Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 20 apr 2021 09:33 Ik ben benieuwd naar je bevindingen van die nieuwe koppeling en de contactlagers, deze staan namelijk ook op mijn verlanglijstje voor mijn te bouwen machine.
Ik je via mijn topic op de hoogte.
Hoop dat je net zoveel lol aan je hobby hebt als ik. ;-)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Eerste project.

Bericht door remon_v »

Mooi om te horen dat je er plezier van hebt, ja dat is goed ik lees mee hoor!
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

heb het blad gemonteerd en gevlakt, wil het ff delen met jullie. ;-)

Zo begint het:
Een plaat met veeeeeeel gaten..... :lol:
23347

Strippen met ook heeeel veel gaten. :lol:
23348

Dan gemonteerd, de gaten voor de boutjes van de wagens afgedopt met geprinte propjes.
23346

Hier zie je nog even de paspennen van 3 mm zodat de strippen op zijn plek terug komen als ze ooit gedemonteerd moeten worden.
23343

Alle strippen gemonteerd en klaar om gevlakt te worden:
23344

Work in progress: ;-)
23339

Het resultaat, ik ben tevreden. :P
23340

Hier de T-gleuven:
23341

Voor mijn werk vlak genoeg, krijg er geen 0,02 stripje tussen.
23342

Op naar de volgende stappen. :P 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Shiny!... eerstvolgende klus.. Kikkertjes frezen
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 24 apr 2021 17:27 Shiny!... eerstvolgende klus.. Kikkertjes frezen
Strak plan Arie. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

90% van je freeswerk, komt neer op de spanmiddelen.. ik heb voor mijn eigen freesbankje 2 sets Kikkers, hoogspanners, en laagspanners, 2 machineklemmetjes, 4 zijspanners, 2 spanrails, en een vacuumplaat, daarnaast nog wat plaatjes Alu en een plaatje multiplex die ik als Spoilboard gebruik..
er is maar weinig wat ik niet opgespannen krijg.. "ohja.." dan ook nog de centreerplaat voor mijn spantagen, en een 3klauw voor klein rond werk..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Ja Arie, wordt echt tijd om bij jou langs te gaan.
Kan vast genoeg ideeën op doen. :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Papaatje schreef: 24 apr 2021 18:46 Ja Arie, wordt echt tijd om bij jou langs te gaan.
Kan vast genoeg ideeën op doen. :P
Do bist wolkom, Frysk Dûmke by de Kofje?..
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ff balkje boven geconstrueerd om de resonantie in de houten kast te verminderen: ;-)
Zoals je ziet heb ik al gaten getapt om het verder uit te breiden.
Heb van de week 12 meter van diezelfde strip gekocht, dus kan verder met verstevigen. :lol:

23424

Zo zag het ervoor uit: :roll:

23425

Aan de binnenkant zat, en zit er nog steeds, een strip aluminium 15 x 50, maar het resoneerde verschrikkelijk.
Je voelde de hele kast trillen bij het frezen. Das nu voorbij.



Eerst maar weer even verder met het electrische gedeelte, ik start en stop de spil nog steeds via de VFD. 8) :lol:
De electrische componenten staan nog steeds op een houten plankje geschroefd. :oops:
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Eerste project.

Bericht door remon_v »

Ik vind het echt een leuke machine! Zonde dat hij van hout is, zo kun je bezig blijven met verbeteringen (wat het natuurlijk ook leuk maakt). Maar i.p.v. geld te steken in allerlei dingen om het hout te verstevigen, zou je nu niet gewoon het hout door aluminium vervangen :mrgreen: ? Of is dat geen optie...

Je kunt wel het hout verstevigen, maar je blijft zitten met uitzetten van hout lijkt mij... of valt dat mee?
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 05 mei 2021 09:50 Ik vind het echt een leuke machine! Zonde dat hij van hout is, zo kun je bezig blijven met verbeteringen (wat het natuurlijk ook leuk maakt). Maar i.p.v. geld te steken in allerlei dingen om het hout te verstevigen, zou je nu niet gewoon het hout door aluminium vervangen :mrgreen: ? Of is dat geen optie...

Je kunt wel het hout verstevigen, maar je blijft zitten met uitzetten van hout lijkt mij... of valt dat mee?
ja, ik dub ook nog steeds. :shock:

Van het uitzetten van het hout heb ik nog geen last, alleen van het feit dat je geen houwvast hebt als je dingen monteert. Zelfs carrosserie ringen worden in het hout getrokken. En het resoneert verschrikkelijk, je voelt de trilling door het hele apparaat.
Dit is nu door dat laatste stripje iets minder. En ik heb nog geen onderkast/frame, het staat nog gewoon op een houten deur als werkbank, werkt natuurlijk ook niet mee. :lol:
Kijk, het is betonplex, en ik heb een droge kamer, dus vochtigheid is geen probleem, maar als ik alles had geweten, en geluisterd had naar de jongens hier, dan had ik het anders aangepakt.
Dus je hebt gelijk. :roll:
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Tonybryden »

Gelijk of geen gelijk, je geniet er enorm van en dan is het voor jou geslaagd.
Super om te zien dat je het leuk vind.
En wie weet bouw je ooit een nieuwe uit aluminium 👍
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Tonybryden schreef: 05 mei 2021 12:03 Gelijk of geen gelijk, je geniet er enorm van en dan is het voor jou geslaagd.
Super om te zien dat je het leuk vind.
En wie weet bouw je ooit een nieuwe uit aluminium 👍
dankje Tony, ik vind het nog steeds geweldig. :P
Had al niet gedacht dat ik zo boven verwachting aluminium kon frezen. ;-)
Ben er dagelijks mee bezig, heerlijk therapeutisch. Mis "bijna" de sportschool niet. :roll:

Ik was gewoon begonnen met het idee dat ik "goedkoop' een CNC kon bouwen. Wilde rond de mille blijven, ben nu al vanaf de twee mille gestopt met optellen. :lol:
Vind het ook heerlijk het forum te volgen met de tips en ideeen van de jongens hier.

En wie weet, ooit eens van aluminium bouwen, je hebt gelijk. ;-)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Eerste project.

Bericht door remon_v »

Papaatje schreef: 05 mei 2021 12:26 dankje Tony, ik vind het nog steeds geweldig.
Juist daar gaat het om!

Ik heb een (mostly) 3D geprinte CNC (MPCNC) en ik vind dat nog steeds geweldig... sta steeds vol verbazing te kijken, als er voor mijn neus een werkstuk wordt gefreesd. Helaas is hij sinds december buiten bedrijf, omdat ik de elektronica fatsoenlijk aan het maken ben... maar dat valt nog niet mee als leek. Wel weer een goed leermoment, die ervaring neem ik zeker weer mee voor mijn volgende project!
Maar kan niet wachten tot ik weer kan gaan frezen...
Plaats reactie