Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 03 jul 2021 10:26 Ik weet niet meer wat de oplossing was, maar ik weet nog wel dat ik hier ook een tijdje mee aan het stoeien ben geweest.
Voor mij is het een bekend verschijnsel.
ff puzzelen dus. :shock: ;-)

ik zit ook niet meer zo diep in windows, maar ga gewoon verder. Zodra ik de oplossing heb deel ik het wel ff hier. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

weet je nog dat we in het begin zo aan het stoeien zijn geweest met mijn inverter?
ik vond een filmpje met deze inverter, dan wel een 360v uitvoering, over de instellingen. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Vandaag eerste keer gefreesd via cam-file van fusion360, wat is dat super!

Kostte me ff wat moeite om dit een beetje onder de knie te krijgen na veel youtube-hulp.

Dertig jaar geleden wat gestoeid met sinus, cosinus en tangens om een programma te maken op de Heidenhain, dit is ZO veel makkelijker. :P

Proefje was een kikkertje te frezen. Als mijn leraar instrument-draaien/frezen dit ziet verslikt hij zich. :lol: Tsja, voor een eerste proef kan het voor mij wel.
Volgende keer maar zonder taps frezen, je ziet dit gelijk aan de bewerkte wand.. Eerst gleuf frezen, daar mee vast zetten en de omtrek daarna frezen. Dan kan ik gelijk een stuk of vier frezen.
Komt natuurlijk ook een schroefdraadje in.
Ook nog een beetje spelen met voeding en dieptes. En uitzoeken hoe het voor en nafrezen precies ingesteld moet worden, blijft leuk. ;-)
Een straaltje lucht met een beetje smeermiddel kan ook geen kwaad. :roll:
Geniet: ;-) :lol:
23676
23678
23677
23679
23675
Kjelt
Donateur
Berichten: 6327
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste project.

Bericht door Kjelt »

Wat je ook vaak op YT ziet is dat ze een machineklem gebruiken.
Dan +/- 0,1mm overlaten aan de onderkant.
Werkstuk omdraaien en 0,1mm er af vlakfrezen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tip van Flip.. maak een gaatje met schroefdraad achterin.. dan kun je daar een bout of draadeindje in draaien om ze op hoogte te stellen.. dan zit je niet met die "trapjes" te klooien
Heb ik zelf ook.. afgekeken van de kikkertjes van System 3R dat we in de Gereedschapmakerij op de draadvonkmachine gebruikten.
toendertijd al een setje voor mezelf gemaakt voor op de "Bridgeport van de zaak" waar ik steeds vaker kleine onderdeeltjes te maken kreeg.. omdat mijn collega's daar geen raad mee wisten.. (ik kreeg alle kleine onderdelen toegeschoven).. goh.. wat vond ik dat erg.. NOT!.. :lol:

later voor mijn eigen freesbank nog een extra setje gemaakt.. en die doet nu al weer 14 jaar trouwe dienst , ook op de draadvonkmachine..
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Eerste project.

Bericht door Portje »

Ik heb vanavond eens de tijd en moeite genomen dit hele topic op mijn gemak door te lezen.
Toch wel super hoor, zelf zo'n machine bouwen.
Het is wel leuk het zo te volgen.
Je bent lekker enthousiast bezig, toppie
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Kjelt schreef: 08 aug 2021 23:45 Wat je ook vaak op YT ziet is dat ze een machineklem gebruiken.
Dan +/- 0,1mm overlaten aan de onderkant.
Werkstuk omdraaien en 0,1mm er af vlakfrezen.
ja, dat is ook een goed idee. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 08 aug 2021 23:59 Tip van Flip.. maak een gaatje met schroefdraad achterin..
ja Arie, dat zat ook in het ontwerp, maar ik kon geen gereedschapswissel maken in fusion en was gewoon TE benieuwd om te zien hoe dat frezen ging. Dat gaatje boor ik zo wel ff onder de kolomboor en tap het dan. Maar bedankt voor de tip. ;-)
Ik wil nu eerst ook drie uit een strip frezen, kan ik gelijk in dezelfde opspanning de gaatjes centeren.

Trouwens, leuk te lezen hoe jij vroeger net zo'n vakidioot was als ik toen. ;-) De producten die anderen vaak niet gemaakt kregen moest ik dan maken. Ik zat bij dat bedrijf in opleiding als instrument draaier/frezer, later als CNC frezer.
Dit klinkt eigenwijs, maar is niet zo bedoeld hoor, gewoon vaak ervaren. :roll:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Portje schreef: 09 aug 2021 01:04 Ik heb vanavond eens de tijd en moeite genomen dit hele topic op mijn gemak door te lezen.
Toch wel super hoor, zelf zo'n machine bouwen.
Het is wel leuk het zo te volgen.
Je bent lekker enthousiast bezig, toppie
dankje Portje, waardeer ik echt. :P

Vroeger ben ik instrumentmaker geweest, heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden. Door omstandigheden daaruit geraakt maar heb het toch altijd verschrikkelijk gemist. :roll: Daardoor kon ik ook niet meer voor een werkgever werken.
Mede door dit enthousiaste forum toch maar weer geprobeerd om weer iets met mijn hoofd en handen te realiseren.
Vorig jaar de stap gezet en er nog geen seconde spijt van gehad. Het is bijna therapie voor me. Gaat niet snel of gestructureerd, maar de stappen die ik nog steeds zet zijn zo belangrijk voor me.
Maar dit forum is echt een uitstapje voor me, ben echt blij met gelijkgestemden. :P ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 09 aug 2021 16:06 Trouwens, leuk te lezen hoe jij vroeger net zo'n vakidioot was als ik toen. De producten die anderen vaak niet gemaakt kregen moest ik dan maken. Ik zat bij dat bedrijf in opleiding als instrument draaier/frezer, later als CNC frezer.
Dit klinkt eigenwijs, maar is niet zo bedoeld hoor, gewoon vaak ervaren.
Vroeger?.. Alsof er ook maar iets veranderd is de afgelopen jaren.. nee.. of ja.. 't is alleen maar erger geworden.. programmeerde ik vroeger vooral aan de machine, tegenwoordig schrijf ik er Programmeersoftware voor..

Tegenwoordig maak ik onderdelen die nog veel kleiner zijn dan wat ik toen deed.. ø1.1mm, met een gaatje ø0.25 erdoor?.. Doen we.. onderdelen voor horloges?.. jahoor..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 09 aug 2021 16:39
Tegenwoordig maak ik onderdelen die nog veel kleiner zijn dan wat ik toen deed.. ø1.1mm, met een gaatje ø0.25 erdoor?.. Doen we.. onderdelen voor horloges?.. jahoor..
ik volg je op facebook, echt met jaloerse blik. :P
Respect voor jouw werk Arie. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 09 aug 2021 17:14 ik volg je op facebook, echt met jaloerse blik.
Respect voor jouw werk Arie.
Oooh.. ben JIJ dat.. 😜

'k ben er in 1997 "ingerold" kreeg in 1996 een baan als gereedschapmaker, terwijl ik naar de functie "machinebouwer" had gesolliciteerd.. dat was wel even "aanpoten" in mijn proeftijd..maar ik heb ze kunnen overtuigen..

Door de jaren heen werden de onderdelen bij dat bedrijf kleiner en kleiner, dan rol je er zo zoetjes aan in.. en met het machinepark wat we daar hadden.. was er geen "nee" te koop.. CNC Draai en Freesbanken, Slijpmachines, Draadvonkmachines.. nou.. dan kom je een heel eind.. en nu?.. heb ik alleen nog geen slijpmachine.. wel draai-en freesbanken, en een draadvonkmachine.. en een zinkvonkertje.. maar die doet het nog niet.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Eerste project.

Bericht door WillyH »

Mooi eerste project! Maar ik denk dan ook jammer van het ruime overschot aan materiaal dat dat rest. Vanuit mijn ervaring heb je net morgen een stukje alu nodig en blijkt wat je nog hebt precies die lengte te kort zal zijn :|
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 09 aug 2021 18:33 Mooi eerste project! Maar ik denk dan ook jammer van het ruime overschot aan materiaal dat dat rest. Vanuit mijn ervaring heb je net morgen een stukje alu nodig en blijkt wat je nog hebt precies die lengte te kort zal zijn :|
dat blijf je houden.. of.. dat je iets weggooit waarvan je denkt "Daar haal ik toch geen onderdeel meer uit.. nou.. dat soort snippertjes.. ik bewaar ze.. 't is al meer dan ééns voorgekomen dat ik juist uit zo'n snippertje materiaal nog een onderdeel kan halen.. maar ja.. Ik draai ook rustig een RVS "tube" voor een horlogekast uit een M4 x 6 Boutje.. :lol: , en dan nog hou ik ruim genoeg materiaal over om het boutje alsnog ergens in te draaien..
Plaats reactie