Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Die zou ik niet gebruiken, dat is een starre overbrenging, de som van de runout tussen motor/ spindel/koppeling zorgen daardoor voor een hoge belasting van de lagers.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je een draaibank hebt.. hoeveel moeite is het dan om een "verloopje" te maken?.. gewoon een "paddestoeltje, 't pootje valt in de koppeling, en de hoed valt over de as die je probeert te bereiken.. , als de Stepper-as een platte kant heeft, dan volstaan een paar stevige imbusstiften wel, anders zaag je em in, en frot er een paar klembouten in ..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik heb de volgende oplossing:

- geen starre overbrenging (@Serum)
- zonder draaibank, heb ik "nog" niet. ;-) (@Arie Kabaalstra)

Een van de koppeingen heb ik doorgeboord en geruimd naar 10 mm. Een asje rond 10 ertussen en je hebt een lange koppeling. :P

Op de tweede as van de stappenmotor zie je nu een kartelwielletje, dit wordt een rem, die heb ik al. Door het gewicht van de motor plus gantry zakt het geheel naar beneden als de stappenmotor niet bekrachtigd is. :roll:
edit: dit zakken gebeurde zonder stappenmotor, nu ik het gemonteerd heb blijft het geheel "wel" hangen. :shock:

22628
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. zo werkt het ook.. je eerste ingeving dus..

op zich denk ik dat een Rem geen overbodige luxe is, wie weet hang je er in de toekomst nog eens van alles en nogwat aan..
meer dan een "Solenoid" die teruggetrokken wordt als je de machine opstart hoeft het niet te zijn..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Leeuwinga »

Deze koppelingen zou ik zelf niet (meer) toepassen.
Er zit de mogelijkheid in van verdraaiing (beweging) tussen onder en bovendeel.
En als je ook nog twee achter elkaar zet...dan helemaal.
In mijn project (openPNP pick place machine) heb ik deze koppelingen vervangen voor
die met intern kunststof deel
Waarom niet een prop draaien op de motoras en die in een juiste koppeling
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ik vind één zo'n veer al niets, maar dit is dan niets in het kwadraat.
Maar je moet het helemaal zelf eten, maar als je straks gekke dingen in je freespatroon ziet denk dan even aan dit gebeuren.
Ik zou er dan toch veel liever een echt starre plus een echte koppeling tussen zetten, maar dat is mijn mening.
Heb je toevallig niet nog een zo'n andere liggen om dit truukje mee te doen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

die 2 "veer" koppelingen zijn momenteel niet hetgeen waar ik me zoveel zorgen om zou maken.. als "Proof of Concept" zijn ze geslaagd, en ik denk dat de Topicstarter zelf ook wel weet dat dit niet optimaal is..

een paar Koppelingen bestellen, of eerder door mij genoemd "Paddestoeltje" laten draaien lost het probleem netjes op.. (eh.. als er een Oplossing is, wat is dan het probleem eigenlijk?)
als ik een passend stukkie staal zou hebben, zou ik de kou wel even trotseren om zo'n paddestoeltje te draaien..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Leeuwinga »

deze is beter
22629
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

En deze nog beter.. Maar dan moet je weer 2 maanden plus geduld hebben met die roeiboten waar ze tegenwoordig mee transporteren.

https://nl.aliexpress.com/item/32862693235.html
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 11 feb 2021 14:46 Ja.. zo werkt het ook.. je eerste ingeving dus..

op zich denk ik dat een Rem geen overbodige luxe is, wie weet hang je er in de toekomst nog eens van alles en nogwat aan..
meer dan een "Solenoid" die teruggetrokken wordt als je de machine opstart hoeft het niet te zijn..
je hebt gelijk, ik heb hem liggen en de mogelijkheid is er ook.
Het is een rem zoals je aangeeft, zodra de stroom uitvalt schiet deze op de rem. Moet dus bekrachtigd worden.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Leeuwinga schreef: 11 feb 2021 15:22 Deze koppelingen zou ik zelf niet (meer) toepassen.
Er zit de mogelijkheid in van verdraaiing (beweging) tussen onder en bovendeel.
En als je ook nog twee achter elkaar zet...dan helemaal.
In mijn project (openPNP pick place machine) heb ik deze koppelingen vervangen voor
die met intern kunststof deel
Waarom niet een prop draaien op de motoras en die in een juiste koppeling
ik heb geen draaibank, heb deze constructie gewoon even gemaakt tot ik de uiteindelijke versie heb. Ik reken op de hulp van de kenners hier. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 11 feb 2021 15:24 Ik vind één zo'n veer al niets, maar dit is dan niets in het kwadraat.
Maar je moet het helemaal zelf eten, maar als je straks gekke dingen in je freespatroon ziet denk dan even aan dit gebeuren.
Ik zou er dan toch veel liever een echt starre plus een echte koppeling tussen zetten, maar dat is mijn mening.
Heb je toevallig niet nog een zo'n andere liggen om dit truukje mee te doen?
ik heb dit alleen even gemonteerd om het werkend te krijgen, neem jullie opmerkingen even in me op om de juiste koppeling te vinden.
Zo'n kunststof koppeling heb ik ook nog wel, dus kan het eventueel ook daarvan maken, maar het frezen is nog zover weg dat ik me nog niet druk maak over gekke dingen in het freespatroon. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Leeuwinga schreef: 11 feb 2021 15:27 deze is beter
ja, die heb ik. Maar aangezien ik geen draaibank heb moet ik gewoon de meest geschikte koppeling nog vinden. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 11 feb 2021 15:34 En deze nog beter.. Maar dan moet je weer 2 maanden plus geduld hebben met die roeiboten waar ze tegenwoordig mee transporteren.

https://nl.aliexpress.com/item/32862693235.html
juist! Dit lijkt me de meest geschikte, bedankt. :P
Dat geduld heb ik, heb geen haast. 8)
Plaats reactie