Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 01 apr 2021 18:27
hugo stoutjesdijk schreef: 01 apr 2021 18:09
Papaatje schreef: 01 apr 2021 17:00 Ooooooooooooooooooooooooit heb ik dit bij mijn opleiding gehad, maar mijn geheugen is blank. :roll:
clean desk policy ? :lol:
Backup batterijtje leeg? 🤪
Ach, zelfs in de politiek is het geheugen soms blank. :x

Zelfs daar vergeten ze dingen. :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Caesar schreef: 01 apr 2021 19:03 Hoewel snijsnelheid altijd het startpunt is van je berekening, ga ik zelf altijd uit van chipload en negeer ik snijsnelheid om de simpele reden dat ik bij aluminium bij bepaalde frezen dan op 40k rpm uit kom met feedrates die mijn machine niet haalt.

Maar een juiste chipload zorgt ervoor dat je frees niet het material smelt (te lage feedrate) of juist breekt door te hoge load.

in de formule voor chipload zit heel ruw gezegd de verhouding: rpm <-> feed snelheid.

Heel ruw gezegd is of je feedrate óf je rpm de zwakste schakel. Bij hoge rpm hoort een hoge feedrate voor dezelfde chipload. Als je machine gelimiteerd is op feedrate (constructie, motoren) dan moet je rpm omlaag om in verhouding staan tot je feedrate. Of als je spindel maar maximaal aantal toeren (of minimaal!) kan; dan moet je feed omlaag.

Snijsnelheid is belangrijk, maar chipload is veel belangrijker naar mijn mening. Als feedrate / rpm verhouding overeenkomt, en dat reken je uit m.b.v. een chipload formule, dan heb je het grootste probleem al overwonnen. Samen met wat minimaal smering en je krijgt prachtige spaantjes.
De spaantjes die ik nu maak bij 10000 toeren en F300 zijn in mijn ogen super. Zie de foto's maar na. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 01 apr 2021 18:41
mjeuring schreef: 01 apr 2021 11:48 Geen hobbyproject, maar wij hebben tooling staan die het wel haalt:
Die beitel gaat wel supersnel heen en weer in het filmpje... maar hij doet niets!
Zo kan ik ook wel iets met hoge voedingssnelheden maken 8)
Ik denk dat ik hier nog wel een asymmetrische lens heb liggen die van die machine afkomt, dus ik denk dat dat wel goed zit. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door andrefc101 »

Caesar schreef: 01 apr 2021 19:03 Snijsnelheid is belangrijk, maar chipload is veel belangrijker naar mijn mening. Als feedrate / rpm verhouding overeenkomt, en dat reken je uit m.b.v. een chipload formule, dan heb je het grootste probleem al overwonnen. Samen met wat minimaal smering en je krijgt prachtige spaantjes.
Niet helemaal waar, met vhm frezen haal je veel hogere snijsnelheden met de daarbij behorende toerentallen. Zit je daar door mechanische beperkingen ver onder krijg je overmatige slijtage aan je tools, en zou je moeten overwegen of je niet beter hss zou gebruiken.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Eerste project.

Bericht door Caesar »

andrefc101 schreef: 01 apr 2021 20:26
Caesar schreef: 01 apr 2021 19:03 Snijsnelheid is belangrijk, maar chipload is veel belangrijker naar mijn mening. Als feedrate / rpm verhouding overeenkomt, en dat reken je uit m.b.v. een chipload formule, dan heb je het grootste probleem al overwonnen. Samen met wat minimaal smering en je krijgt prachtige spaantjes.
Niet helemaal waar, met vhm frezen haal je veel hogere snijsnelheden met de daarbij behorende toerentallen. Zit je daar door mechanische beperkingen ver onder krijg je overmatige slijtage aan je tools, en zou je moeten overwegen of je niet beter hss zou gebruiken.
Eensch, maar ik denk als start dat een een goede chipload al de grootste problemen ondervangt. Met slechte chipload kom je nog geen 200mm ver zonder je frees te breken, met verkeerde snijsnelheid/non-optimale snelheid kkun je i.i.g een werkstuk afmaken zonder volgelopen frees :D
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

net ff een paar strippen schoon gefreest.

Gelijk ff experimenteren met toerental en feeds,
Bij een toerental van 13000 en feed van 400 resoneerde de frees toch iets naar mijn idee.
Toen toerental verhoogd naar 16000 en feed 500, alles liep super soepel. Volgende keer wanneer ik meer materiaal moet verspanen deze waardes ook ff proberen. :P
Het freest braamloos, echt tevreden. ;-)
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eerste project.

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 apr 2021 20:14
Kars-cnc schreef: 01 apr 2021 18:41
mjeuring schreef: 01 apr 2021 11:48 Geen hobbyproject, maar wij hebben tooling staan die het wel haalt:
Die beitel gaat wel supersnel heen en weer in het filmpje... maar hij doet niets!
Zo kan ik ook wel iets met hoge voedingssnelheden maken 8)
Ik denk dat ik hier nog wel een asymmetrische lens heb liggen die van die machine afkomt, dus ik denk dat dat wel goed zit. :lol:
Asferisch, ze zijn namelijk wel (rotatie) symmetrisch.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@mjeuring, jij zit beter in de materie, ik had al een onderbuikgevoel dat ik iets fout schreef. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ff update. ;-)

het gaat lekker, hier en daar een tegenslag, maar dat hoort erbij. :lol:

De grootste tegenslag, wat me de meeste tijd kostte, was het herstellen van fouten doordat ik de steps niet gecalibreerd had.
Ik ging er vanuit dat de spoed van de kogel omloopspil wel redelijk op maat was, had natuurlijk niet rekening gehouden dat de stappenmotor precies de stappen moest maken om 1 omwenteling goed te maken.
De fout die hier ook mee te maken had was het feit dat ik niet alles nauwkeurig op tekening heb in fusion360. De 8mm plaat van het bed waar de strippen op geschroefd worden om de T-gleuven te vormen had ik alleen op papier in schaal getekend. Hierin had ik de steek van de gaatjes uitgemeten.
Na het boren van de gaten in de plaat via MACH3 kwam het niet allemaal uit. :shock:
Hierdoor had ik de maten aangepast op het papier, in plaats van te vertrouwen op mezelf en de machine te wantrouwen.
Dus weer uren doorboren. :roll:
Echter toen ik het ECHT goed na ging meten op de machine zat er te veel verschil in de maten die ik in MACH gaf en de uiteindelijke maten.
Tsja, toen kwam ik erachter dat MACH3 gecalibreerd moest worden qua steps. Als ik de Y-as 100 mm verplaatste in MACH3 was de realiteit iets van 2 tiende minder. De X-as gaf iets van een paar honderdsten verschil. Dus het was ook nog niet eens gelijk.
De 5 mm gaatjes die ik al geboord had, een stuk op 60, met een freesje 5 maar weer naboren op de goede steek.

Spijt dat ik geen closed loop motoren heb, na tientallen gaatjes boren klopt het niet allemaal meer omdat de motoren stappen missen. Ik ben gewoon de hele dag bezig zonder tussendoor te homen. Stom stom stom. :lol:

Toen liep de koppeling van de Y-as ook nog los. Dit was zo'n koppeling met rode kunststof ertussen. Die liep al wat krakend in mijn ogen, daarna nog meer. Dus nu de veerkoppeling maar weer monteren tot ik een nieuwe had.

23251

Ik heb nu de koppeling aan de voorzijde van de foto. Deze zit ook op de X-as.
Zal bij het monteren vandaag gelijk meten of de tap wel recht op de kogelomloopspil zit, aangezien ik de rode/aluminium koppeling vanaf het begin al vond kraken. Misschien zit het gat ook wel niet recht in de koppeling geboord, ff uitvogelen. :roll:

Verder freest alles wel lekker, maar voor de resonantie in de houten kast moet ik echt de "oren" aan de zijkant maken, zoals Arie al voorstelde. ;-)

Na het callibreren kloppen de maten boven verwachting van me.

23254

De tip die ik hier kreeg van Kjelt ben ik super blij. Ik gooi de gebruikte freesjes na gebruik in een flesje met gootsteenontstopper. Super schoon na een nachtje zwemmen hierin. Op de foto zitten er ook een paar tappen bij te bruizen. :P

23252

De freesjes die ik gebruik zijn hoofdzakelijk de 1 snijders, van de week weer een paar binnen gekregen.

23253

Oh ja, moet er ook op letten dat wanneer ik een bult spanen op de prox switches liggen ik problemen krijg. Gelijk melding via MACH3. :lol:

Nou jongens, ik wens jullie een fijn weekend.
Op naar de volgende update. ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door TomAndKobus »

Hoi Papaatje, Ik gebruik ook frezen van Dreanique, Hoewel ik nog niet veel ervaring heb met freesjes, want ook ik ben net begonnen, vind ik deze frezen wel goed. Ik heb ook wat frezen van Sorotec, maar die gebruik ik eigenlijk nog niet omdat die duurder zijn en ik eerst meer ervaring wil hebben.

Veel plezier met je freesmachine, ik heb je bouw verslag redelijk gevolgd en je bent lekker fanatiek. Leuk om te lezen!

Groeten, Tom.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

TomAndKobus schreef: 10 apr 2021 09:01 Hoi Papaatje, Ik gebruik ook frezen van Dreanique, Hoewel ik nog niet veel ervaring heb met freesjes, want ook ik ben net begonnen, vind ik deze frezen wel goed. Ik heb ook wat frezen van Sorotec, maar die gebruik ik eigenlijk nog niet omdat die duurder zijn en ik eerst meer ervaring wil hebben.

Veel plezier met je freesmachine, ik heb je bouw verslag redelijk gevolgd en je bent lekker fanatiek. Leuk om te lezen!

Groeten, Tom.
Dankje Tom. ;-)

Ja, die freesjes van Dreanique vind ik super, kosten ook weinig. In het begin had ik allerlei soorten freesjes besteld, viersnijders, ruwfreesjes enz, maar die 1 snijders hebben wel mijn voorkeur nu. Ze lossen de spaantjes goed.

Ik ben dagelijks bezig met mijn projectje, vind het helemaal geweldig. Had ook niet verwacht dat ik er serieus aluminium mee kon verspanen. :P
Zal nog wel maanden werk in zitten, leuk om te zien dat verbeteringen echt werken.

Ik zag dat jij ook serieus werk levert. Jij ook veel plezier met je hobby. :P
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik de Y-as koppeling vervangen.
Degene met het oranje kunststof er tussen vond ik vanaf het begin al wat kraken met draaien (dat deed de "veer-koppeling" trouwens ook al) :shock: . Op een gegeven moment waren zelfs de gedeeltes van elkaar af gedrukt op de as zodat ik de koppeling met de veer er weer tussen had gezet uit nood.

23251

Nu heb dus de nieuwe gemonteerd:

23331

Mijn vraag gaat over het volgende:
Voordat ik de koppeling op de as monteerde heb ik een klok op de astap gezet om te kijken of deze slingerde. De uitslag was 0,04 mm. Is dit normaal?
De slingering van de koppeling bij de stappenmotor is dan natuurlijk een stuk meer, lijkt me niet gezond. Kan me voorstellen dat de stappenmotor dan stappen over gaat slaan. En weet ook niet of de koppeling geschikt is om deze slingering lang op te kunnen vangen zonder snel te slijten. :roll:

De axiale speling op het lagerblok was ook al te voelen, er zit nog geen hoekkontaktlager in, heb de moer dan ook een stuk vaster moeten zetten. Ik moet nog even uitzoeken welk lager hierin zit, het is een BK15 blok. Ik heb voor de Y-as een SFU2005 kogelomloopspil.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Voor het hoek contactlager heb ik 7002 DB P5 B besteld. ;-)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Eerste project.

Bericht door remon_v »

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van die nieuwe koppeling en de contactlagers, deze staan namelijk ook op mijn verlanglijstje voor mijn te bouwen machine.
Plaats reactie