Mijn nieuwe freesje

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Mijn nieuwe freesje

Bericht door Maarten Visser »

Hallo, hier mijn nieuwe freesje. Gekocht in stukjes van duitste amateur. Opbouw is 10cm stalen buis. De spindel is een Proxxon BF40. gaat tot 6000 toeren. Later misschien een Suhner ofzo, maar deze is wel heerlijk stil! Via een relais geschakeld zodat ik M3/M5 kan gebruiken, heel handig.
21807
21808
21806

Om de nauwkeurigheid een beetje netjes te krijgen heb ik in mach 3 de assen getuned X 402.5 steps, Y405.d, Z 502. Ik begrijp niet waarom maar zo gaat ie het best. En dan de software (Madcam ) vertellen dat de freesjes 0.02 kleiner zijn dan ze werkelijk zijn, en een feed<100 bij frezen van metaal. Weet iemand nog andere trucs om de nauwkeurigheid op te schroeven?
Groeten en dank alvast, Maarten
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe freesje

Bericht door Ballegooijen »

heb ik in mach 3 de assen getuned X 402.5 steps, Y405.d, Z 502.
Dit snap ik niet. Als je steps veranderd dan wordt toch de afstand anders? Of was de afstand juist niet goed?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn nieuwe freesje

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 25 okt 2020 18:15
heb ik in mach 3 de assen getuned X 402.5 steps, Y405.d, Z 502.
Dit snap ik niet. Als je steps veranderd dan wordt toch de afstand anders? Of was de afstand juist niet goed?
Dat zijn heel waarschijnlijk het aantal steps voor 1mm verplaatsing.
Is wel vreemd, meestal zijn dit heel erg ronde waarden, en komt daar nog een klein beetje speling bij, wat wij vaak backlash noemen.
Maar als de TS vindt dat het zo goed gaat dan zal het wel goed zijn, anders komt hij daar vanzelf achter.
Plaats reactie