Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Portje schreef: 26 aug 2021 10:14 aah, als je zo door gaat heb je straks een aluminium freesmachine verstevigd met betonplex
ja, met de betonplex voor de massa en als opvangbak voor de spanen. :lol: ;-)
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

gisteren super blij! :P

Had een paar maanden geleden aan mijn zwager gevraagd, hij is magazijnchef in een groot bedrijf in het midden van het land, of ik via hem een M5-tap kon bestellen. Die van mij was al aardig stomp, mag ook wel na 30 jaar.

Kwam ik daar gisteren op de koffie, gaf hij mij een bosje doosjes in mijn hand. :shock:
Kadootje, zei hij.

Allemaal Dormer machinetappen! :lol: M4 tot en met M8. :roll:

23755
23756
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Kijk! dat zijn leuke dingen. Iemand die je behoeftes begrijpt :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 04 sep 2021 08:20 Kijk! dat zijn leuke dingen. Iemand die je behoeftes begrijpt :mrgreen:
ik denk dat ik maar een tattoo van hem op mijn rug laat zetten!. :lol: ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Papaatje schreef: 04 sep 2021 08:54
serum schreef: 04 sep 2021 08:20 Kijk! dat zijn leuke dingen. Iemand die je behoeftes begrijpt :mrgreen:
ik denk dat ik maar een tattoo van hem op mijn rug laat zetten!. :lol: ;-)
Ja, het komt snel ondankbaar over. Denk groot! Bij dankzegging doe je niet gauw te enthousiast.
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Eerste project.

Bericht door PieterH1954 »

Hallo allemaal,

Ik wil ook aan mijn eerste project beginnen. Eigenlijk al een paar jaar geleden vanuit het boek Build your own CNC.
Door allerlei persoonlijke omstandigheden is het daar nooit van gekomen.

Onlangs liep ik op YT tegen dezelfde serie op van Life Latitudes waar Papaatje dit draadje mee begon. Ik was weer gelijk enthousiast zeker door zijn bewering dat het hele project onder de € 500 zou kunnen blijven.

Vanmiddag dacht ik toch maar om weer eens op dit forum te kijken en te zoeken of er iets van dat project bekend was. Maar wat ben ik geschrokken over het gedoe met de instellingen van de frequentieregelaar, het duurste deel van de opstelling.

Ik mag hopen dat dat niet altijd zo gaat bij dit soort regelaars. Wat is, volgens jullie, een beproefde en geschikte spindel met regelaar van 1,5 kW, luchtgekoeld, liefst met 8 mm spantang voor onder de € 250?

Ik weet dat jullie me weer gelijk van de betonplex af willen hebben en richt alu willen duwen, maar ik ben een houtman en geen metaalman. Met dit project wil ik kennis en ervaring opdoen om dan straks misschien wat beters en groters te bouwen. Daarnaast is mijn vocabulaire op cnc-gebied nog ver onder de maat en moet ik nog veel leren.

Ook zou het makkelijk en wellicht ook wenselijk zijn als er iemand op de achtergrond en liefst in de buurt van Enkhuizen meekijkt en waar nodig meehelpt.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Ik heb zelf gewoon via Aliexpress een setje met een 1,5kw spindle en een frequentieregelaar gekocht. Daarbij heb ik de verkoper laten garanderen dat de instellingen al goed zouden staan bij ontvangst. Dat was ook het geval, dus plug en play.

Een machine maken van betonplex is niks mis mee hoor. Het hangt gewoon af van de eisen die je aan je machine gaat stellen of dit voldoende stevig is. Voor het hobbymatig bewerken van hout zie ik daar weinig problemen mee.

Daarnaast lijkt het me verstandig als je een nieuwe topic aanmaakt voor je eigen project!
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

PieterH1954 schreef: 18 sep 2021 19:29 Hallo allemaal,

Ik wil ook aan mijn eerste project beginnen. Eigenlijk al een paar jaar geleden vanuit het boek Build your own CNC.
Door allerlei persoonlijke omstandigheden is het daar nooit van gekomen.

Onlangs liep ik op YT tegen dezelfde serie op van Life Latitudes waar Papaatje dit draadje mee begon. Ik was weer gelijk enthousiast zeker door zijn bewering dat het hele project onder de € 500 zou kunnen blijven.

Vanmiddag dacht ik toch maar om weer eens op dit forum te kijken en te zoeken of er iets van dat project bekend was. Maar wat ben ik geschrokken over het gedoe met de instellingen van de frequentieregelaar, het duurste deel van de opstelling.

Ik mag hopen dat dat niet altijd zo gaat bij dit soort regelaars. Wat is, volgens jullie, een beproefde en geschikte spindel met regelaar van 1,5 kW, luchtgekoeld, liefst met 8 mm spantang voor onder de € 250?

Ik weet dat jullie me weer gelijk van de betonplex af willen hebben en richt alu willen duwen, maar ik ben een houtman en geen metaalman. Met dit project wil ik kennis en ervaring opdoen om dan straks misschien wat beters en groters te bouwen. Daarnaast is mijn vocabulaire op cnc-gebied nog ver onder de maat en moet ik nog veel leren.

Ook zou het makkelijk en wellicht ook wenselijk zijn als er iemand op de achtergrond en liefst in de buurt van Enkhuizen meekijkt en waar nodig meehelpt.
halo Pieter,

ik ben dus ook begonnen met mijn project via de filmpjes van Life Latitudes. Echter onder de €500 zal je niet lukken als je eenmaal begint met ontwerpen en bestellen. ;-)
Ik had in mijn hoofd iets van 1200 kwijt te zijn, volgens mij ga ik nu al naar de 3000. Maar dat is ook door aanschaf van gereedschappen, freesjes ,machineklem enz enz.

Dat gedoe met het instellen van mijn inverter was omdat dit type toen heel nieuw was, weinig informatie op het internet. Nu vind je er heel veel over, ook op youtube. Ik kan je zo een lijst sturen met de instellingen. En de hulp van de mensen hier is echt hartverwarmend, dat stimuleert je echt. Ben heeft me super geholpen, ook door de testlampen opstelling te sturen. Ik heb hem ook beloofd deze door te sturen als iemand van het forum deze nodig zou hebben. Zonder hulp van Ben was mijn spindel in rook opgegaan. :roll:
Roger Webb heeft precies dezelfde VFD en spindel als ik, hij laat precies zien hoe de instelling moet:
https://www.youtube.com/watch?v=ONRRlXE8qjw

Mijn begin was ook met betonplex. Echter het percentage aluminium in de constructie wordt hoger dan het hout.
Ach, het is ook een hobby. Ik vind het gewoon leuk om elke keer te bedenken hoe ik het kan verstevigen, verbeteren met aluminium strip. Deze strip koop ik goedkoop bij een bedrijf hier in Drachten. Super kwaliteit.
Zelfs aluminium freest hij boven mijn verwachting. :P

Maar ik blijf zeggen, zonder dit forum was ik nooit zo ver gekomen, veel kennis en enthousiasme hier. Iedereen is bereid mee te denken, of kritiek te spuien, maar daar leer je ook van. ;-)

De VFD en spindel heb ik bij AlieExpress besteld, bij G-Penny. In mijn ogen super kwaliteit. Totaal geen slingering in de opname conus.
Het is ff een uitgave, maar wel de belangrijkste.

Veel CNC plezier alvast gewenst.

Groeten Eric
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste project.

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 19 sep 2021 07:58 De VFD en spindel heb ik bij AlieExpress besteld, bij G-Penny. In mijn ogen super kwaliteit. Totaal geen slingering in de opname conus.
Het is ff een uitgave, maar wel de belangrijkste.
Welk model is het geworden?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 19 sep 2021 14:03 Welk model is het geworden?
deze, daar frees ik al maanden mee. ;-) Met ceramische lagers.

https://nl.aliexpress.com/item/40013141 ... 1793%22%7D
PieterH1954
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2015 10:15

Re: Eerste project.

Bericht door PieterH1954 »

En dan nog € 96 verzendkosten vanuit Duitsland? Een beetje overkill lijkt me.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Ik heb zelf deze in gebruik:
https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... 4c4dJKwT1Z

Hierbij is de VFD al ingesteld voor deze motor. Dus: aansluiten en frezen maar!

Als je echt het hele project onder de 500 euro wil houden, dan kom je denk ik niet verder dan een 500W spindle zoals deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32704127 ... 4c4d4Fq4XP

Voor het frezen van hout ook prima geschikt overigens. Heb er een tijdje mee gewerkt. Maximale toeren (12k rpm) en dan werkt het prima hoor. Mijn gebruikte set kan je eventueel ook overnemen (exclusief spantangen)

Mijn allereerste machine heb ik gebouwd voor zo'n 400-500 euro. Leuk om een beetje MDF en multiplex mee te frezen en om kennis te maken met CNC, maar erg snel ging het niet.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Dremel CNC. Te bouwen voor rond de 300-400 euro met zo'n 500W spindle. Ik vond hem zelf nog verbazend stijf toen ik hem gebouwd had.
https://www.instructables.com/DIY-3D-Pr ... remel-CNC/
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

PieterH1954 schreef: 20 sep 2021 09:55 En dan nog € 96 verzendkosten vanuit Duitsland? Een beetje overkill lijkt me.
ik was in november 2020 €266 in totaal kwijt.
Tsja, zoals je bij Life latitudes ziet heeft hij op een gegeven moment ook een zwaardere spindel gekocht. ;-)
Volgens mij gaat iedereen op een gegeven moment over op een zwaardere spindel. Dus ik dacht, laat ik gelijk een goede aanschaffen. :P
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Goudgele schreef: 20 sep 2021 10:10
Als je echt het hele project onder de 500 euro wil houden, dan kom je denk ik niet verder dan een 500W spindle zoals deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32704127 ... 4c4d4Fq4XP

Voor het frezen van hout ook prima geschikt overigens. Heb er een tijdje mee gewerkt. Maximale toeren (12k rpm) en dan werkt het prima hoor. Mijn gebruikte set kan je eventueel ook overnemen (exclusief spantangen)

Mijn allereerste machine heb ik gebouwd voor zo'n 400-500 euro. Leuk om een beetje MDF en multiplex mee te frezen en om kennis te maken met CNC, maar erg snel ging het niet.
kijk PieterH1954, weer een voorbeeld dat je beter gelijk een zwaardere spindel kunt aanschaffen. ;-)
Anders zou ik deze van Goudgele overnemen als ik jou was, om te beginnen altijd leuk. :P (Ik bedoel het goed, begrijp me niet verkeerd.)
Plaats reactie