Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Nu kan ik de rest bekijken.
Wel interessant zo'n vfd.
Alles is in te stellen, het remmen van de motor enz enz.
Nu eerst maar ff verder met mach3. Heb het al zover dat een stappenmotor draait op commando.
En natuurlijk het mechanische gedeelte flansen. 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Helemaal goed, ga zo door, en vooral ons op de hoogte houden van de vorderingen.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door Tonybryden »

Ja blijf vooral posten in dit topic , ik moet ook nog veel leren😊
Fijn dat de spindel nu goed werkt 👍
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

dank jullie voor jullie support! :P

ik hou jullie zeker op de hoogte.

er is zoveel hier informatie en hulp te vinden merk ik. Daar kan de jeugd van tegenwoordig nog wat van leren. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Ik zal nog even de lijst, zoals ik hem nu in de inverter heb ingesteld, plaatsen.
Misschien zijn er mensen die er wat aan hebben, want volgens mij is de inverter erg nieuw en onbekend.

Ben, die minimale frequentie waar je het overhad, zodat de motor minimaal bleef draaien met voldoende luchtkoeling, is F011 bij deze inverter. Ik vond het toch een belangrijke tip van je. Hij staat op 133Hz. ;-)

Ik ben ook nog even aan het instellen geweest met de DC brake. Maar heb dit er toch maar weer uitgehaald, heb nog te weinig ervaring. En de gebruiksaanwijzing verteld dat bij veelvuldig remmen de kans er is dat de motor te warm wordt. Bij het remmen schoot de A zo'n beetje voorbij de 8,7.

21978
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Zoek ondertussen maar uit hoe je de spindelsnelheid aan gaat sturen vanuit mach3. 0-10v is een redelijke standaard, rs485 is ook mooi. En dat mag ook weer ingesteld worden op de vfd.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 27 nov 2020 13:32 Zoek ondertussen maar uit hoe je de spindelsnelheid aan gaat sturen vanuit mach3. 0-10v is een redelijke standaard, rs485 is ook mooi. En dat mag ook weer ingesteld worden op de vfd.
Ga ik doen!
Een nieuwe uitdaging. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

serum schreef: 27 nov 2020 13:32 Zoek ondertussen maar uit hoe je de spindelsnelheid aan gaat sturen vanuit mach3. 0-10v is een redelijke standaard, rs485 is ook mooi. En dat mag ook weer ingesteld worden op de vfd.
Ik snap nu waarom je dit aanraadde om eerst uit te zoeken. :shock:

De aansturing van de stappenmotor lukte me makkelijk, dus dacht dat ik dit ook wel ff kon fiksen. :cry: NOT! :lol:

Ik heb de aansluitingen van de inverter aangesloten aan de breakout MACH3.

Hier de aansluitingen van de inverter volgens de gebruiksaanwijzing:
22023

Volgens de gebruiksaanwijzing van de breakout moest het zo:
22025
Waar het dus in het klein over gaat is:
22024

Voor de start/stop heb ik "X1" gebruikt op de inverter.
Voor AVI had ik "AI1".
GND is natuurlijk gewoon GND.
Maar er staat 12V op de gebruiksaanwijzing bij de aansluiting op de inverter voor de 10V vanaf de breakout. Hier heb ik de "A0" voor gebruikt, de analog voltage output. (Er staat dat ik de 12V moet gebruiken, deze zit ook bij de aansluitingen op de inverter, maar dat leek me niet juist.)

Qua parameters die ik veranderd heb:
22027
F001 heb ik van "0" naar "1" veranderd.
F002 heb ik van "3" naar "1" veranderd.

Uit de gebruiksaanwijzing van de breakout heb ik de volgende instellingen gedaan in MACH3.
22026
Maar nu komt het, ik snap niks van die logica van outputs, pins en ports.
22028
De outputs zijn OUT1 OUT2 OUT3 en OUT4 volgens mij, maar verder snap ik niks van die pins en ports. Waar slaan deze op, waar kan ik deze terug vinden.
22029

Als het goed is krijg ik morgen mijn USB RS485 stickje binnen, hoop dat ik het hiermee een beetje voor elkaar krijg.
Uiteindelijk wil ik naar EdingCNC toe, is dit een stuk makkelijker? :shock: :P ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

In Mach3 werkt die plug-in via RS485 subliem, in Eding geloof ik niet dat er zoiets is, maar misschien kun je met Spindle Talker of zo iets voor elkaar krijgen, geen idee, ik ben geen Eding aanhanger.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 01 dec 2020 21:45 In Mach3 werkt die plug-in via RS485 subliem, in Eding geloof ik niet dat er zoiets is, maar misschien kun je met Spindle Talker of zo iets voor elkaar krijgen, geen idee, ik ben geen Eding aanhanger.
ik hoop die RS485 vandaag binnen te krijgen. ;-) Ben benieuwd.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Ik kan eindelijk de spindel bedienen via MACH3. Heeft me veel hoofdpijn bezorgd. :shock:

Ik kreeg de RS485 USB niet gekoppeld aan mijn XP laptopje, jammer. daarom maar doorgeborduurd op die 10 v aansluitingen.
Moeilijk om ergens het goede schema te vinden. Helemaal omdat nergens deze JiangShu inverter beschreven staat met betrekking hiermee. Die HuangYang vind je overal.
Dus was nogal puzzelen met de snoertjes. Maar nog nergens rook uit zien komen, dus denk dat het nu wel goed zit.

Via M03 begint hij te draaien , via M05 stopt het. :P ;-)
Het toerental begint bij M03 heel mooi rond de 8000 toeren te draaien.

Het toerental kan ik iets regelen via MACH, maar is ergens nog niet goed ingesteld. Het toerental is ook niet af te lezen op MACH3.
En het verhogen van het toerental via de + en - gaat heel langzaam, de status onderaan zegt al heel gauw:" Too Fast for Pulley..Using Max." Terwijl het toerental dan net begint te stijgen vanaf die 8000. Bij 8500 zegt hij al Too Fast for Pulley.

Affijn, de ontdekkingsreis gaat verder.
Wordt vervolgd. ;-)
Eric.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 06 dec 2020 15:58 Ik kan eindelijk de spindel bedienen via MACH3. Heeft me veel hoofdpijn bezorgd. :shock:

Ik kreeg de RS485 USB niet gekoppeld aan mijn XP laptopje, jammer. daarom maar doorgeborduurd op die 10 v aansluitingen.
Moeilijk om ergens het goede schema te vinden. Helemaal omdat nergens deze JiangShu inverter beschreven staat met betrekking hiermee. Die HuangYang vind je overal.
Dus was nogal puzzelen met de snoertjes. Maar nog nergens rook uit zien komen, dus denk dat het nu wel goed zit.

Via M03 begint hij te draaien , via M05 stopt het. :P ;-)
Het toerental begint bij M03 heel mooi rond de 8000 toeren te draaien.

Het toerental kan ik iets regelen via MACH, maar is ergens nog niet goed ingesteld. Het toerental is ook niet af te lezen op MACH3.
En het verhogen van het toerental via de + en - gaat heel langzaam, de status onderaan zegt al heel gauw:" Too Fast for Pulley..Using Max." Terwijl het toerental dan net begint te stijgen vanaf die 8000. Bij 8500 zegt hij al Too Fast for Pulley.

Affijn, de ontdekkingsreis gaat verder.
Wordt vervolgd. ;-)
Eric.
Dat is een Mach3 instelling, ga naar 'config' en dan naar 'SpindlePulley', zet daar de max. speed b.v. op 24000, dan is dit probleem de wereld uit.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

Gedaan Ben,
maar maakte niks uit. Ik moet nog ff wat gaan vissen in de gebruiksaanwijzingen op het Google. ;-)

Wil ook het toerental op MACH 3 zien.
Misschien toch de draden verkeerd op de inverter qua frequentie regeling.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste project.

Bericht door serum »

Meet eens of er daadwerkelijk 10V uitgestuurd wordt door je controller op max rpm?

Wat gaat er niet met die rs485 convertor? driver dingetje?
Plaats reactie