Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door skillalot »

Ik denk ook dat 600x600 nog aardig klein is voor een cnc machine besturing. Deze die ik gedaan heb voor een klant was 800x800 voor een plasma besturing. De PC zit hier ook bij in, maar dit is een kleine intel nuc pc (zwarte kastje in het midden).
Afbeelding

Laatst een ombouw voor een freesmachine gedaan, en die kast was 800x600, met nog een extra kast voor de frequentieregelaar apart. Dit pastte allemaal maar net.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ja, die gootjes en wat ruimte om je componenten heen vreet ruimte, maar maakt het wel strak en mooi om te zien.
Als je dan in zo'n heel klein kastje bezig gaat dan moet je echt goed nadenken waar je nog wat extra ruimte over moet houden voor wat draadjes, anders ben je bijna klaar en kom je er b.v. achter dat het deksel niet meer dicht gaat.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Tonybryden »

skillalot schreef: 11 feb 2021 10:13 Ik denk ook dat 600x600 nog aardig klein is voor een cnc machine besturing. Deze die ik gedaan heb voor een klant was 800x800 voor een plasma besturing. De PC zit hier ook bij in, maar dit is een kleine intel nuc pc (zwarte kastje in het midden).
Afbeelding

Laatst een ombouw voor een freesmachine gedaan, en die kast was 800x600, met nog een extra kast voor de frequentieregelaar apart. Dit pastte allemaal maar net.
Dat is netjes gemaakt , ja zo zie je maar dat wat ruimte altijd welkom is in een kast.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Kjelt schreef: 11 feb 2021 09:29 Van de voorbeelden die Ben hierboven postte zou ik de eerste als voorbeeld nemen.
Dan heb je de ruimte om er bij te kunnen maar ook om het overzichtelijk te houden.
Maak ook een schema, of van te voren dan kun je tijdens het monteren de connecties die je al gemaakt hebt markeren of tijdens het monteren.
Gebruik ook als het enigzins kan meerdere kleuren montagedraad vooral de netspanning, voeding spanningen en de stuurdraden wil je duidelijk kunnen onderscheiden. Indien mogelijk houdt de netspanningsdraden gescheiden van de andere draden (dus niet samen in een kabelgoot).
ja, ik zal eerst een schema maken, wel verstandig.
Net ff wat DIN-rail terminals scoren bij Alie. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

skillalot schreef: 11 feb 2021 10:13 Ik denk ook dat 600x600 nog aardig klein is voor een cnc machine besturing. Deze die ik gedaan heb voor een klant was 800x800 voor een plasma besturing. De PC zit hier ook bij in, maar dit is een kleine intel nuc pc (zwarte kastje in het midden).
Afbeelding

Laatst een ombouw voor een freesmachine gedaan, en die kast was 800x600, met nog een extra kast voor de frequentieregelaar apart. Dit pastte allemaal maar net.
echt mooi! Professioneel.
Ik moet nog veel leren op dat vlak, was voor de testopstelling bezig met kroonsteentjes. :shock: :lol:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 11 feb 2021 10:21 Ja, die gootjes en wat ruimte om je componenten heen vreet ruimte, maar maakt het wel strak en mooi om te zien.
Als je dan in zo'n heel klein kastje bezig gaat dan moet je echt goed nadenken waar je nog wat extra ruimte over moet houden voor wat draadjes, anders ben je bijna klaar en kom je er b.v. achter dat het deksel niet meer dicht gaat.
ik zal eerst ff aan de studie. :P
Net al ff bekeken wat die terminals op de DIN-rails zijn, nog nooit mee gewerkt. Maar ff shoppen bij Aie. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Tonybryden schreef: 11 feb 2021 11:27
skillalot schreef: 11 feb 2021 10:13 Ik denk ook dat 600x600 nog aardig klein is voor een cnc machine besturing. Deze die ik gedaan heb voor een klant was 800x800 voor een plasma besturing. De PC zit hier ook bij in, maar dit is een kleine intel nuc pc (zwarte kastje in het midden).
Afbeelding

Laatst een ombouw voor een freesmachine gedaan, en die kast was 800x600, met nog een extra kast voor de frequentieregelaar apart. Dit pastte allemaal maar net.
Dat is netjes gemaakt , ja zo zie je maar dat wat ruimte altijd welkom is in een kast.
ja, echt netjes. Jammer dat ik zo'n grote PC gekocht heb eigenlijk.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Kom er net achter dat de koppeling voor de Z-as motor te kort is voor de vaste steun.

22625

Dan maar twee koppelingen met een tussen asje. :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

't mooie van die grote duitse systeem kasten.. is dat je er altijd een sleutel bij krijgt, met een "Bierbahco" eraan.. 🤣🤣

Volgens mijn neef is dat Typisch iets voor Duitse fabrikanten..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eerste project.

Bericht door DaBit »

Papaatje schreef: 11 feb 2021 08:47 Oei, ik heb al een DELL PC, flinke kast, maar klein moederboardje. Als ik nu een ventilator, of twee, in de schakelkast bouw, zou dit niet genoeg zijn. Die heb ik al besteld bij Alie. ;-)
Ik zou me er inderdaad niet al te gek druk over maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 11 feb 2021 11:40 Kom er net achter dat de koppeling voor de Z-as motor te kort is voor de vaste steun.

22625

Dan maar twee koppelingen met een tussen asje. :roll:
Gooi die koppelingen meteen in de schrootbak, dat zijn geen koppelingen maar veren.

Grote kans dat als je een koppeling pakt met zo'n stukje kunststof in het midden, je net iets meer lengte krijgt en het wel past. Geeft de asmaten eens door, dan kan ik kijken wat ik heb liggen en hoe dat gaat passen. Ik bedoel deze:

https://www.aliexpress.com/item/3257695 ... web201603_

Je kan ook nog zoiets gebruiken om de as te verlengen:

https://www.aliexpress.com/item/4000002 ... web201603_
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

die koppelingen met kunststof heb ik ook, zijn ook te kort.

22626

Ik denk dat die laatste die je me tipt wel past. De afstand die te overbruggen is zit tussen de 25 en 45 mm.

22627
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

die "veren-koppelingen" raad je af? Helemaal niet gebruiken? :shock:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

deze zijn 40 mm lang, kunnen perfekt.
De diameters zijn 10 en 8 mm, ik zal gelijk een paar bestellen. Heb een bakje vol met veren hier. :shock: ;-)
Plaats reactie