DIY CNC Portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Leeuwinga »

dat maakt mijn dag weer goed :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Kjelt »

Of als het nieuw mag zijn en budget is er, kijk eens naar Intel NUCs.
I3 gen 10 is waarschijnlijk meer dan genoeg. Sterker, anderhalf keer meer performance dan de 3e generatie i5 in die HP.
Je moet hier zelf nog wel RAM en een SSD bij plaatsen dus deze prijzen zijn moederbord en processor en dacht ook de voeding.
Voorbeeld
https://tweakers.net/pricewatch/1508342 ... i3fnk.html
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Pouln »

2e hands NUCjes zijn ook volop voorhanden op marktplaats. Veelal prettig geprijsd en ze nemen lekker weinig ruimte in beslag.

Ik heb er vorige week 1 gescored met 8GB geheugen, i5 cpu en 128GB SSD aan boord inclusief W10 Pro licentie voor €80.
Oh en een ELO 1502 touchscreen voor €75
Later, Poul
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Kjelt »

Dat zijn de leuke aanbiedingen 8)
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: DIY CNC Portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hi all,

In de tussentijd ben ik druk bezig geweest met het verder afbouwen van mijn portaal frees. Hierbij de vorderingen:

De plaat waar de spindel op gemonteerd wordt gevlakt, geboord en draad getapt. De plaat zal later nog verstijft worden met twee ribben aan de zijkant. Hiervoor is de plaat voorzien van diverse M10 draadgaten.
Afbeelding

Gemonteerd:
Afbeelding

Tussenstuk om de aandrijving aan de brug te koppelen:
Afbeelding

Stroomkasten onder de machine geplaatst. Hierbij heb ik de voedingen en de frequentieregelaar in een aparte kast gezet om EMC storingen zoveel mogelijk te proberen voorkomen:
Afbeelding

Kabels weg gewerkt:
Afbeelding

In de tussentijd bezig geweest met hoe alles aan te sluiten. Ik ga gebruik maken van EdingCNC om dit aan te kunnen sluiten zijn er diverse breakout boards beschikbaar die naar mijn mening overpriced zijn + geen extra functionaliteit aanbieden. Hierdoor heb ik er voor gekozen om zelf een breakout te maken waarop ik direct relais of optocouplers kan plaatsen zodat dit niet meer extern hoeft te gebeuren. Hierdoor is het allemaal wat netter in de kast. Daarnaast heb ik nog een microcontroller toegevoegd waarmee ik de motoren om de beurt kan laten opstarten (om stroom pieken te voorkomen) + de spanning van de motoren af te gooien wanneer er een in een error vliegt. Dit signaal wordt terug gekoppeld naar de external error in van de edingCNC.
(Afbeelding is tijdens testen waarbij niet alle componenten er al opzitten):
Afbeelding

Paneel aansluiten voor de PCB:
Afbeelding

Past allemaal precies
Afbeelding

Test opstelling zodat ik alles nog goed kan nameten:
Afbeelding

1e frees resultaat:
Afbeelding

Machine is erg stijf, echter zitten er nog wat trillingen in de Z as. Door dit hoop ik in de toekomst op te gaan lossen door deze te verstijven.

Bij het aansturen van de servos heb ik enig tijd lopen kloten doordat de motoren in een error vlogen zodra ik de edingCNC controller reset. Hierdoor wordt het enable signaal hoog. Op een of andere manier pikken de servos dat niet. Ik las ergens op het internet dat hiervoor parameters gewijzigd moeten worden in de servo's. Iemand hier ervaring mee?

Komende tijd testen + afstellen. Daarna alle kabels netjes aansluiten en wegwerken.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Met vriendelijke groet,
Job
Plaats reactie