Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 05 mei 2021 13:33
Papaatje schreef: 05 mei 2021 12:26 dankje Tony, ik vind het nog steeds geweldig.
Juist daar gaat het om!

Ik heb een (mostly) 3D geprinte CNC (MPCNC) en ik vind dat nog steeds geweldig... sta steeds vol verbazing te kijken, als er voor mijn neus een werkstuk wordt gefreesd. Helaas is hij sinds december buiten bedrijf, omdat ik de elektronica fatsoenlijk aan het maken ben... maar dat valt nog niet mee als leek. Wel weer een goed leermoment, die ervaring neem ik zeker weer mee voor mijn volgende project!
Maar kan niet wachten tot ik weer kan gaan frezen...
ja toch? Het blijft een hobby. :P

Ik ben steeds aan het wisselen tussen het mechanische gedeelte en de electronica. Bij het electrische gedeelte is het voor mij ook steeds veel goochelen, ben daar ook een leek in.
Ben nu pas de noodknop aan het monteren en aansluiten. ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste project.

Bericht door Kjelt »

Zoals een forumlid mij onlangs zei: de machine is nooit klaar, het verbouwen is meer dan de helft van de hobbielol.
Stel je nou voor dat je hem perfect al had gemaakt dan was je nu klaar geweest, daar wil je toch niet aan denken ? :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Kjelt schreef: 05 mei 2021 15:06 Zoals een forumlid mij onlangs zei: de machine is nooit klaar, het verbouwen is meer dan de helft van de hobbielol.
Stel je nou voor dat je hem perfect al had gemaakt dan was je nu klaar geweest, daar wil je toch niet aan denken ? :mrgreen:
pfffffffffffffffffffff, nee! :lol:
Helemaal nu de sportscholen niet open gaan ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Ik wil een Pockeys57cnc besturing kopen, kom tegen steeds meer begrenzingen aan met mijn USB-kaartje van Alie. :lol:

Mijn plan is om het bij Reichelt te bestellen,waar moet ik op letten hierbij?

Ik wil ook encoders voor mijn stappenmotoren bestellen, bij Alie, werken deze met de Pockeys? En waar moet ik hierbij op letten bij het aanschaffen? :roll:

Het zijn nogal wat vragen, maar ik heb vertrouwen in jullie. ;-)
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Eerste project.

Bericht door bbg »

Papaatje schreef: 24 mei 2021 13:34 Ik wil ook encoders voor mijn stappenmotoren bestellen, bij Alie, werken deze met de Pockeys? En waar moet ik hierbij op letten bij het aanschaffen? :roll:
Ter info: Ik gebruik encoders van Fenac (made in Turkey, 500ppr, differentiel 5-30V) achterop de stappenmotoren. Ik heb deze ooit besteld bij Trabiss (importeur voor NL). Voordeel is dat ze een holle-as hebben en zo achterop de motor kunnen worden gemonteerd (scheelt koppeling). Zelf vond ik bestellen bij Ali te risicovol voor encoders.

Ik kopel ze terug met LinuxCNC. Geen ervaring met Pockeys.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

bbg schreef: 24 mei 2021 16:13
Papaatje schreef: 24 mei 2021 13:34 Ik wil ook encoders voor mijn stappenmotoren bestellen, bij Alie, werken deze met de Pockeys? En waar moet ik hierbij op letten bij het aanschaffen? :roll:
Ter info: Ik gebruik encoders van Fenac (made in Turkey, 500ppr, differentiel 5-30V) achterop de stappenmotoren. Ik heb deze ooit besteld bij Trabiss (importeur voor NL). Voordeel is dat ze een holle-as hebben en zo achterop de motor kunnen worden gemonteerd (scheelt koppeling). Zelf vond ik bestellen bij Ali te risicovol voor encoders.

Ik kopel ze terug met LinuxCNC. Geen ervaring met Pockeys.
Ik durf de gok met bestellen bij Alie wel aan.
Weet alleen niet of het mogelijk is om op die manier een soort van closed loop motor te bewerkstelligen. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

is dit niks voor je?
https://youtu.be/mQyXR3hITy0
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2021 16:38 is dit niks voor je?
https://youtu.be/mQyXR3hITy0
Ik ga het zeker even bekijken. ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Pokeys57CNC heeft zeker de mogelijkheid om die encoders in te lezen, maar bij mijn weten niet de mogelijkheid om er via die Pokeys57CNC closed loop dingen van te maken. Daar zijn wel externe dingen voor, zelfs kleine printjes die je achter op de motor kunt schroeven waar dan een magnetische encoder en de hele closed loop elektronica op zit.
Ik bedoel o.a. zoiets:

https://www.aliexpress.com/item/3296600 ... web201603_

Maar kun je dan niet veel beter iets meer geld uitgeven en overstappen op JMC servomotoren met ingebouwde driver, die zijn eigenlijk closed loop en presteren beter dan een stappenmotor. Ik bedoel de 180 W JMC servomotor.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Of je losse encoders op jouw motoren kunt monteren hangt eigenlijk af van de motor, heeft die aan de achterkant ook een asje uitsteken waar je die encoder op kunt monteren, als dat niet zo is dan is alleen zo'n printje een optie of zoals ik al riep een hele nieuwe motor icl. driver.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 24 mei 2021 22:50 Pokeys57CNC heeft zeker de mogelijkheid om die encoders in te lezen, maar bij mijn weten niet de mogelijkheid om er via die Pokeys57CNC closed loop dingen van te maken. Daar zijn wel externe dingen voor, zelfs kleine printjes die je achter op de motor kunt schroeven waar dan een magnetische encoder en de hele closed loop elektronica op zit.
Ik bedoel o.a. zoiets:

https://www.aliexpress.com/item/3296600 ... web201603_

Maar kun je dan niet veel beter iets meer geld uitgeven en overstappen op JMC servomotoren met ingebouwde driver, die zijn eigenlijk closed loop en presteren beter dan een stappenmotor. Ik bedoel de 180 W JMC servomotor.
Ik zoek eigenlijk zo iets maar dan om op de extra as van de motor te zetten. Er zit aan beide kanten een 8mm as, had ik speciaal genomen om er een soort van closed loop motor van te kunnen maken.

Tsja, om nu andere motoren te gaan kopen vind ik ook weer wat. Had juist in mijn ogen al goede motoren en drivers gekocht. Ik heb de Leadshine DM542S drivers en Nema 23 2.2Nm stappenmotoren met dubbele assen.

Misschien dat ik straks met de Pokeys meer vertrouwen heb in de besturing.
De electronica ligt ook nog helemaal open. Ik bestel zo ook even DIN-rails en kabelgoten bij Conrad, dat is het enige wat ik nog nodig heb om de schakelkast in te kunnen bouwen. De andere componenten heb ik al.
Wat voor draden raad je me aan om daar te bestellen voor de stappenmotoren? Ik heb nu de draden gedraaid en apart in zo'n koushoesje, is dat genoeg? Misschien beter om afgeschermde kabels te bestellen?
De spindel moet ook nog een goede bedrading hebben. Zal kijken of ze afgeschermde draad hebben met vier draden daarvoor.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb trouwens ook nog een kleine update van de onderkant.
Het is verstevigd met aluminium strip en ik heb het plaatje waar de Y-stappenmotor mee vast zat ook verbonden met de strippen waar de Y-geleidingen mee vast zitten.

23555

23556

ik zit er aan te denken om voor de zijkant dikke aluminium platen te kopen bij de Locloods om de zijkant te verstevigen.
Ze versturen toch ook wel?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste project.

Bericht door Goudgele »

Papaatje schreef: 25 mei 2021 10:09
Wat voor draden raad je me aan om daar te bestellen voor de stappenmotoren? Ik heb nu de draden gedraaid en apart in zo'n koushoesje, is dat genoeg? Misschien beter om afgeschermde kabels te bestellen?
De spindel moet ook nog een goede bedrading hebben. Zal kijken of ze afgeschermde draad hebben met vier draden daarvoor.
Deze kabel wordt geloof ik het meest gebruikt hier op het forum:

https://www.conrad.nl/p/lapp-1026761-1- ... ter-609326

Ze hebben ook dezelfde kabel met andere draaddiktes. De keuze tussen 0.5mm2 en 0.75mm2 voor de steppers, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar deze serie Lapp kabels is in ieder geval afgeschermd en geschikt voor kabelrupsen. Voor de spindel zou je er ook zo een kunnen pakken, eventueel met dikkere draden.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Goudgele schreef: 25 mei 2021 10:40
Papaatje schreef: 25 mei 2021 10:09
Wat voor draden raad je me aan om daar te bestellen voor de stappenmotoren? Ik heb nu de draden gedraaid en apart in zo'n koushoesje, is dat genoeg? Misschien beter om afgeschermde kabels te bestellen?
De spindel moet ook nog een goede bedrading hebben. Zal kijken of ze afgeschermde draad hebben met vier draden daarvoor.
Deze kabel wordt geloof ik het meest gebruikt hier op het forum:

https://www.conrad.nl/p/lapp-1026761-1- ... ter-609326

Ze hebben ook dezelfde kabel met andere draaddiktes. De keuze tussen 0.5mm2 en 0.75mm2 voor de steppers, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar deze serie Lapp kabels is in ieder geval afgeschermd en geschikt voor kabelrupsen. Voor de spindel zou je er ook zo een kunnen pakken, eventueel met dikkere draden.
ik bestel gelijk.
Dankje voor de snelle tip. :P ;-)
Plaats reactie