Aluminium plaat/staf voor frees brug
Moderators: audiomanics, Moderators
Aluminium plaat/staf voor frees brug
Hoi,
Ik heb het er al eens over gehad maar een tijdje laten gaan.
Nu ben ik weer aan het oriënteren en zoek dus het geschikte materiaal. Helaas voor mij is aluminium dus niet altijd hetzelfde spul maar zijn er nog meer samenstellingen dan de lokale supermarkt al keuze in brood heeft.
Ik zoek dus een stuk plaat of plat staf van 530x120x12 of 15mm
Daar in zal ik een aantal gaten en een uitsparing moeten gaan frezen voordat ik natuurlijk de frees ga demonteren.
uit de oude doos een paar plaatjes
Mijn ouwe heer heeft de boel een keer laten vast lopen (al zal die dat wellicht ontkennen als hij dat nog kon ) en is die plaat dus krom geraakt voordat het freesje of iets ander het opgaf.
Ik wil deze gaan vervangen om te kijken of de snelheid van de Y as omhoog kan, Nu kan ik maximaal 1400 mm/min terwijl de X en Z makkelijk 6000 mm/min halen. Nou ja de Z is zo kort dat die niet harder gaat maar vooruit.
Terug naar de vraag, Wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken, Ik las al tooling plate maar ook daar zijn weer verschillende smaken in.
op internet zie ik overigens ook geen prijzen hiervoor. Wel voor plat staf "Kwaliteit: aluminium EN AW-6060 T66" in die maat en dat is op zich wel te betalen maar is het ook bruikbaar voor mijn gevalletje?
Bvd voor het meedenken.
Ps, Ik zit eigenlijk ook nog te twijfelen om de SBR16 geleiderail van de Y as te vervangen door de lineaire rail die ik denk 2 jaar geleden van ben gekocht heb maar dan is het gelijk een hele mega verbouwing want of de rail moet ingekort worden en 5mm opgehoogd maar ben ik een stuk Y lengte kwijt want die wagentjes samen zijn 17cm of ik moet de brug op 1 wagentje zetten of ik moet de Y gelijk verlengen maar komt er weer een langere spindel, frame enz bij.
De lineaire rail is 5mm lager dan de SBR16 rail, Wat misschien dan wel kan is een 9mm (pocket voor de Y spindelmoer is 4mm) plaatje op het wagentje ipv 5mm onder de hele rail.
Ik heb het er al eens over gehad maar een tijdje laten gaan.
Nu ben ik weer aan het oriënteren en zoek dus het geschikte materiaal. Helaas voor mij is aluminium dus niet altijd hetzelfde spul maar zijn er nog meer samenstellingen dan de lokale supermarkt al keuze in brood heeft.
Ik zoek dus een stuk plaat of plat staf van 530x120x12 of 15mm
Daar in zal ik een aantal gaten en een uitsparing moeten gaan frezen voordat ik natuurlijk de frees ga demonteren.
uit de oude doos een paar plaatjes
Mijn ouwe heer heeft de boel een keer laten vast lopen (al zal die dat wellicht ontkennen als hij dat nog kon ) en is die plaat dus krom geraakt voordat het freesje of iets ander het opgaf.
Ik wil deze gaan vervangen om te kijken of de snelheid van de Y as omhoog kan, Nu kan ik maximaal 1400 mm/min terwijl de X en Z makkelijk 6000 mm/min halen. Nou ja de Z is zo kort dat die niet harder gaat maar vooruit.
Terug naar de vraag, Wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken, Ik las al tooling plate maar ook daar zijn weer verschillende smaken in.
op internet zie ik overigens ook geen prijzen hiervoor. Wel voor plat staf "Kwaliteit: aluminium EN AW-6060 T66" in die maat en dat is op zich wel te betalen maar is het ook bruikbaar voor mijn gevalletje?
Bvd voor het meedenken.
Ps, Ik zit eigenlijk ook nog te twijfelen om de SBR16 geleiderail van de Y as te vervangen door de lineaire rail die ik denk 2 jaar geleden van ben gekocht heb maar dan is het gelijk een hele mega verbouwing want of de rail moet ingekort worden en 5mm opgehoogd maar ben ik een stuk Y lengte kwijt want die wagentjes samen zijn 17cm of ik moet de brug op 1 wagentje zetten of ik moet de Y gelijk verlengen maar komt er weer een langere spindel, frame enz bij.
De lineaire rail is 5mm lager dan de SBR16 rail, Wat misschien dan wel kan is een 9mm (pocket voor de Y spindelmoer is 4mm) plaatje op het wagentje ipv 5mm onder de hele rail.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Ik zie net ook dat er langere wagentjes zijn voor zulke rail. Dan zou ik ipv de SBG25SL de SBG25SLL moeten hebben. Dan is het draagvlak geen 48*59.5 maar 48*86 en dan zou hij met zijn totale lengte inclusief smeernippel 118mm zijn en dus onder de plaat van 120mm blijven als hij iets uit het midden zou komen. mits ik de juiste voor ogen heb natuurlijk.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Kon wel een en ander vinden maar niet welke legering ik het beste kan gebruiken.
6060, 6082, 5083 enz. En dan natuurlijk waar koop je het voordelig.
Had een aanbod van een of andere 7000 serie voor 300€ dat is te gek vind ik.
6060, 6082, 5083 enz. En dan natuurlijk waar koop je het voordelig.
Had een aanbod van een of andere 7000 serie voor 300€ dat is te gek vind ik.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Bedenk je wel dat platstaf, ondanks de naam, allesbehalve plat is.
Ik heb wel eens platstaf 200x20 gekocht en daar moest van beide kanten 1 mm afgefreesd worden om het vlak te krijgen.
Hou je nog maar 18mm over.
Ik heb wel eens platstaf 200x20 gekocht en daar moest van beide kanten 1 mm afgefreesd worden om het vlak te krijgen.
Hou je nog maar 18mm over.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Oké, wel iets om rekening mee te houden inderdaad.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
De support van mijn draaibank heb ik gefreesd van
aluminium legering 7021, "G.Al C330 gefreesd. d= 30mm"
https://cmd-aluminium.nl/producten/gego ... late-c330/
Plaat werd aan de oppervlakten gefreesd geleverd, en vond het op mijn eigen machines ook wel fijn frezen en het zou hogere mechanische eigenschappen moeten hebben. (ook hardbaar maar dat heb ik niet gedaan)
Kostte ongeveer €10,- ex btw / kg.
in de afmetingen die jij noemt zou dat dan ongeveer 30 euro excl. kosten en zijn de transportkosten waarschijnlijk ook ongeveer net zo duur als het aluminium zelf.
edit:
foto gevonden, oppervlakte van de plaat is dus van de leverancier, niet zelf gefreesd, de t-gleuven en andere features wel zelf gefreesd.
aluminium legering 7021, "G.Al C330 gefreesd. d= 30mm"
https://cmd-aluminium.nl/producten/gego ... late-c330/
Plaat werd aan de oppervlakten gefreesd geleverd, en vond het op mijn eigen machines ook wel fijn frezen en het zou hogere mechanische eigenschappen moeten hebben. (ook hardbaar maar dat heb ik niet gedaan)
Kostte ongeveer €10,- ex btw / kg.
in de afmetingen die jij noemt zou dat dan ongeveer 30 euro excl. kosten en zijn de transportkosten waarschijnlijk ook ongeveer net zo duur als het aluminium zelf.
edit:
foto gevonden, oppervlakte van de plaat is dus van de leverancier, niet zelf gefreesd, de t-gleuven en andere features wel zelf gefreesd.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Ben vast de tekening aan het aanpassen en zit nu te twijfelen.
Zal ik de ronde SBR 16 rail vervangen door de rail die ik ooit van Ben gekocht heb of gewoon zo laten.
Probleem is dat de wagentjes van Ben per 2 veel langer zijn waardoor ik Y as bereik moet inleveren en op mijn 60*40 is het bereik al maximaal 585mm * 380mm
Andere optie is om slechts 1 wagentje te gaan gebruiken waardoor het bereik zelfs nog ietsje gorter zou kunnen worden, Eventueel aan de voorkant waardoor ik iets op de kopse kant zou kunnen frezen.
2 wagentjes is altijd beter natuurlijk maar de plaat waar ze onder komen is 120mm breed en zal ik dus met smeernippels ca 8cm inleveren, Langere wagentjes SBG25SLL zijn er wel maar voor nu eigenlijk wat te duur.
Draag oppervlakte van de huidige wagentjes is 44*44mm p/s en de SBG25 is 59.5*48mm p/s maar die hebben wel meer rail oppervlakte omdat het dragende deel hoger staat dan het huis.
Plaatjes staan hierboven ook al maar ter verduidelijking nog maar een keer.
Nu (Rechtopstaande plaat is de zijkant van de X as)
Wagentjes en rail van Ben
Zal ik de ronde SBR 16 rail vervangen door de rail die ik ooit van Ben gekocht heb of gewoon zo laten.
Probleem is dat de wagentjes van Ben per 2 veel langer zijn waardoor ik Y as bereik moet inleveren en op mijn 60*40 is het bereik al maximaal 585mm * 380mm
Andere optie is om slechts 1 wagentje te gaan gebruiken waardoor het bereik zelfs nog ietsje gorter zou kunnen worden, Eventueel aan de voorkant waardoor ik iets op de kopse kant zou kunnen frezen.
2 wagentjes is altijd beter natuurlijk maar de plaat waar ze onder komen is 120mm breed en zal ik dus met smeernippels ca 8cm inleveren, Langere wagentjes SBG25SLL zijn er wel maar voor nu eigenlijk wat te duur.
Draag oppervlakte van de huidige wagentjes is 44*44mm p/s en de SBG25 is 59.5*48mm p/s maar die hebben wel meer rail oppervlakte omdat het dragende deel hoger staat dan het huis.
Plaatjes staan hierboven ook al maar ter verduidelijking nog maar een keer.
Nu (Rechtopstaande plaat is de zijkant van de X as)
Wagentjes en rail van Ben
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Spec sheet zegt dat 1 wagentje 210 kilo kan hebben, hij staat dan wel links en rechts op een wagentje maar vraag is dus nog steeds of iemand hier een idee over heeft of 1 wagentje op de vlakke rail per kant beter is dan 2 stuks die 59 kilo kunnen hebben op de ronde 16mm rail.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Je kunt nog 20 a 25 mm winnen door van de wagentjes aan de kant waar ze tegen elkaar komen de schrapers er af te halen. Als ze tegen elkaar komen is er daar toch niets te schrapen dus dat kan geen kwaad.
Maar ook 1 wagentje is denk ik veel stabieler dan die ronde geleidingen met hun lagerblokken.
Maar ook 1 wagentje is denk ik veel stabieler dan die ronde geleidingen met hun lagerblokken.
Re: Aluminium plaat/staf voor frees brug
Bedankt Ben, ga ik morgen eens bekijken en meten.
Als 2 dan nog te veel ruimte kost ga ik denk ik 1 proberen.
Als 2 dan nog te veel ruimte kost ga ik denk ik 1 proberen.