te krijgen. Materiaal wat ik gebruikt heb heeft eigenlijk te veel interne spanningen.
Afbeelding

Helaas ook net buiten het bereik van mijn freesbank ontworpen dus de plaat verschillende keren moeten draaien om het contour te frezen:
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik nog wat testen gedaan met een breakout en MACH3 om de assen aan te sturen. Alles draait mooi en soepel op naar de volgende stap!

Ik twijfel nog een beetje welke aansturing ik ga gebruiken MACH of EdingCNC wat zijn nou de voor en nadelen van welke? Daarnaast welke controller wordt geadviseerd voor MACH?

In de toekomst zou ik wellicht nog ooit een toolchanger willen toevoegen is dit bij beide besturingen mogelijk? Zijn er ook mogelijkheden om eventueel nog een eigen software Layer over de MACH of EdingCNC heen te maken?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Groet,
Job
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door FSSF »

Mooi project. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik twijfel nog een beetje welke aansturing ik ga gebruiken MACH of EdingCNC wat zijn nou de voor en nadelen van welke? Daarnaast welke controller wordt geadviseerd voor MACH?

In de toekomst zou ik wellicht nog ooit een toolchanger willen toevoegen is dit bij beide besturingen mogelijk? Zijn er ook mogelijkheden om eventueel nog een eigen software Layer over de MACH of EdingCNC heen te maken?
Diegenen die mij kennen, weten wat ik ga roepen.. voor diegenen die't nog niet weten.. Vergeet Mach..

Toolchanger kan altijd, zowel in EdingCNC als in Mach, wat ik van EdingCNC weet is dat de Code voor de Toolchanger in "Gewone G-Code" geschreven wordt, in Mach is dat meer een soort Scripttaal voorzover ik weet.

Wat de "Software layer" betreft.. hoe moet ik dat zien?.. een eigen GUI?.. de vraag is, Wil je dat?.. (in het geval van Mach kan ik me dat heel, heel goed voorstellen, in het geval van EdingCNC niet, of nauwelijks)

Bedenk wel dat je je daarmee een enorme bak werk op de hals haalt.. en dat kost tijd.. tijd die je denk ik, liever besteed aan het maken van allerhande onderdelen met je machine.. en.. als de machine automagisch draait.. wat maakt het dan uit hoe't scherm eruit ziet?..
Ok.. toegegeven, daarmee spreek ik mezelf tegen, echter.. ik doe niet alles met CAM.. verre van zelfs.. ik programmeer ook veel aan de machine, doe nog wel eens een "effe snel" klusje, waarbij ik gewoon de machine handmatig bedien, al dan niet met wat Macrootjes..

Maar.. als mijn machines eenmaal draaien.. dan ben ik wat anders aan het doen.. koffie drinken bijvoorbeeld.., als ik überhaupt nog in het pand aanwezig ben..

met Mach kun je zelf "Screensets" maken.. hoe dat in zijn werk gaat.. is mij onbekend.. bij EdingCNC kun je bepaalde dingen aan of uit zetten.
Als je in C kunt programmeren.. dan kun je ook zelf voor EdingCNC een compleet eigen GUI bouwen, er zit een voorbeeld in de installatie van EdingCNC.
Vroeger.. was er ook een mogelijkheid om dat in VB.NET te maken, zelf ook een paar GUI's gemaakt voor speciale machines, maar die API wordt vanuit EdingCNC niet meer ondersteund.. ik heb onlangs op het net wel iets gevonden dat 't wel weer zou moeten kunnen, maar ik heb me daar nog niet echt in verdiept..
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hi Heren,

Afgelopen weken bezig geweest met het verder assembleren van de machine:

Z-as plaat waarop alles gemonteerd wordt zwart gespoten.
Afbeelding

Gemonteerd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabelrubs aan de kleine kant:
Afbeelding

Kabels in de rubs:
Afbeelding

Rubs gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kast waar al de kabels samen zullen komen:
Afbeelding

Even kijken hoe alles in de kast gezet kan gaan worden:
Afbeelding

Links naast de frequentie regelaar heb ik ruimte genoeg om de controller te gaan plaatsen (waarschijnlijk edingcnc). Zouden er EMC problemen kunnen ontstaan doordat het te dicht bij de frequentieregelaar zit? Zo ja dan zet ik er een grondplane tussen om de verstoring op te vangen.

Verder ben ik nog opzoek naar een miniPC voor in de kast iemand een suggestie? Hierop zal alleen Eding gedraaid moeten worden.

Ik hoor graag jullie mening.

Groet,
Job
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Leeuwinga »

Deze heb ik al vele malen met succes gebruikt
Ouderwetse HP kwaliteit, supersnel en betrouwbaar, aanrader
https://www.hardware4sale.nl/computers/ ... hed-1.html
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: 27 feb 2021 20:41 Deze heb ik al vele malen met succes gebruikt
Ouderwetse HP kwaliteit, supersnel en betrouwbaar, aanrader
https://www.hardware4sale.nl/computers/ ... hed-1.html
Cees... we zijn't niet altijd met elkaar eens.. maar.. Dit model computer hangt ook aan 2 Machines in mijn werkplaats.. 't zijn inderdaad betrouwbare kabouters.. :lol:
Plaats reactie